Vinter och mask

tgd

Trådstartare
På vinter är ju maskarna i dvala, för vuxna hästar som rimligen då har lilla & stora blodmasken samt bandmask (och ev. styngflugans larver om man bor i sådana trakter). Om maskarna är i dvala, på vilket sätt kan de då störa hästen? Kan hästen bli "maskangripen" på vintern? Vad är kännetecknen för det? Och vad gör man åt det?
 
Det är framförallt lilla blodmaskens vilostadie man talar om. Ett larvstadie kapslar in sig i hästens tarmvägg och sänker sin ämnesomsättning så att t ex avmaskningsmedel inte kan ta död på dem. Om man ändå avmaskar kommer de vuxna blodmaskarna i tarmlumen att dö, varpå det sas blir plats för de vilande larverna att utvecklas till vuxna maskar. Risken är då att man får en massaktivering av blodmasklarver, en sk larval cyathostomos. Hundratusentals larver frisätts från tarmväggen med vävnadsskador och risk för kraftiga ströningar av tarmfunktionen till följd (diarré, kolik osv).

En häst som lider av inälvsparasitism på vintern får de "vanliga" symptomen: avmagring, raggig, bukig, håglös, problem med magen (t ex diarréer). Har hästen sådana symptom kan det naturligtvis vara indicerat att avmaska ändå, efter att mha träckprov ha verifierat diagnosen.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Habina
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
834
Senast: MiniLi
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 956
Senast: Barbabelle
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 405
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp