Vinterföräldrar 2016/2017 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej låter jobbigt för alla parter :(
Vi får ju också bebis om några veckor men valt att inte ändra något med läggningen, vi läser en bok både jag o pappan med henne o sen ammar hon o brukar somna efter en stund el ibland ligger vi säkert där en timma o läser o myser men vi ser inget problem i att det ibland tar tid :)
Och nu menar jag inget ila men att hålla fast o låta mitt barn gallskrika är inget jag nånsin hade utsatt det för faktiskt.
Lycka till :heart


Vi har testat det mesta, med mig somnar han efter lite bök och stök men skall ligga i min famn för att somna. Med pappa stiger han bara upp i sängen, klättrar över pappa, busar och har sig. Och lillebror kommer ju inom de närmaste veckorna och har ju ingen aning om hur de kommer gå (lättare att lära pappa natta än maratonamma på kvällen)
Vi har samma rutiner båda. Kvällssmörgås runt 19, borsta tänder, pyjamas på och läsa en bok. Mörkt rum med en svag lampa på, har mörkläggningsgardiner
Vi har testat det mesta, med mig somnar han efter lite bök och stök men skall ligga i min famn för att somna. Med pappa stiger han bara upp i sängen, klättrar över pappa, busar och har sig. Och lillebror kommer ju inom de närmaste veckorna och har ju ingen aning om hur de kommer gå (lättare att lära pappa natta än maratonamma på kvällen)
Vi har samma rutiner båda. Kvällssmörgås runt 19, borsta tänder, pyjamas på och läsa en bok. Mörkt rum med en svag lampa på, har mörkläggningsgardiner
 
@hera_ Grattis, jag måste missat att ni väntade tillökning :D

Här gläds vi åt att Lilleman kan och gör mer saker själv (med lite hjälp) och tack vare TAKK kan han göra sig hyfsat förstådd och vice versa i fler och fler situationer. Han kan nicka och skaka på huvudet när man frågar honom vissa saker eller komma springande när vi gör tecknet för "äta" och pekar då på sin stol och säger "dä!". Han säger även något som liknar "mer" och viftar lite med sin vattenflaska när den är tom. Han går ut i hallen och tar sina skor när vi ska gå ut men lyckas inte få på sig dem och blir oftast rejält förbannad :D Han hittar på så mycket och är nyfiken på ALLT just nu. Häromdagen hittade jag honom hängandes halvvägs ner i toastolen, där han försökte nå vattenytan...
 
Vi kämpar med nattningarna. Är numera pappas ansvar. 6 veckor har vi kämpat med en timmes läggningar där det i alla fall slutat med att jag fått lägga då sonen inte förknippat pappa med natt utan bara sätter sig upp och skrattar.

Nu fungerar det på 20 min (mamma måste ha hörselskydd på) men han ligger och gallskriker tills han somnar. Enda som fungerar är att pappa håller fast honom i sängen, vilket inte känns rätt i mammahjärtat. De sista kan vara påverkat av gravidhormoner
Nej, eller alltså, du är inte ensam. Även utan gravidhormoner är den typen av nattning riktigt jobbigt.
 
Okej låter jobbigt för alla parter :(
Vi får ju också bebis om några veckor men valt att inte ändra något med läggningen, vi läser en bok både jag o pappan med henne o sen ammar hon o brukar somna efter en stund el ibland ligger vi säkert där en timma o läser o myser men vi ser inget problem i att det ibland tar tid :)
Och nu menar jag inget ila men att hålla fast o låta mitt barn gallskrika är inget jag nånsin hade utsatt det för faktiskt.
Lycka till :heart
Vi har fått hålla fast några gånger. Hon gallskriker inte, men gnäller i 10-20 sekunder, för att testa oss. Det har vi fått göra när hon är så trött att hon inte har koll på sin kropp, men bara vägrar att slappna av. Hon är alltså svintrött, men sjukt envis och vill inte sova.
 
Jag vet att det är lätt att säga som utomstående och ni har säkert redan provat, men betyder det att ni lägger honom runt 19:15? Har ni provat lägga honom vid 20- 20:15?
Lägger ni ner honom i spjälsäng eller stor säng? Står ni och vaggar honom i era armar eller lägger ner honom ganska på en gång?

Det låter spontant som att han fortfarande är pigg samt provar om det går att leka sig vaken.

Vi får fortfarande vagga I i våra armar och sjunga, det brukar involvera att hålla ett stadigt tag annars försöker hon åla sig ur greppet. Hon vill bli nerlagd direkt i spjälsängen, men får hon det så leker hon bara runt där. Plockar man upp henne då blir hon fly förbannad, då får vi trösta henne innan vaggning i armarna fortsätter.
Lägger vi henne innan åtta så måste hon bara helt slutkörd efter en ovanligt aktiv dag, annars går det inte.
En vanlig dag av fulltid på dagis (8 h) efter att ha vaknat vid 06 kvalar inte in i det kategorin.
Om Knoddrik går en heldag på fsk (07.45-16.10) är hon ofta så trött vid hämtning att hon knappt orkar åka 2 mil hem och äta så fort som möjligt. Både igår och idag har hon börjat gråta i bilen eller vid matbordet. Hon har visat tydliga tecken på att vara trött och svarat ja på frågan om att gå upp till sovrummet och lägga sig. Hon har fått sin kvällsflaska och nääästan somnat...för att sen kasta iväg flaskan och vrida upp energin.
Vi lugnar, vi sjunger, vi gungar, vi försöker ha tålamod...men nej, i perioder lyckas hon, som idag, kasta sig av sömntåget och rusa runt på perrongen, helnöjd.

Har nu börjat prova att hon får dricka flaskan i sin spjälsäng och sen komma över till våran säng för mys och insomning...men det går inte så bra. Förut fick hon flaskan i våran säng, men hon har börjat peka på sin säng den senaste tiden, så vi tänkte att hon kanske själv kommit till den punkt att hon vill somna där...men än så länge leder det bara till att hon busar när hon druckit klart.

Försöker jag gunga i famnen blir hon ju oftast arg...men annars hade det ju varit nåt att prova igen. Idag somnade hon i min famn till slut, efter en timmes nattning...men inte utan att gnälla först.
 
Hon har visat tydliga tecken på att vara trött och svarat ja på frågan om att gå upp till sovrummet och lägga sig. Hon har fått sin kvällsflaska och nääästan somnat...för att sen kasta iväg flaskan och vrida upp energin.
Vi lugnar, vi sjunger, vi gungar, vi försöker ha tålamod...men nej, i perioder lyckas hon, som idag, kasta sig av sömntåget och rusa runt på perrongen, helnöjd.

Tror vårt sömntåg har en hållplats mellan matbordet och sängen. En sträcka på 3m. Kan sitta och vara jättetrött när han äter kvällsmål. För att sedan busa runt i sängen
 
Tror vårt sömntåg har en hållplats mellan matbordet och sängen. En sträcka på 3m. Kan sitta och vara jättetrött när han äter kvällsmål. För att sedan busa runt i sängen
Känner igen det. Hon kan vara gråt-trött vid matbordet och, som idag, peka upp mot sovrummet och sen tvärvända när hon lansar i sängen eller när flaskan är slut.
 
Vi har testat det mesta, med mig somnar han efter lite bök och stök men skall ligga i min famn för att somna. Med pappa stiger han bara upp i sängen, klättrar över pappa, busar och har sig. Och lillebror kommer ju inom de närmaste veckorna och har ju ingen aning om hur de kommer gå (lättare att lära pappa natta än maratonamma på kvällen)

Vi har samma rutiner båda. Kvällssmörgås runt 19, borsta tänder, pyjamas på och läsa en bok. Mörkt rum med en svag lampa på, har mörkläggningsgardiner

Vad händer om ni lägger honom tidigare (eller senare)? Rutiner är bra, men om man inte prickar sömntåget så kan alla rutiner i världen vara förgäves.
 
Våra läggningar är hemska typ varannan dag, oftast när pappan lägger så nu tar jag alla läggningar, jag är less på lååånga läggningar. Hon har skitroligt med pappa som till slut brister ut i asgarv. Jag har inte lika lätt till garv. Som längst tog det nästan två timmar och två frustrerade föräldrar.

Nu har jag lagt henne. Ska bli spännande att se hur lång tid det tar idag. Vi har tagit det rätt lugnt idag så hon kan bli seg.
 
Vad händer om ni lägger honom tidigare (eller senare)? Rutiner är bra, men om man inte prickar sömntåget så kan alla rutiner i världen vara förgäves.

Ingen större skillnad egentligen, eller nattar jag så går det just nu på en kvart oavsett läggtid, pappa får lämpa minst 30 min
 
Våra läggningar är hemska typ varannan dag, oftast när pappan lägger så nu tar jag alla läggningar, jag är less på lååånga läggningar. Hon har skitroligt med pappa som till slut brister ut i asgarv. Jag har inte lika lätt till garv. Som längst tog det nästan två timmar och två frustrerade föräldrar.

Nu har jag lagt henne. Ska bli spännande att se hur lång tid det tar idag. Vi har tagit det rätt lugnt idag så hon kan bli seg.

Pappan har aldrig fått in några rutiner på nattning. Vi har testat tidigare (tanken var att jag i så fall skulle kunna åkt till stallet kvällstid) men gossen bara ropade. Han har ju egentligen aldrig ammats/flaskats till sömns, förutom en period när han var 8-10 månader så på så sätt har jag aldrig varit "viktig" ur den synvinkeln. Då var ändå han pappaledig 5 månader förra sommaren plus att vi båda varit hemma mellan oktober-mars
 
Okej jag tror inte att ettåringar testar och skulle aldrig hålla fast mitt barn.


Vi har fått hålla fast några gånger. Hon gallskriker inte, men gnäller i 10-20 sekunder, för att testa oss. Det har vi fått göra när hon är så trött att hon inte har koll på sin kropp, men bara vägrar att slappna av. Hon är alltså svintrött, men sjukt envis och vill inte sova.
 
Okej jag tror inte att ettåringar testar och skulle aldrig hålla fast mitt barn.
Eftersom jag inte orkar förklara tydligare så ser det ju hemskt ut i text, men det får vara så. Jag började förklara, men får inte fram rätt ord. För trött, helt enkelt. Jag är helt säker på att Knoddrik inte far illa eller får ont (för vi håller inte hårt eller ens ordentligt) och att hon mår bättre av att sova än att rusa runt som en duracellkanin utan kroppskontroll.
 
Pappan har aldrig fått in några rutiner på nattning. Vi har testat tidigare (tanken var att jag i så fall skulle kunna åkt till stallet kvällstid) men gossen bara ropade. Han har ju egentligen aldrig ammats/flaskats till sömns, förutom en period när han var 8-10 månader så på så sätt har jag aldrig varit "viktig" ur den synvinkeln. Då var ändå han pappaledig 5 månader förra sommaren plus att vi båda varit hemma mellan oktober-mars

Vi har kört varannandag läggningar sen hon slutade amma vid tre månader. Ändå tycker hon pappan är jätte skoj och lever loppan med honom. Med mig kan hon ligga och stirra upp i taket i en timme :banghead:

Nu har vi gett upp att lägga henne innan 20. Igår somnade hon efter 45 minuter klockan 20.45 :arghh:
 
@hera_ Grattis, jag måste missat att ni väntade tillökning :D

Här gläds vi åt att Lilleman kan och gör mer saker själv (med lite hjälp) och tack vare TAKK kan han göra sig hyfsat förstådd och vice versa i fler och fler situationer. Han kan nicka och skaka på huvudet när man frågar honom vissa saker eller komma springande när vi gör tecknet för "äta" och pekar då på sin stol och säger "dä!". Han säger även något som liknar "mer" och viftar lite med sin vattenflaska när den är tom. Han går ut i hallen och tar sina skor när vi ska gå ut men lyckas inte få på sig dem och blir oftast rejält förbannad :D Han hittar på så mycket och är nyfiken på ALLT just nu. Häromdagen hittade jag honom hängandes halvvägs ner i toastolen, där han försökte nå vattenytan...
Vill du förklara mer om hur TAKK funkar?
 
Vill du förklara mer om hur TAKK funkar?
Absolut! Anledningen till att vi använder det är att dottern har en språkstörning som gör att hon har svårt att uttrycka sig och förstå vad man menar. TAKK är alltså tecken som man använder tillsammans med tal för att främja språkutvecklingen, det är inte samma som det svenska teckenspråket. Det står för Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Vi har märkt stor skillnad på dotterns språkutveckling det knappa halvår vi använt det (mer eller mindre flitigt, i början var det jättesvårt) och nu börjar Lilleman också använda tecken för att visa vad han vill. Imorse tecknade han att han ville gunga :love:
Vill man börja så fick vi som tips att använda sig av två till tre tecken som symboliserar tre saker man säger ofta. Mest för att få in vanan men också för att uppmärksamma barnet på att det händer något samtidigt som ordet sägs. Och små barn snappar upp det fort! De tre vi började med för dottern var äta, sitta och kissa. Ser när man är säker på sina ord kan man lägga på ett par tecken till. Grejen är att man ska inte förklara för barnet utan bara börja använda det. I början är det jättesvårt och man glömmer det ofta. Viktigt är att inte ta för många tecken på en gång för då blir det jobbigt för en själv. På vår förskola är personalen utbildad i TAKK och kan därför prata med barnen även på det viset, men man måste som förälder säga till att de ska använda det. I dotterns fall är det jätteviktigt pga hennes språkstörning.
När vi vill kolla nya ord använder vi oss av ritadetecken.se men det finns en hel del andra sidor, appar samt filmer på yt också.
 
Absolut! Anledningen till att vi använder det är att dottern har en språkstörning som gör att hon har svårt att uttrycka sig och förstå vad man menar. TAKK är alltså tecken som man använder tillsammans med tal för att främja språkutvecklingen, det är inte samma som det svenska teckenspråket. Det står för Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Vi har märkt stor skillnad på dotterns språkutveckling det knappa halvår vi använt det (mer eller mindre flitigt, i början var det jättesvårt) och nu börjar Lilleman också använda tecken för att visa vad han vill. Imorse tecknade han att han ville gunga :love:
Vill man börja så fick vi som tips att använda sig av två till tre tecken som symboliserar tre saker man säger ofta. Mest för att få in vanan men också för att uppmärksamma barnet på att det händer något samtidigt som ordet sägs. Och små barn snappar upp det fort! De tre vi började med för dottern var äta, sitta och kissa. Ser när man är säker på sina ord kan man lägga på ett par tecken till. Grejen är att man ska inte förklara för barnet utan bara börja använda det. I början är det jättesvårt och man glömmer det ofta. Viktigt är att inte ta för många tecken på en gång för då blir det jobbigt för en själv. På vår förskola är personalen utbildad i TAKK och kan därför prata med barnen även på det viset, men man måste som förälder säga till att de ska använda det. I dotterns fall är det jätteviktigt pga hennes språkstörning.
När vi vill kolla nya ord använder vi oss av ritadetecken.se men det finns en hel del andra sidor, appar samt filmer på yt också.
Är det typ samma som Tecken som stöd?
Vi började teckna förra året (främst lampa men även mat, dusch och annat) men vi tappade bort det längs vägen, tyvärr. Tanken var att det skulle befästa Knoddriks tvåspråkighet. Idag har vi egna tecken som Knoddrik använder flitigt.


Skönt att det funkar för er!
 
Är det typ samma som Tecken som stöd?
Vi började teckna förra året (främst lampa men även mat, dusch och annat) men vi tappade bort det längs vägen, tyvärr. Tanken var att det skulle befästa Knoddriks tvåspråkighet. Idag har vi egna tecken som Knoddrik använder flitigt.


Skönt att det funkar för er!
Det är samma :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 130
Senast: gulakatten
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
962
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 547
Senast: orkide
·
  • Artikel
Hästnyheter Under torsdagen tog 4- och 5-åringarna plats på banan i Ermelo, Nederländerna, under den första dagen av fyra på unghäst-VM. För...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp