vintertäcke 475-500g fyllning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 736
C

CeciliaHeikne

tipps och råd mottages. ett utegångstäcke på 475-500g

har inte sätt sådär jätte många, så lite tipps vore kanon.
Vet att shires har två stycken

72R snug 500g och windjammer rug 520g

men båda två är stalltäcken.
:mad:

gärna butik/hemsida, pris och bild.

Sv: vintertäcke 475-500g fyllning

någon mer som tillverkar täcken i 450-500g
vill ha lite att välja bland :)

Horseware har väl kanske ett. Men kan du inte bara ha ett snugrug under och så utetäcke med hals över det? Det har jag på min superfrusna bebis.

Horsewere har ett 550grams innetäcke, har det och sitter väldigt bra på min pålle.

Hur frusen häst har du eg.? :crazy:
Shires har ju täcken med runt 400 g foder i, om jag inte minns fel.
Duger inte det kan du väll lägga under ett tunt thermo (ex. 150 g) under?

de täcken shires säljer på 400-500 gär väl endast stalltäcken.
Visst kan jag lägga på ett ofodrat utegångstäcke ovanpå. men då ser jag mig häldre om efter ett täcke som uppfyller dom krav jag har så jag slipper begrava pållen

Jag har ett shires 400grams vintertäcke med halvhals. Just nu går min häst med ett typ.. 200 grams täcke på sig ute (ett väldigt slitet och gammalt svea vintertäcke = fodret börjar ge med sig och ät inte lika tjockt längre).
Men duger bra nu i höstvädret över rygg, länd och rumpa.

Min häst är helklippt och blir väldigt stel om han går ute när det är kyligt och vi sedan ska rida ett ordentligt pass.

Om det är soligt brukar jag gå ner till stallet och ta av täcket om jag vet att vi bara ska skritta en tur i skogen eller inte rida alls. Så att han får lufta kroppen så ofta det går nu innan vintern.

Inne står han med fleecetäcke och det bror mest på att han står i draget av ytterdörren, annars blir det ganska varmt ändå i stallet under natten med 36 hästar inne :angel:

Horsewear har väldigt många olika modeller och kombinationer på täcken. Själv har jag ett 370 gram med halvhals och deras tjockaste termotäcke när det är riktigt kallt.

Ska själv införskaffa ett Rambo Duo, med avtagbar hals och avtagbar undertäcke. Ska tudligen vara rätt tjockt. Annars har du ju Rambos värstingtäcke med 420 grams fyllning, närmare 3000:-, men säkert väl värt pengarna.
Vet även att Mark Todd har kraftiga utetäcken med hals till.

/I

Kl

Puttar upp tråden!

Hur ser det ut idag? Hittar ETT utetäcke med mer är 400g och det är nått märke jag inte känner till, dessutom med halvhals vilket jag inte vill ha. En kompis har ett Shires med 500g men det verkar inte gå att få tag på? Jag är rätt kräsen med täcken då min dam lätt får skav. Halvhals sitter sällan bra på henne då hon är grov. Vill ha helhals, fast eller avtagbar.
Finns ju innetäcken som är riktigt tjocka (bl.a. Horseware som har ett 550g) men då min häst står i ett varmt stall (ca 9-14 grader beroende på utetemp) så vill jag bara ha ett tunnare stalltäcke inne och stallägaren byter inte stalltäcke utan lägger bara på utetäcket.
Någon som har bättre koll på detta än vad jag har?

Behöver du verkligen ha täcke på i stallet när där är så varmt?

Med ett Rambo Duo kan du få från 300 till 500 gram genom att byta linertäcke.

Liknande trådar

Utrustning Håller på att planera garderoben till kommande pålle, och har fått ihop det mesta, änsålänge håller budgeten sig där den ska;) Det är... 2
Svar
30
· Visningar
2 044
Senast: nyponros
·
Utrustning Dåligt! eller? Vi har en häst här i stallet som helklipptes på senhösten. Han had emed sina förra ägare täcke jämt, han har haft täcke... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 319
Senast: Osten1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka