Vinterpäls nu?!

lethal_smile

Trådstartare
Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad som han börjat sätta vinterpäls redan i april (!).

Bakgrund:
Han är helt klar med fällningen i början av mars och har då riktigt fin sommarpäls, när det sen blivit kallt under våren så börjar vinterpälsen komma. Med resultat att han under hela sommaren svettas som ett as.

Förra sommaren pratade jag med en veterinär som berättade att hon varit med om flera fall där detta hänt. Vi pratade även om PPID/Cushings i och med min hästs höga ålder (25 i år).

I slutet av juli/början av augusti tappade min häst all vinterpäls han satt (obs, han har inte satt full vinterskrud, utan endast "underull"), över en natt, med resultat att han hade några kala fläckar där han ännu inte satt någon päls… Under några veckor fick jag istället tortera honom med solkräm.

Under sensommaren/tidig höst mom min veterinär ut för att vaccinera och vi pratade då om PPID/Cushings, men hon ansåg inte att det ens var värt att testa då han, utöver abnormal päls, inte visar några symptom alls.

Till vintern satte han normal (enligt honom) vinterpäls som återigen var helt väck i början av mars, varpå hela cirkusen startade om igen. Detta trots att jag täckade honom från det att han fällt merparten av sin vinterpäls i ett försök att undvika detta.

När jag läst om PPID/Cushings så har det mest handlat om att hästarna inte fäller vinterpälsen som de ska. I detta fallet är det istället att han sätter ny vinterpäls långt innan han bör göra detta. Jag har kontakt med min veterinär, samt andra sakkunniga så diskussioner om PPID/Cushings undanbedes då detta inte är anledningen till pälshelvetet.

Finns det någon som varit med om något liknande, och finns det något som kan hjälpa honom att bli av med "underullen" lättare, eller är enda alternativet att klippa?
 
Hade en gammal häst med samma 'problem'. Testades negativ för cushing den med. Det var bara att helklippa med jämna mellanrum året om.
 
Hästen i vårat stall som hade PPID tappade pälsen i fläckar. Såg ut som om han hade pälsätare, hud tittade också fram.

En häst med PPID kan ha ett enda synligt symptom men inne i hästen kan det finnas fler symptom som bör behandlas.
Känns som att ett test är jätteviktigt innan något värre än pälsfällning infaller.

Ena gången vill de inte testa för att de inte har abnormal päls och ibland vill de inte testa för att det är det enda symptomet. Man blir galen. Det är väl bara att testa. Varför denna ovilja från veterinärer när det faktiskt är en tämligen allvarlig sjukdom i många fall?
 
Hästen i vårat stall som hade PPID tappade pälsen i fläckar. Såg ut som om han hade pälsätare, hud tittade också fram.

En häst med PPID kan ha ett enda synligt symptom men inne i hästen kan det finnas fler symptom som bör behandlas.
Känns som att ett test är jätteviktigt innan något värre än pälsfällning infaller.

Ena gången vill de inte testa för att de inte har abnormal päls och ibland vill de inte testa för att det är det enda symptomet. Man blir galen. Det är väl bara att testa. Varför denna ovilja från veterinärer när det faktiskt är en tämligen allvarlig sjukdom i många fall?
Hur gör man enklast för att testa? Kan man bara ringa distriktsvet eller någon klinik och be om ett prov? Jag har en gammal shettis som jag också funderar på att testa pga pälsproblem (fäller rätt långsamt) och för att det är lite svårt att hålla hull på henne periodvis.
 
Hur gör man enklast för att testa? Kan man bara ringa distriktsvet eller någon klinik och be om ett prov? Jag har en gammal shettis som jag också funderar på att testa pga pälsproblem (fäller rätt långsamt) och för att det är lite svårt att hålla hull på henne periodvis.

Detta vet jag faktiskt inget om. Men antar att det lika bra går med DV som andra veterinärer.
Det var inte min häst och det tog ca 2-3 år innan veterinärerna kom på att det kunde vara PPID och då hade han haft några fånganfall mellan också.

Någon som är duktig på detta får svara.
 
Hur gör man enklast för att testa? Kan man bara ringa distriktsvet eller någon klinik och be om ett prov? Jag har en gammal shettis som jag också funderar på att testa pga pälsproblem (fäller rätt långsamt) och för att det är lite svårt att hålla hull på henne periodvis.

Det är ett enkelt blodprov som kan göras hemma i stallet. Själva provet kostar 350 kr. Sedan tillkommer förstås veterinärens kostnad.
 
Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad som han börjat sätta vinterpäls redan i april (!).

Bakgrund:
Han är helt klar med fällningen i början av mars och har då riktigt fin sommarpäls, när det sen blivit kallt under våren så börjar vinterpälsen komma. Med resultat att han under hela sommaren svettas som ett as.

Förra sommaren pratade jag med en veterinär som berättade att hon varit med om flera fall där detta hänt. Vi pratade även om PPID/Cushings i och med min hästs höga ålder (25 i år).

I slutet av juli/början av augusti tappade min häst all vinterpäls han satt (obs, han har inte satt full vinterskrud, utan endast "underull"), över en natt, med resultat att han hade några kala fläckar där han ännu inte satt någon päls… Under några veckor fick jag istället tortera honom med solkräm.

Under sensommaren/tidig höst mom min veterinär ut för att vaccinera och vi pratade då om PPID/Cushings, men hon ansåg inte att det ens var värt att testa då han, utöver abnormal päls, inte visar några symptom alls.

Till vintern satte han normal (enligt honom) vinterpäls som återigen var helt väck i början av mars, varpå hela cirkusen startade om igen. Detta trots att jag täckade honom från det att han fällt merparten av sin vinterpäls i ett försök att undvika detta.

När jag läst om PPID/Cushings så har det mest handlat om att hästarna inte fäller vinterpälsen som de ska. I detta fallet är det istället att han sätter ny vinterpäls långt innan han bör göra detta. Jag har kontakt med min veterinär, samt andra sakkunniga så diskussioner om PPID/Cushings undanbedes då detta inte är anledningen till pälshelvetet.

Finns det någon som varit med om något liknande, och finns det något som kan hjälpa honom att bli av med "underullen" lättare, eller är enda alternativet att klippa?

Varför vill inte veterinären testa för PPID? Det är så enkelt idag att det inte finns någon anledning att vänta med det. Jag hade velat kolla PPID+allmän blodstatus. Någonstans måste man ju börja utreda vad som felas med hästen.
 
Min gamling blev så när han var runt 26 år. Vi tog en massa prover, bla cushing och näringsbrister etc. Men han mådde enligt dem fint.
IOM att han var pigg och fräsch gjordes inget mer än klippa honom året om. Vi planerade klippningarna så det växte ut lagom till insektsskydd på sommaren.
Han levde och mådde bra tills jag tog bort honom vid 30 års ålder innan han blev dålig. Han reds och tränades till slutet.
Jag var ju livrädd att han var på väg att bli sjuk/ta slut första året. Men han mådde som sagt fint flera år till.
 
När jag läst om PPID/Cushings så har det mest handlat om att hästarna inte fäller vinterpälsen som de ska. I detta fallet är det istället att han sätter ny vinterpäls långt innan han bör göra detta. Jag har kontakt med min veterinär, samt andra sakkunniga så diskussioner om PPID/Cushings undanbedes då detta inte är anledningen till pälshelvetet.

Min PPID-häst fäller helt normalt på våren men sätter en sommarpäls som är både lång, tjock och tät. Den ser ut ungefär som vinterpälsen på de oklippta halvbloden vi har i stallet. Jag får klippa året runt men jag behöver inte klippa lika ofta sedan hon började medicineras.
 
Varför vill inte veterinären testa för PPID? Det är så enkelt idag att det inte finns någon anledning att vänta med det. Jag hade velat kolla PPID+allmän blodstatus. Någonstans måste man ju börja utreda vad som felas med hästen.

Enligt henne är där inget fel på honom. Det, samt mängden av fullt friska hästar som hade samma problem förra året lade grunden till beslutet. Har dock beslutat att testa när vet ändå kommer ut i september i och med att det är andra året detta hänt.

Både denna och förra våren har ju varit extrema i förhållande till vad det varit tidigare, så personligen tror jag mer att det är detta som spökar… Ville mest veta om det fanns andra som upplever samma sak.
 
[QUOTE="Efwa, post: 18117628, member: 35632"
En häst med PPID kan ha ett enda synligt symptom men inne i hästen kan det finnas fler symptom som bör behandlas.
Känns som att ett test är jätteviktigt innan något värre än pälsfällning infaller.

Ena gången vill de inte testa för att de inte har abnormal päls och ibland vill de inte testa för att det är det enda symptomet. Man blir galen. Det är väl bara att testa. Varför denna ovilja från veterinärer när det faktiskt är en tämligen allvarlig sjukdom i många fall?[/QUOTE]

Eller hur? Det är ju hästägaren som betalar för provet, hur svårt kan det vara??

Min häst som hade PPID hade ett liknande pälsmönster. Han hade aldrig lockig eller särskilt lång päls, inte så ofta de får det faktisk. För det mesta ser man olika störningar i pälsen, fång, ändring i kroppen (typisk tunn på mitten med stor bakdel och stor nacke), ögonproblem och infektioner/dålig sårläkning.
 
Enligt henne är där inget fel på honom. Det, samt mängden av fullt friska hästar som hade samma problem förra året lade grunden till beslutet. Har dock beslutat att testa när vet ändå kommer ut i september i och med att det är andra året detta hänt.

Både denna och förra våren har ju varit extrema i förhållande till vad det varit tidigare, så personligen tror jag mer att det är detta som spökar… Ville mest veta om det fanns andra som upplever samma sak.

Det kan hon ju inte vara säker på utan att ta prover...
 
Det är ett enkelt blodprov som kan göras hemma i stallet. Själva provet kostar 350 kr. Sedan tillkommer förstås veterinärens kostnad.
Så om jag ringer veterinär X och säger "Hej! Mitt namn är X. Jag vill testa min ponny för PPID, tack!" så kommer de ut och tar prover? Eller måste jag boka en undersökning där jag säger att jag misstänker att min ponny kanske har PPID och sedan åka till klinik för utredning (vilket i sin tur kanske inte alls leder till att prov tas, tänker jag)?
 
Så om jag ringer veterinär X och säger "Hej! Mitt namn är X. Jag vill testa min ponny för PPID, tack!" så kommer de ut och tar prover? Eller måste jag boka en undersökning där jag säger att jag misstänker att min ponny kanske har PPID och sedan åka till klinik för utredning (vilket i sin tur kanske inte alls leder till att prov tas, tänker jag)?

Om man misstänker PPID så måste ju ändå provet tas och man måste få svar innan ev. ytterligare utredning ens är aktuell. Det är ju du som djurägare som betalar, du köper en tjänst, så jag skulle bli mycket förvånad om någon sa nej eller att de kräver full utredning innan. Det ser jag liksom ingen anledning till att de skulle göra och särskilt inte om du förklarar din hästs symptom och att du vill kolla PPID för att kunna utesluta att det beror på det. Jag ser det inte som konstigare än att man ringer och ber om tandkoll.
 
Så om jag ringer veterinär X och säger "Hej! Mitt namn är X. Jag vill testa min ponny för PPID, tack!" så kommer de ut och tar prover?

Typ så, ja.

Första gången min häst provtogs så kollade förvisso veterinären igenom hästen när han ändå var på plats och jag berättade om de symptom jag upptäckt. Vissa av dom kunde han ju se själv som t ex längre päls än normalt, fettdepåer ovanför ögonen och att överlinjen började se lite tunn ut.
De andra symptomen fick jag berätta om t ex att hästen drack och kissade mycket, var extremt hungrig hela tiden och kändes lite trött när jag red.
För mig var det ett solklart fall och mer en fråga om hur högt ACTH-värdet var och vilken startdos av medicinen jag skulle börja med. Och jag hade rätt.

Nu är jag lyckligt lottad som har en häst som fungerar fantastiskt bra på medicinen. Hon ser ut och beter sig som vilken frisk häst som helst förutom att hon fortfarande sätter en väldigt kraftig sommarpäls men det är ju det symptomet som är minst problematiskt och som lätt avhjälps med en klippmaskin. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 625
Hästvård Okej, ny på forumet och min första startade tråd...men vill ha lite input inför val av avlivningsmetod....Min högt älskade gamla farbror...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 701
Hästvård Mitt 15 åriga islandssto har denna höst satt en mer lockig vinterpäls än vanligt, pälsen är inte längre än vanligt, men har en lite...
Svar
13
· Visningar
4 972
Senast: Korven
·
Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp