Vintervila

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Darknesss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 304
D

Darknesss

Ni som ger era hästar vintervila, hur har ni planerat nedtrappningen? Hur länge ska de vila helt? Hur planerar ni igångsättningen?

Vore lite intressant att veta.

Sv: Vintervila

Min häst har varit skadad i olika omgångar i somras, och har väl stått sammanlagt ca 2 månader, så han får ingen vila :devil: (;) )
Nej men skämt åsido, han ska hållas igång hela vintern, blir väl en paus med träningarna över jul oså, men ska försöka hålla mig ute skogen och träna konditionen i snön. Vanligtvis brukar de vila ca 1 månad med bara skritt (ev. lite trav eller galopp gång, bara ute i skogen).

Min kommer få helt ledigt(endast gå i skrittmaskinen) tre veckor över jul. Jag själv ska till Thailand. Han har ju också varit skadad men vilade helt då bara ca 2 veckor och dessutom stod han i liten liten sjukhage då, så psykiskt var det inte mycket semester...

Nedtrappningen löser sig själv, med tanke på hur underlaget är nu..

Samma för mig Jatza har redan vilat 2,5 mån sammanhängande nu i höst pga av skada. Så nu blir det till att tragla dressyr hela vintern:crazy:

Tidigare år med förra ägaren när hon gått stora klasser har hon vad jag förstått fått 2 månVila( bara gå i hage ) under vintern.

Darknesss skrev:
Ni som ger era hästar vintervila, hur har ni planerat nedtrappningen? Hur länge ska de vila helt? Hur planerar ni igångsättningen?

Vore lite intressant att veta.

Nedtrappning i sammanband med att träningarna börjar ta slut och att underlaget inte duger för något annat än skritt och lite trav. Ingen av dem ska ha hel vila, men de skrittar nästan hela december. Eftersom att de inte kommer helt ur fas när de inte får stå helt så räknar jag med att kunna ha dem igång lagom tills februari för att rida någon hoppning och dressyr, träna lite och hoppa några terränghinder innan vi ger oss av till Mantorp för årets första fälttävlan.

Är inte så bra på detta med upplägg av vila för tävlingshästar eftersom detta är den första jag har som jag har tävlat mkt med... men denna planen känns helt ok...

Eftersom han gick ganska många tävlingar på ganska kort tid (då vi var isolerade de första veckorna på tävlingssäsongen..) så får han ca 6 veckor ledigt (de första 3 veckorna = skritt i skogen ca 3-4 ggr/v och de 3 sista veckorna = lugn igångsättning med mest skogsturer och succesiv ökning av trav, glp ca 4-5 ggr/v) och sedan får vi börja hoppa mest styrke och teknikövningar eftersom hoppningen får ligga lite på is under vintern...

Tack för alla svar, kul å veta lite hur ni andra tänker.

Förstår er som haft skadade hästar och så de har ju redan fått sin vila så att säga.

Själv ska jag låta min vila ca 5 veckor. Blir skritt i början nån vecka och sedan vila helt (gå i hage) i ungefär 2-3 veckor å sen blir det lite skritt igen nån vecka och sen smyger vi igång lite grann igen. Tränar lite hoppning och dressyr Januari/Februari å sen kanske tävla lite grann innan fälttävlanssäsongen sätter igång.

Min pålle får vintervila från mitten av december till mitten av februari.

De sista 2 v i december är nedtrappning i form av lättare träningspass i dressyr, någon extra vilodag (jämfört med när pållen är helt igång), samt någon dag med bara skritt. Vilar helt från hoppningen.

De 4 veckorna i januari så är det vila/skrittprommenader som gäller. Rider 1-3 dagar/vecka. Endast skritt.

De 2 första veckorna i februari är Upptrappning i form av lättare träningspass i dressyr, någon extra vilodag (jämfört med när pållen är helt igång), samt någon dag med bara skritt. Vilar helt från hoppningen.

Sen från mitten av februari är vi igång igen på träningar och så vidare.

Abrupt avbrott

Tja, jag fick planera in vintervilan lite tidigare än planerat.
Hästen skadade sig i början av november och då kändes det lika bra att trappa ner och ta det lugnt fram till jul.
Jag ställer ytterst sällan av helt. Stallets hästskötare är inte så förtjust i varken helvila eller halvvila (skritt). Min lills häst blir lite "på tårna" när hon inte jobbar. Tydligen är hon för jäklig att baxa ut i hagen när det är vinterlugn. :eek:
Förra året ringde stallskötaren efter en veckas helvila och bönade och bad att jag skulle sätta igång hästen igen...... :angel:

Men jag ser alltid till att en månad under vintren består av skritt och mer vilodagar än normalt. Kör nedtrappning någon vecka innan. Igångsättningen låter jag oftast ta tre veckor.

Liknande trådar

Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: movi
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Freazer
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 579
Senast: Mirtai
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 093
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud
  • Atletix