Vintertäcke på arabiskt föl?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pleroma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 980
P

pleroma

Undrar om folk här tycker att man borde ha vintertäcke/stalltäcke på ett arabiskt föl? Eller klarar det sig en hel vinter utan täcke? För det första så rids den inte och för det andra måste man köpa nya täcken tills den har vuxit klart. Tror ni ett föl klarar sig hela vintern utan något täcke?

Sv: Vintertäcke på arabiskt föl?

Är fölet frisk så bör det väl inte vara nått problem att inte ta den täckt.
Sen beor de kanske även på när fölet är fött...föds de som nui januari så kanske man får överväga det!

pleroma skrev:
Eller klarar det sig en hel vinter utan täcke? För det första så rids den inte
Öh? Jag har tre frågor: 1. Är fölet friskt? 2. Visst var det ett föl? 3. Den är väl inte gjord av socker? ;)

Har du sett fölet frysa? Om du inte har gjort det så varför ska man då fli på den ett täcke. De flesta hästar klarar sig utan.Det blir de naturligaste för hästen. Lägger man på ett täcke så slår man av hästens naturliga sätt att hålla sig varm och det gäller på hela kroppen, alltså om den inte täcker hela hästen så fryser dem där de är utan täcke. Så varför i onödan ha det på fölet om det inte behövs??

Har han klarat vintern nu så lär han klara resten av den!!:bump:
Eller bara han har riktig päls och att han inte är sjuk så!:smirk:

Inte behöver du täcka fölet inte! De brukar ha mycket ullig päls och klarar vintern mycket bra. Det man får tänka på om de föds tidigt är att de inte lägger sig ner för länge när det är blött och kallt på marken. Men är det kallt och torrt är det ingen fara. Fodra gärna hö eller hösilage ute i hagen så håller de värmen bra.

pleroma skrev:
Undrar om folk här tycker att man borde ha vintertäcke/stalltäcke på ett arabiskt föl? Eller klarar det sig en hel vinter utan täcke? För det första så rids den inte och för det andra måste man köpa nya täcken tills den har vuxit klart. Tror ni ett föl klarar sig hela vintern utan något täcke?

Tänk på att föl ska lära sig att överleva och bli tåligt. Min starka rekommendation är att INTE täcka fölet om det som sagt är friskt. Vi har ett 1,5 halvblod i stallet som definitivt inte har täcke oavsett väder.

Tack för alla svar! Håller med er, men ville ändå vara på den säkra sidan. En häst ska få vara häst så mycket det går! :bump:

pleroma skrev:

Hur gammalt är fölet?

Ser han/hon ut att frysa?

Går han/hon ute dygnet runt?

Om jag får föl vid den här årstiden brukar jag täcka. Däremot om han/hon födes i sommras och inte verkar frysa ser jag ingen anledning till att sätta på täcke däremot bör han/hon få fri tillgång på grovfoder.

//Lotta

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 431
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer