Vinthund med staffe?

Och jag kom på att jag ljög när jag sa att jag inte träffat vinthundar, jag har ju glömt att där bodde två afghaner på gården där jag hade min häst förut. Supercharmiga båda två, men väldigt olika varandra. Den ena var väldigt mesig (han var valp och unghund under tiden jag kände honom, har inte träffat honom sedan så han kanske tuffat till sig med åren) och den andra var snarare ganska tuff och bestämd (gammal gubbe, så han hade all rätt att vara lite tjurig). Dessa två kände jag väldigt väl på den tiden, men jag gissar att de ändå skiljer sig en del från whipparna? Jag har ingen riktig koll på hur en afghan "ska vara" utan min erfarenhet är begränsad till de här två som ju dessutom var väldigt olika varandra, så det går knappast att utläsa något ifrån. Mer än att jag gillade båda :)
 
Jag kanske har ovanliga staffar för dom är inte alls speciellt förtjusta i att brottas och leka så. Betydligt roligare med jaktlekar. Dock kan det förekomma lite tacklingar ibland och den yngre som är snabbare kan hoppa över den äldre när hon kommer ifatt. Men mest turas dom bara om att springa och jaga varandra.
Vet dock att det finns staffar som gillar att brottas så där kan väl bara TS svara på vilken slags lek hennes hund gillar.
Men med tanke på hur många som har staffe och chihuahua tänker jag att funkar den kombinationen funkar det nog med en whippet också.
 
Jag kanske har ovanliga staffar för dom är inte alls speciellt förtjusta i att brottas och leka så. Betydligt roligare med jaktlekar. Dock kan det förekomma lite tacklingar ibland och den yngre som är snabbare kan hoppa över den äldre när hon kommer ifatt. Men mest turas dom bara om att springa och jaga varandra.
Vet dock att det finns staffar som gillar att brottas så där kan väl bara TS svara på vilken slags lek hennes hund gillar.
Men med tanke på hur många som har staffe och chihuahua tänker jag att funkar den kombinationen funkar det nog med en whippet också.

Enligt det du beskriver så leker nog min väldigt likt dina :) Den "brottning" hon sysslar med ibland bidrar inte direkt till någon skaderisk och är egentligen inte det man brukar syfta på när man talar om hundar som brottas, eftersom det mest innebär att hon ligger på marken och ålar omkring intill den andra hunden (och det kan hon ju inte göra om den inte är med på det eftersom ingen håller fast eller trycker ner den andra, hon och hennes bästa labbekompis brukar åla runt tillsammans). I övrigt är det jaktlekar som gäller, men hon räds ju inte närkontakt utan tacklingar förekommer och hon har också fått för sig att hoppa över andra hundar som hamnat i vägen ;)
 
Straffen är ju lite speciell. Som våran uppfödare så så är dom för självupptagna för att inse farorna. ;)

Vårat val blev en till staffe till våran staffe.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 300
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 203
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 209
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 158
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp