Vinglig häst?

U

unspection

När jag rider min ridtravare så känns han ostadig och väldigt vinglig och svår att få vägarna att bli raka.Någon som vet vad det beror på?
 
Sv: Vinglig häst?

Brist på muskler? Smärta någonstans i kroppen som han försöker undvika genom att han skruvar sig undan? Skador på halskotpelaren ger vingliga hästar...
 
Sv: Vinglig häst?

beror helt på , har den nysss kommit från travet lät man ju träna så ridmusklerna blir till och travmusklerna försvinner. Sedan kan det bero på spänningar,brist på musklers ,smärta osv. Beror helt på hur länge den varit ridhäst om det är ridrelaterat eller smärta.
 
Sv: Vinglig häst?

han har varit ridhäst i 3år och aldrig gått på travet
 
Sv: Vinglig häst?

Är det något som har kommit nu, det vingliga menar jag? Eller har han haft det ett tag?
Jag red en vinglig häst för ett par år sedan när jag letade häst. Den var vinglig för den var omusklad sa dom som ägde den. Jag vet inte.
Men eftersom din häst varit riden på i tre år så stämmer ju inte det. :confused:
 
Sv: Vinglig häst?

Det kan finnas många orsaker.
Har du någon som kan ge dig hjälp i att se hela hästen och vad som är den största obalansen?

Rör sig hästen vingligt även när du jobbar den från marken i tex. böjning, öppna och sluta på rakt spår? :)
 
Sv: Vinglig häst?

Jag har sett flera travare med den tendensen. Har det varit så hela tiden är min gissning att de inte är ordentligt jobbade från grunden, de har helt enkelt inte fått chansen att muskla sig ordentligt och har inte lärt sig allt från början. Hänger du med?

Andra orsaker kan ju vara balansen och smärta för att ge ett par exempel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
28
· Visningar
893
Senast: Mia_R
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 522
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp