Vintertäcke

Cilva

Trådstartare
Har surfat runt lite och kikat på vintertäcken då jag till nästa år behöver ett nytt. Nu börjar det ju vara dags för rea så jag tänkte kolla med er vad ni har för erfarenheter och tips.

Jag vill ha ett täcke i ripstop som håller (därför jag behöver nytt, är less på att laga samma reva). Det ska andas och ha hyffsat mkt foder. Tyvärr har jag mkt dålig koll på hur mkt 400g foder eg är. Har nu ett macpro från Börjes, vad skulle det kunna jämföras med? Ett täcke som har 2-3- el 400g foder? Vill iaf ha ett som är tjockare än det.

Helst ska det ha snabbspännen i bogen och givetvis kryssgjordar och bensnören. Och det får inte vara för stort i bogen då hästen är smal (vbl-travare).

Sista och förmodligen värsta kravet är att det inte får kosta mer än 1000.

Har kikat på Eriks hästshop och hittade ett täcke från Event och ett Horse saver. Vad har ni för erfarenheter av dem?

De som Horze har? Och är Hööks täcken bättre nu än förr?

Jag sliter mitt hår snart så jag är tacksam för hjälp.

Sv: Vintertäcke

Jag har Eriks inte så långt ifrån mig, har dock har jag aldrig köpt ngt täcke där men sett en hel del, de verkar vara rejäla, har också hört bra saker om täckena!

Jag har gamla Hööks täcken, utan snabbknäppe, de funkar men de är ju inget supertäcke, vet dock inte om de blivit bättre nu.

För övrigt tycker jag Shires täckena sitter väldigt bra och de har bogveck samt snabbknäppe. Köpte regntäcke på Eko och fick det för 500:- Billigt för ett så bra täcke, ett täcke jag skulle rekomendera att satsa på i vilken variant som.

Måste hålla med ovanstående...

Vill du ha ett billigt men bra så köp ett shires, dom har många bra modeller med starkt yttertyg....Vet dock inte om de finns i 400g fyllning men tror de...Lycka till!

Shires är prisvärda, men annars skulle jag hållt ögonen öppna efter ett begagnat horseware. Ibland kan man ha tur, och de är verkligen de bästa täckena man kan ha!

Just det! Glömde alldeles bort dem, har en kompis som har sådana vintertäcken verkligen dunder bra täcken!

horseware är mitt tipps. Håller bra, har bra passform, står emot väte bra. Dom är verkligen värda pengarna. Bucas är jag ej så förtjust i.. Svårt att hitta ett Bucas med bogväck och med bra passform, dessutom gillar jag ej innertyget/fodret.

Hej!
Jag måste ju då vara "kärringen mot strömmen" och absolut inte rekommenadera Shires. Har sett i massor av trådar att folk är nöjda med deras täcken. Jag har dock inte den erfarenheten.

Visst är det bra pris på dom, men när täckena går sönder nästintill direkt så tycker jag inte att det är ett bra köp!

Jag har köpt ett flertal Shires av olika modeller för att prova, samtliga har gått sönder och de har dessutom en urusel passform på mina hästar. Långa som kjolar, bogvecken sitter inte där dom ska och storlekarna varierar väldigt mycket!

När jag köpte ett på rea här i butiken så mätte jag de olika 125 cm täckena till ungponnyn, det diffade på 5 cm åt båda hållen! Vissa var alltså 120 och vissa 130, några var 125 och 127 tex.

Då jag skulle ha täcket på en liten C så tog jag det minsta 125 märkta jag kunde hitta, 115 cm är alldeles för trångt för henne.

Mina större ponnyer har normalt 135-140 täcken. Har ett Shires 135 cm som skulle kunna användas som tält! Väldigt stort på min grövsta ponny och ett annat Shires 135 är så tajt att han inte ens kan gå med det!

Vad gäller hållbarheten så är den kass, i alla fall om man har "busande" och bitande hästar, det står inte pall för mycket bett och har gått sönder nästan omgående. Jag har modeller med olika yttermatriels hållbarhet och det har inte spelat någon roll för hästarnas tänder. Trasiga är vad dom blivit, rejält trasiga också.

Men visst har man en häst som är byggd för ett Shires och hagpolare som inte leker så vilt, då är dom säkert bra! Mitt tips om du ändå köper ett Shires.. MÄT OCH JÄMFÖR STORLEKEN!! Men jag köper aldrig något mer sådant.

Mitt hållbaraste täcke(yttermatriel) är faktiskt Sveas vintertäcke med halvhals, den dyrare varianten. Det har hållt oerhört bra mot hugg och lek. Dock så är innertyget inte lika starkt, men utsidan är mycket bra om man ser till behandlingen den har utstått under flera år. Håller ännu med lagad insida!

Annars så kan jag rekommendera Horseware, man tjänar på att lägga lite extra pengar i längden! Mina Horseware har hållt i alla år, har ett flertal av dom, välanvända och inte ens ett pyttishål i dom!

HorseSaver är mycket slitstarka, bogveck på RÄTT ställe, teflonbelagda, snabbknäppen i bogen och MYCKET ställbart i bogen så passar även hästar med smaaala bogar (har ett på min unghäst nu och det passar både henne och betydligt grövre, vuxna valacken i bogen). Kryssgjordar med resårinfästning, elastiska bensnören. Rejält med foder och helt suveränt.

Finns hos www.lillhastenistav.se Dock köpte jag mitt på Odal/Granngården här, för betydligt mindre pengar än hos Lillhästen. (vilket är förvånande för lillhästen är billig)

Jag är dock en av de som är nöjda med Shires, men de har om man ska vara petig bogvecken lite för långt bak. Dock är passformen bra och de HÅLLER. Däremot är jag tveksam till Shires på en häst med smal bog.

Ullared säljer källqvists täcken. Ett kanon täcke för typ 500kr. Det kostar runt 1700 i vanlig butik

På mac pro är det 220 g fyllning har jag för mej att det var. Jag skulle ha satsat på ett shires eller svea. Båda mina har varit super bra!

Tycker Shires är kanon, har både regn täcken, tunt fodrade och tjocka till mon pålle och de sitter kals. De håller, står emot väta och andas. Jag kan garantera detta då min häst är fyra år, älskar att leka och går på lösdrift :smirk:
Horsewear tycker jag däremot inte om, de sitter dåligt, följer inte med hästen när de rör sig och de är inte så vatten täta.

Svarar alla här.

Tack för alla svar!

Kikade på Shires täcken på en sida och de verkar hiskeligt långa, på mitt lilla vbl kommer det hänga till kotorna :) Annars var ju priset bra. Är alla deras täcken så långa?

Horseware är lite dyra, men har nån testat billighetsvarianten Amigo? Ett Sveatäcke har jag som är suveränt men jag har hört att de är sämre nuförtiden (mitt är köpt -96).

Nån som testat Protector som Lillhästen oxå säljer? El vet var jag kan beställa ett billigare Horse Saver. Event, nån som testat det?

jag tycker inte att protector-täckena har bogveck på rätt ställe. de är ganska stora i bogen upplever jag.

event är ganska stora i halsen också, och tunga. men håller bra!

jag gillar själv hööks täcken rätt bra. horsepower eller thermo master med halvhals kanske vore nåt? finns ju i olika tjocklek och hållbarhet på yttertyget.
har ett svart/beige horsepower (snow trro jag modellen heter) med halvhals till min smäckra kallblodstravare. det är precis att han kan ha det i halsen så det borde nog passa ditt varmblod!

http://www.myone.se/manadenserbjudande.html

Three Crown Horseline Hurricane 400 AH
Three Crown Horseline Hurricane 300 Wug

kolla där! Vet inte hur bra täcket är med det är i din prisklass nu. Det har ju allt du vill, förutom att bogvecken inte sitter rätt... Har inte provat själv dock, kanske någon annan har?

Senast ändrad:

Det ser ju ut som nåt man borde kolla närmare på. Får se om nån här har erfarenheter av det.

Jag tyckte inte Event såg ut att vara så stora i halsen, måste kolla det noggrannare.

Höökstäckena har jag ingen bra erfarenhet av och dessutom finns det inget som riktigt motsvarar mina krav. Men jag får se när/om de kommer på rea.

95johsv skrev:
http://www.myone.se/manadenserbjudande.html

Three Crown Horseline Hurricane 400 AH
Three Crown Horseline Hurricane 300 Wug

kolla där! Vet inte hur bra täcket är med det är i din prisklass nu. Det har ju allt du vill, förutom att bogvecken inte sitter rätt... Har inte provat själv dock, kanske någon annan har?

Ett av mina täcken är precis ett sådant.. det som ska vara storlek 135 cm men är som rena rama tältet på min grova D-ponny.

Inte har det hållt något vidare i hagen heller.

Fast när jag köpte det hette det.. Shires Typhoon Halv Combo

Så Three Crown Horseline och Shires är samma? Har de bytt namn?

Shires har man ju hört vissa vara supernöjda med och andra tycker att det är kass. Undrar om de har med årgång och göra? Har de bytt namn för att de vill ha en ny profil?

Hmmm tror jag får fråga myOne! Återkommer när jag fått svar.

*nyfiken*

Liknande trådar

Utrustning Pållen önskade sig visst ett nytt vintertäcke i julklapp, har nu tagit sönder det älskade gamla tjocka täcket :cry: Visserligen har det...
Svar
16
· Visningar
1 831
Senast: Magica
·
S
Utrustning Jag är på jakt efter ett nytt vintertäcke, då det jag har precis blev upprivet längs hela bogen. Det måste vara väldigt varmt, helst... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 098
Senast: Ilion2
·
L
Utrustning Nu när det börjar bli kallt så funderar jag på att köpe ett nytt vintertäcke till ponnyn. Han har storlek 95 så dte finns inte sådär...
Svar
5
· Visningar
1 386
Senast: Lozzan
·
M
Utrustning Nu har jag redan börjat tänka på vintertäcken. Ska stalla upp min häst i nytt stall och där ingår inte täckesbyte och jag har ingen... 2
Svar
24
· Visningar
2 426
Senast: skogersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka