Vintertäcke

dengra

Trådstartare
Jag är helt oruttis på det här med vintertäcken och deras fodring, så skulle behöva lite hjälp. Vilket gram ska man ta till denna häst, tror ni?
En islänning som aldrig har täcke i vanliga fall, om hon inte är blöt ner till huden då jag har ett fleecefodrat regntäcke. Har tankar på att helraka henne till vintern, eller täckesklippa. Men blir det helrakning kan jag behöva ett vintertäcke de kallaste dagarna innan pälsen vuxit ut lagomt mycket. Räcker det med 100g?

Sv: Vintertäcke

Alltså, ska hästen helrakas behöver hon täcke hela tiden, inte bara de kallaste dagarna. Är det regn och/eller blåst så behöver hästen ett tjockare täcke än ifall det är vindstilla och torrt ute.

100 gr räcker inte till en helrakad häst mitt i vintern, det är mer ett höst- och vårtäcke. Jag hade inte satt på mindre än 200-250 gr ifall det är minusgrader. Är det riktigt kallt ute så har jag 300 gr eller mer. Blåser det mycket på vintern så kan jag ha dubbla täcken på i vissa fall.

Sv: Vintertäcke

fast saken är den att jag ska raka tidigt, så att det hinner växa ut en del för att sen kunna raka bara hals bog och då slippa täcke. Så det blir inte mitt i vintern, även om det kan vara kallt. Tidigare har hon varit rakad hals, bog, mage och sen när det vuxit ut har jag bara rakat hals bog, för att slippa täcke helt.
dessutom är jag av uppfattningen att det klarar mer än man tror, har aldrig sett henne frysa, inte heller har det andra helrakade frysit när det stått utan täcke i 10 minus, då solen legat på. Det som var planen nu var att hon skulle få ha det fleecefodrade regntäcket jag har för fina dagar, sen ett tjockare när det är kallt, för det blåser konstant på det ställe vi ska flytta till, i princip.
Ska kolla på 200-250 g täcken då! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 743
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 157
Senast: Darkie
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka