Vinterjacka

lewellyn

Trådstartare
Min älskade Mountain Horse-jacka har snart gett upp helt och hållet och min nästan lika älskade Arrak-jacka har blivit på tok för stor så jag måste ha både en ny stall/ridjacka och en vanlig/hundförarjacka...

Jag letar dock efter en betydligt billigare jacka än vad Arrak/MH kostar nu för tiden (MH-jackan köptes 1996). Maxpris runt 1000-lappen för den vanliga jackan, ridjackan inte mycket mer än 5-600. (Behöver nämligen även nytt vintertäcke till en av hästarna det räknar jag med att behöva lägga runt 2000-2500 spänn på)

Vad har ni under kallaste vintern?

Jag är väldigt frusen, bor i norrland och har alltid en långärmad t-shirt och ofta en stickad tröja under jackan vintertid. Vid ridning har jag oftast arméns undertröja, den håller en varm och go fastän den är tunn.
 
Sv: Vinterjacka

Jag tycker att det enda som funkar när det är riktigt kallt är dun. Har även dunväst under om jag skall rida ut. Eg har jag lite etiska betänkligheter med dun, men jag hoppas och tror att de dyrare märkena inte plockar levande fåglar.

Har två Kingslandjackor som jag köpt för halva priset. :love: Så mitt tips är att kolla på reor och begagnat först, kanske du kan hitta en riktigt bra jacka till bra pris! :) Billiga dunjackor bör man inte köpa, då är det bättre med syntet. Kolla sportaffärer istället för hästaffärer, de brukar ha mkt bättre priser! Och de har bättre koll på hur varma deras jackor faktisk är.

Har också en rock från Kraemer Pferdesport (googla), superskön att ha i stallet! Inte så varm som dun men den är lång så värmer benen också vilket är jätteskönt. Kollade och modellen finns kvar, Felix Bühler Reitmantel Zermatt IV. 85 euro. De har även många andra fina vinterjackor!
 
Sv: Vinterjacka

Vilken klassiker, jacka till dej för fem-sexhundra spänn och täcke till hästen för två och ett halvt tusen... Du har hjärtat på rätta stället!
 
Sv: Vinterjacka

Vad lite kläder du har på vintern! Jag har underställ+polotröja+ziptröja+vinterjacka annars förfryser jag:D. I år har jag dock köpt en Spooks dunjacka och jag hoppas att den kommer att hålla mig varm:). Misstänker dock att kvalitén på Spooksen inte är helt fantastisk. Den har rätt tunt yttertyg och lär inte vara så slitastark-men den är vansinnigt snygg:p.

Vad det gäller vintertäcke till hästen kan du utan problem hitta riktigt bra täcken för 1500-1800:-!
 
Sv: Vinterjacka

Jag bor också i kalla norrland och jag använder jackor från sportaffärer. Dunparkas från everest och en lite kortare jacka också den från everest, funkar suveränt!
 
Sv: Vinterjacka

Jag tycker att det enda som funkar när det är riktigt kallt är dun. Har även dunväst under om jag skall rida ut. Eg har jag lite etiska betänkligheter med dun, men jag hoppas och tror att de dyrare märkena inte plockar levande fåglar.

Det diskuteras i shoppingtråden. Jag undrar varför man tror att dyra märken inte plockar levande fåglar?
 
Sv: Vinterjacka

Vad lite kläder du har på vintern! Jag har underställ+polotröja+ziptröja+vinterjacka annars förfryser jag:D. I år har jag dock köpt en Spooks dunjacka och jag hoppas att den kommer att hålla mig varm:). Misstänker dock att kvalitén på Spooksen inte är helt fantastisk. Den har rätt tunt yttertyg och lär inte vara så slitastark-men den är vansinnigt snygg:p.

Vad det gäller vintertäcke till hästen kan du utan problem hitta riktigt bra täcken för 1500-1800:-!

Haha mja jag har ju alltså långärmad t-shirt, armens undertröja (sån ribbad grön, snorvarm om man har den under en annan) samt en stickad tröja, oftast ull.

På benen har jag underställ, byxor + thermobyxor. På fötterna powerboots med stickade sockar i, och så mössa så klart :) Jag rör mig oftast ganska mycket ute så jag vill inte ha för mycket för at inte bli osmidig + att jag då börjar svettas istället. Är det riktigt kallt, dvs -30 - 37 grader är jag inte ute mer än nödvändigt :)

Molly - haha ja man måste ju prioritera ;)

Sportbutiker har jag kikat i men jag vill ha sprund bak på jackan för att kunna sitta ordentligt i sadeln utan att fastna med jackan (rider ofta i westernsadel och där sitter man FAST om jackan åker över bakvalvet.)

Vad gäller täcket till hästen (har skrivit om det i täckestrådar ;)) så behöver han ha ett tjockt fodrat, slitstarkt täcke med hel hals. Han är grov om hals, bringa/bogar och har stor rumpa och de billigare sitter inte bra (har provat ett antal). Därför siktar jag nu på ett dyrare täcke, som istället sitter bra. Jag tittar lite efter bra begagnat där, och hoppas på att kunna köpa två till honom :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp