Vinterpäls

fejko

Trådstartare
När ska man börja täcka för att slippa vinterpälsen? Min ena häst är livrädd för klippmaskiner och jag vill slippa björnpäls...
 
Lite olika på olika hästar samt vars man bor. Brukar börja täcka för att slippa vinterpälsen när jag känner att de börjar bli lite kyligare och hästarna börjar burra upp pälsen. Då tycker jag de e dags.
 
För o vara på den säkra sidan i ett sådannt fall så skulle jag nog börja nu snart, iaf om du bor norröver som mig... :D Går ju o ha ofodrade regntäcken nu vid regn o tex fleece/ylletäcke vid lite finare dgr ute i hagen. För o vara på den säkra sidan som sagt... :)
 
Hästen sätter vinterpäls pga att det blir mindre solljus - inte för att den börjar frysa. Alltså kommer den sätta vinterpäls även om den får täcken på sig. Den sätter kanske inte björnpäls på en gång - men vinterpälsen kommer... :cool:
 
det har som lizzie säger med solljuset och årstiden att göra...jag har haft hästar som stått otäckade hela vintern och varit korthåriga(men täta)valacker har en tendens att kunna bli mer långhåriga än hingstar, sen beror det på hur mycket mat hästen får och allmäntillståndet förövrigt
ett täcke plattar till pälsen och kanske får den att se mindre ut, men pälssättning är förutbestsämt och går istort sett inte att påverka egentligen :)
 
Njae, det styrs ju av ljuset ja, MEN samtidigt så styrs det även av kyla/värme.

Med andra ord, ljuset styr när pälssättning etc börjar, men kylan avgör HUR MYCKET päls som sätts (och generna såklart, en del hästar sätter lång isbjörnspäls oavsett, medan andra har en kortare, tätare).

Så om man täckar (dvs ökar värmen) så får man en viss minskning av vinterpälsen. Sen har jag tyvärr aldrig haft någon häst där det räckt med att bara täcka, utan jag har fått klippa också, men de har satt mindre päls med täcke, även om det inte varit lite nog sas.

Däremot har jag slutat täcka förebyggande. Jag låter dem gå utan täcke så mycket det fungerar, sen klipper jag och då täckas de dygnet runt. Men man får ju ändå klippa om, men senare än om man inte täckar.
 
fast pälssättningen styrs av hormoner...och dom skickas från hypofysen som sitter i hjärnan :D :D...då bör man ju sätta på pålle en mössa också då...rent teoretiskt...att kylan har med det att göra är ju självklart, men inte att det har med mängden päls att göra, varje frisk häst har "sin" pälsuppsättning medskickad från födseln.
hormoner, arv, klimat, mat och hälsostatus...
jag hade en häst en gång med struma, alltså sköldkörteln, som har med hormoner att göra....hon såg ut som en myskoxe på vintrarna :crazy:...efter första dräktiheten så kom hon i balans igen.....och var slät i pälsen, men tät...när jag i februari kom med henne till en hingststation så hade dom ett uppvärmt stall till henne och min andra fölmärr, jag sa att bägge stått i utebox hela vintern, otäckade och dom trodde inte på mig :D för båda var släta o korta i pälsen...mitt nuvarande fölstos "grenar" är alla korta o släta i pälsen vintertid, så där är det definitivt en ärftlighetsfaktor
 
Visst, med täcke så ökar man värmen för hästen, men det gör att de inte förbrukar lika mycket energi för att hålla sig varma. Alltså det går inte åt lika mycket mat :p.

Min dam får värsta isbjörnspälsen vare sig hon är täckad eller ej. Dessutom svettas hon väldigt mycket så jag väljer att täckesklippa henne eftersom hon annars inte torkar i första taget.
 
Du säger ju själv att klimatet påverkar :confused:
Dagsljuset kan jag knappast göra något åt, men jag kan sätta på hästen ett täcke om jag vill.
 
själva pälssättningen påverkar det, men inte mängden....om du nu inte har extrema förhållanden..klart att en häst i norr sätter mer päls än en i söder, men det har inte med täcket att göra
jag antar att du fattar vad jag menar...den pälsen din häst skall sätta, den sätt vilket du täckar eller inte....åker du till Nordpolen så får den päls efter det, åker du till Florida så får den efter det...ett täcke kan inte ersätta naturens lagar(hormoner/solljus) men jag täckar mina , fast det är för att dom duschas ofta och tappar sitt fettlager som skall skydda mot kylan....det är hypofysen som reglerar, inte täcket.
 
För att slippa vinterpälsen?!
Min pålla har redan börjat sätta päls och jag vet de som började redan i juli!!
Kan inget om täckning men om det var jag skulle jag nog få börja täcka redan idag!! ;)
 
Ja men Martha, dus kriver ju att en häst i norr sätter mer päls än en i söder. Och om du då täckar hästen så upplever den inte kylan lika mycket, och sätter en aningen mindre päls. Samma sak om du flyttar den till lite varmare klimat.

Så där styr ju täcket!

Men man kan inet styra själva "stilen" på pälsen (som både du och jag är överens om, men uttrycker olika), dvs en med anlag för isbjörnspäls kommer sätta tjockt och lång päls även med täcke, men inte riktigt LIKA tjock som med täcke. Däremot kan man inte täcka den till att sätta fin, kort, tät vinterpäls (som dina ston hade t ex). Men man kan påverka MÄNGDEN päls en aning med täcke.
 
Ja och det är ju det ända sätt JAG kan påverka pälsmängden, för sätta på och stänga av solen, det kan jag inte ;)
 
OM du vill påverka pälsen så skall du se till att hästen står i tempererat stall med ett ljus som ersätter ultravioletta strålningen i naturen...det finns stuterier som använder sig av ljusterapi för att tidigarelägga brunster hos ston, men sådär resultat.....för bor du där du bor så sätts den pälsen på din häst som sig bör....bor du i Uganda så får du säkert ingen vinterpäls...men bor du i Sibirien så lär du behöva pälsen......pälsen ÄR hästens täcke...det är därför den sätter den. :)
 
Att ändra när och hur hästen får vinterpäls är en process som kan ta flera år, och som styrs av ljuset.

Flyttar man t.ex. en häst från norra till södra halvklotet, kommer hästen det första året att få vinterpäls på sommaren och sommarpäls på vintern, tills hästens kropp "lärt sig".

Jag har därför VÄLDIGT svårt att tro att man kan påverka mängden päls genom att sätta täcke på hästen.

Däremot påverkar man ju hur pälsen ser ut - täcket "plattar till" pälsen ganska mycket, och är hästen dessutom varm av täcket, behöver den ju inte "burra upp" pälsen så mycket.

Jag har själv islandshäst, som började sätta vinterpäls för ett par veckor sedan. Han har gått med täcke hela sommaren, eftersom han har eksem, och jag märker ingen skillnad i pälsmängd eller tidpunkt för pälssättning jämfört med tidigare år, då han gått "naken". Däremot märker jag ju skillnad på pälsen om han går utan täcke någon dag. Då "reser" den sig och han ser mycket lurvigare ut - med täcke blir det den mer "slätkammade" looken!
 
Men om täcken inte har nån betydelse för pälsmängden, om jag förstått det hela rätt hur du menar, så kommer min häst inte få tjockare vinterpäls om jag har henne ute utan täcke än om jag har med täcke??

Då skulle hon ju frysa ihjäl när det blev -5 :crazy:...
Pälsen måste ju bli tjockare när de inte har täcke tycker man, min tant håller ju på att frysa ihjäl utan täcke, skulle hon alltså inte sätta mer päls än vad hon gör då?? Jag som hade tankar på att låta henne slippa täcke fina dagar i vinter eftersom att jag tänkte att då sätter hon mer päls och kommer alltså inte att frysa.. men det gör hon alltså inte... :confused:
 
Ska försöka förklara på ett vettigt sätt :)
Pälsen(mängden) har INTE med att frysa att göra, din häst kanske är en fryslort???jag har haft både hästar med mycket päls och lite päls som fryser, och vise versa...mina fölston som båda var otäckade och korthåriga(men täta)och dessutom stod i uteboxar frös ALDRIG...dom borde ju enligt täckningsmetoden vara långhåriga som bisonoxar...men det var dom inte...jag har haft hästar som stått på stall med täcken som varit 3 ggr så långhåriga som dom....hästar som står på box(frakturer) inne, sätter vinterpäls dom oxå....en del blir långhåriga whatever , och andra blir det inte...en del sätter pälsen tidigt, andra kanske inte förrän december...mitt gamla modersto(som var extremt korthårig) hade aldrig täcke, hennes avkommor och i nästa led också, sätter inga långhåriga hästar...spelar ingen roll om dom har täcke eller inte....
Pälsmängden kan man INTE reglera med täcken, däremot "frysningsgraden"..pälsmängden är beroenda av många andra saker, arv, miljö, hälsostatus...och som jag skrev förut så är det ju självklart att en häst i norra sverige sätter mer päls än i t ex uganda, men det har med klimat att göra, inte täcket.
 
Ja, men du säger ju själv att det ska vara ett tempererat stall - det räcker alltså inte bara med ljus. Jag tror det är flera olika faktorer som styr pälsväxten tex har hästar som är i bra kondition mindre päls än de som har dålig kondition (gamla, sjuka eller unghästar) och just värmen är den parameter man själv kan påverka.
 
Pälssättninge/fällning styrs genom solen, och inte av värme respektive kyla. Hormonerna har en stor del i hela denna procedur, samt hur vi fodrar våra hästar.

Vanliga problem är, bla att vissa hästar inte släpper sin vinterpäls förrän väldigt sent. Detta brukar kunna vara förträdesvis valcker, hingstar har inte detta problem då hormonerna är intakta för deras del. Även ston som fölat tidigt kan släppa sin päls oerhört snabbt, såg själv ett islandssto släppa sin oerhörda björnpäls på 1 vecka.

Mineralbrist kan både försena och tidigarelägga pälssättningen, och då även omvändt fällning. En del valacker i min omgivning, får till våren en kur munkpeppar samt mineralfoder pararellt. Detta brukar ge en snabbare fällning, och ej heller så tidig sättning.

Har själv provat, och andra med som jag känner just detta med att täcka. Men tyvärr uteblev resultatet, för pälsen kom när det var dags oavsett vad hästen hade på sig, och den blev precis lika tjock som vanligt. :smirk:

En liten parantes, min ena valack har under ca 1 år ätit alger. Detta vet man innehåller mycket mineraler, i år har ännu ingen vinterpäls synts till. Annars brukar han ha kunnat börja ludda på sig rejält just vid månadsskiftet aug/sep. I hans fall tror jag defentivt på ökat mineralintag, även om han tidigare fått den mängd som sägs vara hans behov.
 

Liknande trådar

Utrustning https://www.hooks.se/hast/skotsel-vard/klippning/klippmaskin-cordless-fairfield Någon som provat denna? Vad tycker ni om den iså fall...
2
Svar
27
· Visningar
1 993
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Hej! Jag har under 2 år varit beroende av laxeringsmedel, Dulcolax, Toilax mm. Har överdoserat och tagit i princip dagligen. Jag har nu...
Svar
7
· Visningar
993
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som vågar sig på en gissning vad det här är för något? Prover är inskickat, men jag är väldigt nyfiken innan svar kommer. Vita...
Svar
4
· Visningar
599
Senast: Eloise
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 052
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp