Vinterskor till stall/ridning

linnlarssonn

Trådstartare
Jag har använt sökfunktionen men hittar ingen bra tråd där alla tips finns samlade så tänkte att det kunde va bra med en tråd för vinterskor att ha i stallet/ridningen nu när det börjar bli kallt ute :D man fryser ju ständigt när man rider när det börjar bli runt -10 grader ute så är det någon som har några bra skor man kan tipsa om? Gärna med länk var man kan hitta dom också :) eller några man absolut inte ska köpa?

Sv: Vinterskor till stall/ridning

Jag brukar alltid köra med kängor i stallet på vintern, och i år satsade jag på ett par riktigt rejäla från Graninge - och jag älskar dom!! :love:
Varma, goa och stabila i och med att dom är höga, så man får stöd för vristen även fast man inte har stövelskaft eller shortchaps :)

Här är en länk till bild (jag hade ingen egen), dom heter Graninge Känga 7062 (bara att googla så kommer det upp) :)

Hur breda är de kängorna, funkar det med vanliga stigbyglar eller du behöver ha större?
När jag googlade stod de att de inte var fodrade - vad har du i skon på vintern? Tjocka strumpor/sulor?

Senast ändrad:

Det funkar bra med mina vanliga stigbyglar i damstorlek, inga problem alls att få plats. Dom är smala för att vara kängor tycker jag :)

Nån form av foder är det i dom, för dom är varma som satan tycker jag iaf :p Jag har dock en storlek över min vanliga (dom är normala i storleken, kan jag passa på att nämna), så att jag ska kunna ha sockar i om det behövs i vinter när det blir riktigt kallt :) Jag brukar även alltid ha fårskinnssulor i mina vinterskor, och det får jag även plats med i dessa.

Jag letar också efter vinterskor nu, men är mest intresserad av stövlar. Så min fråga är om någon kan tipsa om bra vinterstövlar? :)

Ariat Bromont är vinterridstövlar som är och ser ut som vanliga ridstövlar. De är bra för träning och tävling och håller mig varm om inte kylan är allt för sträng. Vid uteritter använder jag ett par fodrade ridskor från Mountin Horse med ullsula i. Dessa håller mig varm i de flesta fall men vid mycket skritt ute i kylan är det svårt med att hålla tårna varma. Funderar på att köpa ett par stigbygelvärmare från Hööks men de finns dock bara i lysgult men det får kanske duga.

Tack för svar! Förra vintern så red jag i mina vanliga sommarskor fast med dubbla strumpor, så jag antar att jag klarar mig med typ vad som helst. Men det hade garanterat varit skönare med något en aning varmare. :p

Hööks steeds fodrade stallstövlar tycker jag var tillräckligt varma, jag är jordens fryslort.

halvt kl

Jag har också funderat på dom där stigbygelvärmarna/tåvärmarna, är det nån som har använt såna och vet om dom är nå effektiva? :)

halvt kl

Jag har också funderat på dom där stigbygelvärmarna/tåvärmarna, är det nån som har använt såna och vet om dom är nå effektiva? :)

Dom ger lite värme. :) Däremot tyckte jag inte de var så bekväma på det sättet att jag inte kände att jag fick i min fot i stigbygeln helt, men det kanske kan avhjälpas med att inte spänna fast dom så hårt på stigbyglarna. Jag har bara använt en gång.

Muck Boots! Håller dig garanterat både varm och torr!
Vill du rida i dem köper du ridstövelmodellen som heter Tyne!

Jag har ett par från Börjes :) Haft mina i flera år och dom är stadiga, bekväma och varma! Inte dyra heller! Köpte ett par nya i år då dom gamla började bli slitna och jag hade dom på älgjakten också utan att frysa allt om fötterna :)

Jag har ett par från Börjes :) Haft mina i flera år och dom är stadiga, bekväma och varma! Inte dyra heller! Köpte ett par nya i år då dom gamla började bli slitna och jag hade dom på älgjakten också utan att frysa allt om fötterna :)

Jag har också ett par från börjes som har vart suveräna! Med ett par aluminiumsulor i har jag hållt värmen riktigt bra faktiskt :) det enda negativa är väl att de är lite breda för att rida i :)

Jag har också ett par från börjes som har vart suveräna! Med ett par aluminiumsulor i har jag hållt värmen riktigt bra faktiskt :) det enda negativa är väl att de är lite breda för att rida i :)

Dom jag har är perfekta att rida i tycker jag :) Inga problem att få plats i stigbyglarna.

Jag tyckte inte Muck Boots var så varma faktiskt. Lagom under stallarbetet när man höll sig i rörelse, men vid stillasittande i en sadel eller på kuskbocken så frös jag, trots raggsockar.

Jag har skoterskor till stallgörat och rider i ett par "vanliga" vandringskängor som jag lägger till sulor i efter temperatur. Nu är det dags att köpa thermosulor med aluminium och ull, temperaturen börjar krypa neråt :).

Sen gäller det också att ha ett par bra strumpor som inte är för tjocka (för om det blir tajt så får det motsatt effekt), har spanat lite på några som finns på Clas Ohlssons som verkar bra :).

Rida i ridstövlar, utomhus, på vintern :D? En omöjlighet i januari för mig :P. Vi har haft köldrekord på under -40 senaste vintrarna...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
4 008
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 153
Senast: Solstig
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 562
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka