VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Brukar kolla igenom tråden lite då och då, måste bara säga RED_CHILI: att skulle jag vara salukifanatisk så skulle jag nästan betalt dig för att umgås med dig. Snacka om gratiskurser inom Salukirasen! Tycker att det är bra att ni tar upp ett så pass känsligt ämne som hundens kvalitet och utveckling.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Även Donnie är kommer mest troligt att bli stor. Vet du hur hög Viggo är? Och hur hög din tjej nu?
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag hoppas du har rätt. :p Mina nästa två (redan inbokade) salukis kommer från Finland och USA och blir efter ökenlinjer.
Nästa salukikonfa får vi väl maka oss iväg! ;)

Jag ser SÅ fram emot att få kika närmare på de hundarna, när det nu blir av ;)
Tyvärr är raskonferenserna så sällan. Tror det var 5 år sen senaste.. Dock har jag börjat prata med lite folk om att försöka få ihop något lite oftare, kanske inte så stora som nu, men att ha en dag eller en eftermiddag, kanske i samband med lövudden eller annan större utställning och ha det varje år borde ju vara rätt bra... Oavsett tycker jag att det är väldigt viktigt att folk börjar prata med varandra! Och då mer än "åh, vad kul att din hund vann, vad fin den är!" utan mer så som vi gör nu.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Brukar kolla igenom tråden lite då och då, måste bara säga RED_CHILI: att skulle jag vara salukifanatisk så skulle jag nästan betalt dig för att umgås med dig. Snacka om gratiskurser inom Salukirasen! Tycker att det är bra att ni tar upp ett så pass känsligt ämne som hundens kvalitet och utveckling.

:o :D Det där är nog det bästa någon skrivit till mig på länge :love:
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Intressant att läsa Bodegårds text. Jag har gärna läst mer om likheter och skillnader inom de olika vinthundsgrupperna som han tar upp.

Och den där biten du hittade om att salukis inte går att ha lösa, dom menar nog inte att dom inte går att ha lösa alls utan att man kanske får hålla sig till inhägnade områden eller områden där man kan ha koll. Hoppas jag. Cerberus kan jag ju inte släppa hur som helst, men han får onekligen vara lös en massa ändå. Jag får vara beredd att vänta ett tag innan jag kan gå hem bara. ;)

Och ja.. Det finns ju skillnader inom afghanen också. Men de olika typerna där sägs ju finnas från början, med bergsafghan och slättafghan, och jag tycker snarare det handlar om storleken, grovheten osv då. Däremot gillar jag inte heller det där när det kommer sluttande ryggar. Det finns en vinnande hund som jag tycker har det väldigt tydligt, speciellt när den rör sig. Men än så länge verkar det inte vara särskilt vanligt. Å andra sidan är jag inte jättepåläst och inte ute på supermånga utställningar.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Och den där biten du hittade om att salukis inte går att ha lösa, dom menar nog inte att dom inte går att ha lösa alls utan att man kanske får hålla sig till inhägnade områden eller områden där man kan ha koll. Hoppas jag. Cerberus kan jag ju inte släppa hur som helst, men han får onekligen vara lös en massa ändå. Jag får vara beredd att vänta ett tag innan jag kan gå hem bara. ;)

Och ja.. Det finns ju skillnader inom afghanen också. Men de olika typerna där sägs ju finnas från början, med bergsafghan och slättafghan, och jag tycker snarare det handlar om storleken, grovheten osv då.

Fast tydligen står det i afghantexten att afghaner måste få vara lösa :p Så då kan man ju undra varför de behöver det och inte salukin.. Jag är nyfiken på vem som skrivit rastexterna.

Det ska absolut finnas variation i typerna även hos saluki, av samma anledning som afghaner, de kommer från olika ställen osv. Men hur man kan få det till "en hund behöver inte se ut alls som övriga hundar i rasen" förstår jag inte riktigt.. (och det vet jag att du håller med om, det är mer lite allmän reflektion från min sida)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

en saluki ska följa salukins rasstandard - inte extremsaluki rasstandard.. :p
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag med! :D
Och ang. konf., jag trodde den var varje år? Men det är den ju inte då förstår jag. Vore ju väldigt intressant med något nära Lövudden. Jag tycker det är enormt viktigt att det pratas om sådant här, i stället för att hyscha ned saker. Jag menar att vi måste vara ärliga och raka inom vår ras, och jag hoppas att andra liksom jag kan hålla det på en sansad nivå utan att bli sura. Själv är jag en sådan person som aldrig blir arg eller skulle drömma om att höja rösten, men jag kan ju ana hur en del skulle kunna reagera... fullt krig. :D hehe Tänk ändå om fler var som jag... :angel: :D ;)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

De som avlar extrema salukis har nog inte läst rasstandarden. ;)

Eller så läser de väl valda delar, som tex:
"Halsen skall vara lång, smidig och muskulös."
"Öronen skall vara långa, högt ansatta,"
"Bröstkorgen skall vara djup, lång"
"Överarmarna skall vara av ungefär samma längd som skulderbladen."
"Underbenen skall vara väl utvecklade."
"Steget skall vara lätt och fjädrande med god räckvidd fram och gott påskjut bak" (Framförallt det där med god räckvidd och gott påskjut är ju som gjort för att uppfattas som "showigt")

Läser man det där låter ju i stort sett alla salukis som rastypiska. Sedan att det om ryggen enbart står att den ska vara ganska bred gör ju sitt till och därefter ett ointresse för rasens historia och användningsområde.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag trodde också att den var varje år, men fick veta att det inte var så. :(

Själv är jag en sådan person som aldrig blir arg eller skulle drömma om att höja rösten, men jag kan ju ana hur en del skulle kunna reagera... fullt krig. :D

Ehm.. :angel: :D

Nä.. jag är faktiskt snäll, men jag kan absolut ha svårt att låta riktigt trevlig mot personer som inte kan motivera sina åsikter... Det finns ju gott om personer som är värre i alla fall.. (för att ta till det fula knepet "andra är värre alltså är mitt bra" :p)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sedan tycker jag att man även bör ha en viss distans till rasstandarden, eftersom den skrevs av britter med då begränsad kunskap om denna urgamla ras. Jag tror det bästa är att se på tidiga hundar, samt nutida c.o.o.-importer och komplettera med sunda element från rasstandarden. En del i rasstandarden bygger ju på rent trams som engelsmännen tagit fasta på, t.ex. gällande brindle. Hos de olika beduinstammarna förekom blandade mängder skrock och realitet gällande salukis, att vit svanstipp = Allahs välsignelse är en av dem - vilket inte förstör för några individer, att brindle skulle vara dåligt enligt vissa beduiner är en uppfattning engelsmännen tagit med sig och planterat in som gett otrevliga konsekvenser. Uppfödare som får brindlevalpar i sina kullar anklagas för både ditten och datten... Det är sjukt.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Haha, jaa det är sant. Jag tolkade det lite som att beskrivningarna kom från rasklubbarna. Men det fick jag nog för mig bara för att det i slutet av afghanbeskrivningen står "välkommen att besöka vår klubbhemsida...". :p
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Såg att det stod att de flesta beskrivningar kom från rasklubbarna. Jag hoppas att så inte är fallet med salukibeskrivningen :p
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Red_Chili;12983133 Har ingen koll på hjorthundarna skrev:
Jag uttryckte mig lite dåligt, det jag menade var att hjorthundarna också håller på att delas upp i två olika grupper. En utställnings variant och en LC variant.
Höjden hos dom har jag tyvärr inte heller någon koll på.

Josefiine Jag vet inte exakt hur hög Viggo är, men man ser att Miiko är lite större.
Mätte henne Precis och hon är ca 48,5 cm hög:(
Så här står det i rasbeskrivningen; Mankhöjd: Hanhund 47-51 cm. Tik 44-47 cm.
Hon är helt enkelt ganska mycket för stor...

Än så länge upplevs hon inte som så enorm, men det är ju för att hon knappt har någon massa.

Frågade i alla fall uppfödaren om inte Miiko var en greyhound bortbyting.
Han nekade åt det grövsta;)

Afghanerna Tack:) Lika barn leka bäst:D
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag uttryckte mig lite dåligt, det jag menade var att hjorthundarna också håller på att delas upp i två olika grupper. En utställnings variant och en LC variant.
Höjden hos dom har jag tyvärr inte heller någon koll på.

Aah, okays. Tråkigt att det är så. ÅH vad jag hade önskat att man kunde göra om hela utställningssystemet... men det lär väl inte hända.

Förövrigt har jag träffat en whippet-tik som var 51 i mankhöjd. Så länge hon hölls till på gränsen till för smal så gav hon inte intryck av att vara allt för mycket för stor.. men tja, det är ju inte det optimala kanske :/
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Aah, okays. Tråkigt att det är så. ÅH vad jag hade önskat att man kunde göra om hela utställningssystemet... men det lär väl inte hända.

Åh gud! Jag håller med!
Utställandet som sport har i mina ögon mest fört dåligheter med sig...

Har en hundrasbok från 1960. Mkt intressant att se hur fort vissa raser helt förändrats,typ bullterrier och napotaliansk mastiff:(
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag kan faktiskt inte komma på något positivt med utställningarna nu för tiden, annat än att det kan vara trevligt att träffa folk och titta på hur hundarna ser ut..

Kolla alla jaktraser också, tex spaniels, retrivers, schäfer och greyhound.. Tydlig delning där, minst sagt.

Jag tror att mycket skulle vara bra om man skippade att tävla längre än de enskilda klasserna, att man struntade i bästa tik, bästa hane, BIG och BIS.. Att bara tävla om hur rasen är mot rasstandarden och inte mot andra.

Tävlar man lydnad tex så är det ju "bara" tävlan om att få olika priser som du får genom att uppnå olika poäng. Ju duktigare du är desto bättre poäng. På så sätt kan ju alla på en hel tävling få förstapriserna och meritera sina hundar. Mycket, mycket bättre system i mina ögon.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp