Vinterdäck till boggi.

HannaZ

Trådstartare
Nån som vet vad som är rimligt att ge för nya vinterdäck (inkl fälg) till en trane boogi?

//Hanna

Sv: Vinterdäck till boggi.

Det är väl bara att kolla upp närmaste bilfirma och jämföra..
Det blir ju som att köpa nya däck till bilen, fast däcken ev. måste ha högre slitstyrka än till bil...
Finns alla prisklasser. ;)

Ok, ska kolla runt lite då.
Pratade med släpfirman som sålt släpet från början och de skulle ta knappt 800 kr st inkl fälg.

Jag är också i färd med att köpa däck till min boogie,men jag har aldrig övervägt något annat än dubbat!
I vart fall inte efter den vintern som var!
Vågar inte chansa,vill ju ha dubbat på bilen också!

Jag ska definitivt ha dubbat. Vill inte ta onödiga risker när man är ute med hästen. Har dessutom inte så bra dragbil så ju mer grepp desto bättre.

Dubbat är ju att föredra om man kan komma att använda flera dragbilar (där man kanske inte har koll på vilka däck som sitter på bilen). Har man dubbat på bilen är det ju tvingande att ha dubbat på släpet...

Om det blir en "vanlig" vinter härnere, d v s med barmark och svart is, så blir dubb faktiskt halare än utan. Men får vi den vinter vi led av sist, är ju dubbat att föredra, helt klart...

F ö kör vi inte förstärkta däck på boggiesläpet, däremot på enkelaxlat där man tar större risker om olyckan är framme och man får punktering. Men som sagt; däcklagningsspray för rätt däckdimension (det blir två burkar/bil för oss!) är guld värt den dagen det som inte får hända, händer (punktering)

Jag hade ju dubbat på min enaxlade vagn, och nu ser det ut som att det bler dubbat på boggien också.

Tack alla för era svar.

Vad menar du med svart is?

Bra ställe häromkring att köpa däck?

Senast ändrad:

*KL*

Jag har haft åretruntare förut, men i år blir det dubb runt om...Både bil och släp altså;)

Nej, privat vet jag faktiskt inte. Jag brukade köpa fälgen på skroten och lägga på däcken vid Dalaplan, de brukar vara billigast de gånger jag ringt runt.

Men jag har faktiskt fått rätt bra erbjudande att köpa begagnat ett par gånger, fix färdigt på fälg - det är ju det bästa :D

Svart is är när själva luftfuktigheten fryser på beläggningen, då hjälper inte dubben, den stjälper. Har själv varit med om att släpet blivit puttad av bilen ett par gånger just när det legat svart is och jag varit på väg från ridhuset någon kall kväll. Och då pratar vi inte så många minus, kanske -2 grader.... Inte kul alls, när man känner att man inte kan bromsa till korsningen, ekipaget viker sig och släpet åker kana på dubben...

Jag har ju dubb på bilen (som du vet ;) ) och på nya släpet är det året-runt däck. Vet inte om det egentligen är tillåtet med dessa :confused:
Hur som känns det bäst att köpa dubb till släpet eftersom jag med största sannolikhet kommer att byta ut bilen innan släpet...

Ska skriva och berätta om helgen men hinner inte just nu (är på jobbet...).

Dubbat. Vi har ju dubb på bilen så då måste vi ju ha dubb på släpet.

Och där är svarade jag på din fråga med HannaZ ;)

Står på Vägverkets hemsida:

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag

Dubbade på bil = Dubbade på släp
Odubbade på bil = Odubbade eller dubbade på släp

Du får alltså ha dubbade däck på släpet oavsett vad du har på bilen, dock inte tvärtom.

Senast ändrad av en moderator:

:eek: gahh det där hade jag förträngt:crazy: måste jag ju också investera i... berätta gärna vad du hittar och vilket totalpris med däck och fälg du fått ge, gärna var också:)

/LillaMy tackar för påminnelsen;)

Dubbat. Vi har ju dubb på bilen så då måste vi ju ha dubb på släpet.

Och där är svarade jag på din fråga med HannaZ ;)

Du får alltså ha dubbade däck på släpet oavsett vad du har på bilen, dock inte tvärtom.

Men om jag köper odubbat till bilen kan jag ha odubbat på släpet, eller hur...
Nu gällde dock frågan om vad man kunde få bra däck för. Att jag måste ha dubb om jag har dubb på bilen det vet jag redan.

Jag missuppfattade din fråga :o
Ser jag nu.. Sorry :D

Ring runt till däckfirmor och jämför priser. Det kan sannolikt skilja upp till 1000 kr/hjul beroende på märke på däcket och typ av fälg. Jag tycker inte att du behöver satsa på t ex Gislaved Nordfrost (vilket jag råkade köpa:angel: ) eller Nokian till transporten utan kan välja något billigare märke t ex Hankook eller Dayton.

Jag skulle satsa på C-däck dvs förstärkta däck trots att det är ett boggiesläp. De är dyrare, men hållbarare, och risken för punktering blir mindre. Punka vill man ju helst slippa även med boggie.

Tack för tipset. Har ringt en firma pappa känner till och dom skulle kolla upp det hela och ge olika förslag, lite kompispris kan jag nog vänta mig där.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Kristall10
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 436
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka