Lugn vid uteritter

När en hästen reagerar som du beskriver i det första jag fetat i din häst så är den överväldigad. Hon har kommunicerat till dig innan att hon känner sig osäker/rädd genom att sakta ner/stanna, du uppmanar henne att ändå gå fram -> hon upplever sig inte hörd/pushad/blir räddare. Så jag tänker att det är viktigt att tänka att hon surar inte ihop. En häst som börjar bocka och känns som att hon är påväg att resa sig är överväldigad, hon upplever att inte inte fixar det du ber om. Att tänka så tycker i alla fall jag ger en mer tålamod i träningen.

Min häst har varit med om en situation i skogen för flera år sedan som triggade enorm osäkerhet i honom. Han har diverse trauma i bagaget och är reaktiv vilket gör att ”öva” uteritter är komplicerat. Med honom är det viktigt att han för dagen känns mentalt stabil för att det ska vara konstruktivt att prova. Sedan de dagarna inte ha några förväntningar, utan prova och se. Vissa dagar kommer vi inte särskilt långt, jag känner när det inte är läge att pusha/be om mer, och är noga med att vi alltid åstadkommer avslappning innan vi vänder hem. Andra dagar tuffar han på som tåget, Med honom så har jag accepterat att han nog aldrig kommer bli okomplicerad att rida ut på, det är förstås något jag kommer jobba på men vill jag rida ut var dag får jag köpa en annan häst.

Med det sagt så behöver din inte ha lika mycket utmaning, min har ju trauma. Du har inte ridsällskap i stallet, men finns det någon/några som kan promenera med er? Det kan hjälpa. Annars hade jag nog tittat efter ett annat stall där det finns mer sällskap, det kommer underlätta enormt för er. Efter en period av att få gå bakom någon annan och sedan bitvis prova att gå jämte och längre framåt så kan det mycket väl vara så att hon glatt går längst fram sen. Jag tror faktiskt att det kan vara nyckeln till att sedan vara trygg ute själv också.
Det är som sagt inte ofta jag får till att ha med någon som sällskap.
Byta stall vill jag helst inte göra då jag har hästarna hemma.

Jag ska testa det ovanstående har skrivit och se om det funkar. Vi har all tid i världen när vi är ute.
 
Det som funkat bäst för mig är att beväpna mig med tålamod. Om hästen vägrar gå framåt (och visar det genom att protestera när jag driver) så står vi still. Hästen kan välja på att stå still eller gå fram. Den får inte vända eller så, utan alternativen är stå still eller gå framåt. I något läge ledsnar de flesta hästar på att stå still, och väljer att gå fram. Men gör det en dag när du har tid, det kan ta upp till en timme den första gången. Sen brukar det gå fortare och fortare.
Ska testa detta och se om det kan bli bättre. Tack för tips
 
Jag har en som har varit väldigt knepig. Har tittat mycket på Ryan Rose på youtube och det har hjälp mig massor. Hästen går nu som en klocka men det har tagit mig 4 år.😅 Det är omöjligt att ge tips enbart på en beskrivning, man måste se situationen för att kunna komma med något konkret annars är det bara killgissningar.
 
Mitt tips är tålamod, morötter och sköna promenadskor😅. Det vill säga att när ni kommer till ställena häst spöka, gå inte i bråk utan antingen väntar du ut häst och sitter bara stilla. Eller så sitter du av, går tills häst slappnar av och ger morötter förbi det läskiga. Sen sitter du upp igen och repeterar. Om du får häst att förknippa det läskiga med godis istället så brukar mycket lösa sig.
 
Jag har också alltid suttit av vid behov (min häst går inte att vänta ut) och sen har behovet minskat eftersom :)
Rider därför bara ut i skor + chaps för stövlar är inte bekvämt att gå i 😅
 
Ett tips kan vara att läsa på om tex triggerstapling. Det låter som att din häst ger uttryck för osäkerhet som blir värre och värre när du inte visar att du ser det och lyssnar på det. Jag hade återgått till promenaderna för det låter som att ni redan där har osäkerhet kvar när hästen går mer framför. Övat på att hanterat det och växlat med ridning under trygga dagar/sträckor och promenad resten av delarna på rundan där du övar på att visa hästen att du ser när den blir osäker men att du finns kvar som trygghet och att du inte kommer be/tvinga hästen att gå vidare förrän den visat att den är redo och är nyfiken på att fortsätta.

Det är ingen mening att pusha igenom osäkerhet. Räcker inte ditt stöd och din uppmuntran för att hästen själv ska vilja utmana sig själv och gå vidare så kommer den ändå vara i för hög stress för att kunna ta in situationen utan kvar blir bara den stressade känslan och fortsatt vaksamhet/rädsla.

Det är därför hästar kan vara rädda "för samma sak" år ut och år in, de har bara helt enkelt aldrig fått chansen att verkligen känna sig helt trygga med "saken". Inte att förväxla med att de såklart är olika vaksamma och/eller osäkra i sina personligheter.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 498
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 518
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp