VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Åh, fina lilla busViggo :love:
(Det är rätt komiskt att världen är så liten)

Förövrigt håller jag med: SLD, in med bilder! :D
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Förresten, har ni sett att SvVK fått ny hemsida? Ny layout, massor av ny info (eller så är den bara lättare att hitta nu, jag vet inte :p) osv. :bump:

Har nu suttit och läst en lång text som Göran Bodegård skrivit om vad en vinthund är. Faktiskt riktigt intressant. http://svvk.se/vinthundar_typer.php

Som vanligt fastnade jag mest vid det som stod om saluki.. (och de vinthundar som tillhör samma grupp)
"Det går lätt att i tanken förfina en hund av stövartyp så att den blir en typisk representant för den här familjen. Överlinjen är alltså väsentligen rak och höftbensknölarna är aldrig lägre placerade än mank-planet."

Det står tamigfan överallt där riktigt raskunnigt folk skrivit, att en saluki inte har sluttande rygg! Även om det här uttrycks genom "höftknölarna är aldrig lägre än manken". VARFÖR lyssnar inte folk på det?! Jag blir tokig. Och även att en saluki inte är kurvig och att de ska ha "måttliga bakbensvinklar".

Visst fan beror en del på hur man ställer upp hunden, men inte allt.. Senast i förrgår försökte jag få Waha att stå med sluttande rygg och kraftigare bakbensvinklar för att visa en vän hur man kunde påverka hur hunden ser ut. Det GICK inte. Det var omöjligt. När jag försökte samma sak på kenneln så slutade det på samma sätt: jag och de som ser på sitter och skrattar för fullt åt jag som försöker förändra min hund och Wahidah som står och ser bitter ut eftersom jag drar och puttar och har mig så mycket mer än när jag ställer henne vanligt. Efter senaste utställningen har jag även sett en del salukis som helt av sig själva ställer sig med sluttande ryggar... Vad är det med folk!?

Är jag helt hopplös som ens bryr mig fortfarande? Ska jag börja acceptera att folk gör om salukin? vad tusan ska jag göra? Jag vet bara att jag blir knäpp och förstår inte hur jag ska kunna köpa saluki igen om varenda hund ser förjävlig ut. Jag vill ha en fin saluki, inte en förädlad schäfer eller whippet med annorlunda öron. :cry:

------------
Och nu såg jag den enskilda rasbeskrivningen för saluki...
"Salukin har ett stort behov av att röra sig och springa. Som vuxen går den gärna långa promenader och tar en cykeltur. Eftersom Salukin har stor jaktinstinkt är det inte ovanligt att man inte kan släppa dom lösa då de ej vill 'fångas in."

Då finns det alltså gott om folk som har salukis som aldrig får springa lösa.. Vilket salukiliv...
 
Senast ändrad:
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

kl

Vad söta de är tillsammans! Är så härligt att se vinthundar leka tillsammans, de ser så lyckliga ut! :)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Okaaay då :(
Vad är det för någon förresten? vilken kennel kommer han från? (du får gärna skicka PM om du inte känner för att skriva ut det här)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Ja, hemsidan såg ju helt klart bättre ut än sist!

Angående Salukins förändring...
Tyvärr är ju inte det den ända rasen som frivilligt eller ofrivilligt håller på att förändras.
Jag är ju mest insatt i Whippet och där håller hundarna på att skjuta i höjden!
Det är också en del som vill dela rasen i en utställnings och en LC variant.
Samma med Skottsk hjorthund.

Miiko t.ex är en stor tik. Var ett tag sedan jag mätte höjden, men jag skulle beställa täcken och då ska hon ha L täcken! Hon är större än Viggo och hans uppfödare säger att han kanske blir för stor...

Jag känner också oroligheter för hur storleken kommer att påverka skelettet. Det känns som om whipparna ökar i höjd så fort som det känns, så borde ju skelettet påverkas på något sätt...
Jag ska i alla fall höftrönka Miiko, känner att det finns för lite statistik inom rasen att gå på...MH test ska också förhoppningsvis få genomföras.

Jag tycker förändringarna är väldigt tråkiga. Varför förändra en hund som redan är vacker och hälsosam som en whipp är, och om jag vill ha en större hund skaffar jag mig någon av dom andra underbara vintisar som finns!

SLD
Kan det inte bli torsdag snart,snart!
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Det står tamigfan överallt där riktigt raskunnigt folk skrivit, att en saluki inte har sluttande rygg! Även om det här uttrycks genom "höftknölarna är aldrig lägre än manken". VARFÖR lyssnar inte folk på det?! Jag blir tokig.

håller med Red_Chili till 100 %. EN SALUKI SKA INTE HA EN SLUTTANDE RYGG. varför vill en del ha en saluki som har en rygg som en rutch kana? det finns en del saluki ägare vars hund har en bra rygg, men ändå ställer upp dem så att dem har sluttande rygg..

säger bara en sak: har den det så är det ingen saluki..
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Åhh, den där Akilles... De är jättesöta allihop Millan men Akilles :love: tänk om jag hade kunnat ha en hund till. Tur han är såld!
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Vilka snygga hundar ( fast det visste vi ju redan allihop ) och så kul med lite nya fina bilder. Det är verkligen härligt att se hur bra de leker tillsammans!

Och till SLD vill jag bara säga att det känns långt till torsdag...Ska bli kul att se bilderna på nya tillskottet i tråden.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag är ju mest insatt i Whippet och där håller hundarna på att skjuta i höjden!
Det är också en del som vill dela rasen i en utställnings och en LC variant.
Samma med Skottsk hjorthund.

Miiko t.ex är en stor tik. Var ett tag sedan jag mätte höjden, men jag skulle beställa täcken och då ska hon ha L täcken! Hon är större än Viggo och hans uppfödare säger att han kanske blir för stor...

Så hon har blivit så stor alltså... :(
Jag kommer ihåg att jag en gång sa till en vän som har whippet att hennes tik såg så liten ut jämfört med andra whippar.. Fick då veta att hon var nästan på gränsen till att vara för stor för att vara tik enligt standarden :crazy:

Har ingen koll på hjorthundarna, men det är samma sak där också alltså? Men visst ska de vara rätt stora? De borde väl bli superenorma om de blir för stora?

Okay, alla raser har sina problem, men det känns lite som om folk inte gör så mycket åt det.. Som nu med whippar som ofta är för stora.. händer det ens någonsin att de mäter mankhöjden på utställningar eller att uppfödare skriver på sina hemsidor hur stora hundarna är? "Alla" verkar ju ändå vara av åsikten att många är för stora, så det borde ju inte ens bli problem pga att alla tycker olika (som i salukins fall där vissa påstår att sluttande ryggar, extrema bakbensvinklar och icke tillbakalagda skuldror är rastypiskt...)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Kort svarat: det vinner! Överdrivna bakdelsvinklar, framlutande front, sluttande rygglinje, lång-låg form och hjorthals är vad din saluki MÅSTE ha för att bli champion idag. De som mest är intresserade av att vinna och inte av rasen i sig skaffar sig därför hundar som uppfyller dessa kriterier utan att fundera över anatomin.
Min egen saluki har tyvärr en tendens till sluttande rygglinje, framlutande front och lång-låg form, men jag hoppas dock han växer ifrån det. Annars säljer jag honom som champion till någon utställningsintresserad! ;)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

4124774534_40b178a3a6_o.jpg


Om han förändras efter mina röda sträck samt får lite höjd i benen stämmer bildtexten! ;)
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Överdrivna bakdelsvinklar, framlutande front, sluttande rygglinje, lång-låg form och hjorthals är vad din saluki MÅSTE ha för att bli champion idag.

Inte korrekt!
Hade det varit så, då hade inte Wahidahs syster redan haft tre cert, Wahidahs bror slagit "showsalukis" på utställning osv.

Den här är champion: (och även systrar till den och måånga liknande hundar.)
DSC_0164.jpg


Grejen är väl att det idag inte spelar någon roll hur saluki ser ut. Wahidah kan utan problem bli champion, Yazid med, men även sådana som ser ut som utställningsgreyhounds korsat med italienare med salukiöron och salukipäls...
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Men man ser en tydlig övervikt bland de som vinner och blir ch av dem som ser ut som jag beskrev. Men givetvis är det inte svart eller vitt heller.
När man kikar på resultat tycker jag mig också se att mer moderata hundar vinner ENDAST när det inte finns konkurrans från "den nya typen" (helt galet uttryck för en 6.000-8.000 år gammal ras!) ...
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sedan hoppas jag inte någon tror att jag nu älskar mitt pyre mindre bara för att jag kritiserar honom.
Det jag menar är att man måste vara självkritisk mot sina egna hundar, jag har sett så många exempel på folk som vill avla på en hund bara för att den är "så fin" eller helt sonika att de har den i sin ägo. Utan att reflektera...
 
Senast ändrad:
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

4124774534_40b178a3a6_o.jpg


Om han förändras efter mina röda sträck samt får lite höjd i benen stämmer bildtexten! ;)

Och huuuur många gånger ska jag behöva säga åt dig att sluta vara så kritisk till honom med tanke på hur ung han är ;)
Okay, jag var väl lite likadan med Waha (eller kallade henne i alla fall för "min lilla fuling" konstant förut:angel:) MEN det är så onödigt att egentligen bry sig allt för mycket om exteriören när de är så unga. Salukin utvecklas ju så långsamt och kan förändras mycket (det vet jag att du vet), så bara för att han ser ut på ett sätt nu behöver han inte bli sådan som vuxen.

Kolla bara på hans norrbottenshalvbror. Han såg skranglig och märklig ut förut, nu först när han börjar bli äldre, få lite kroppsmassa, muskler osv börjar han se bra ut. Det ÄR knepigt med unga hanars exteriör.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jo jag VEEEET! ;) Men samtidigt har Y hela tiden hållit en jämn typ, därför blir man lite oroad när han plötsligt skjuter iväg åt olika håll.

Hur som, ibland känner man nästan för att ge upp med salukis... När man ser vart utvecklingen bär hän... Salukis SKA inte se ut så här, men ingen vågar fan höja rösten! "Oh no, prata inte högt om det, det kan bli upphov till dålig stämning inom SvSr"
Oh yes, vad är anatomiskt felaktiga hundar mot dålig stämning... ;)

4040067689_ccfb0e097c_o.jpg

Fel-saluki
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jo jag VEEEET! ;) Men samtidigt har Y hela tiden hållit en jämn typ, därför blir man lite oroad när han plötsligt skjuter iväg åt olika håll.

Hur som, ibland känner man nästan för att ge upp med salukis... När man ser vart utvecklingen bär hän... Salukis SKA inte se ut så här, men ingen vågar fan höja rösten! "Oh no, prata inte högt om det, det kan bli upphov till dålig stämning inom SvSr"
Oh yes, vad är anatomiskt felaktiga hundar mot dålig stämning... ;)

Men så är de, de små liven :p Även Waha såg ut som "hej kom och hjälp mig" ett tag, nu börjar hon åter igen bli en hund som jag ser som förbannat fin, även om hon självfallet har vissa brister då det inte finns någon perfekt hund. Titta bara på Ys mor (och titta då på den bästa bilden för det är faktiskt den mest rättvisa). Hon är så jäkla fin, helt underbar liten tik. Han borde inte kunna bli ful med en så fin mor :love:

Det beror ju lite på vart man kollar. Visst, här i Sverige ser det väl förjävligt ut till stor del, men kollar man i andra länder finns det mycket fint. Även USA har ju många jättefina salukis (även om de flesta verkar ha lite dåligt med kroppsmassa) och så har vi ju övriga Europa där det verkar finnas mycket fint. (Resten av världen har jag tyvärr dålig koll på)

Jag tror inte att det är helt kört, framförallt inte efter raskonferensen som var för någon helg sedan. Där sades det tydligen väldigt mycket bra och många, framförallt nyare uppfödare som var där, ska tydligen ha kommit fram och sagt att det var jätteintressant och bra föreläsningar osv. Man får nog öppna upp ögonen för fler än bara "storuppfödarna", för de har redan sitt tycke och smak och lär inte ändra den, men om man kan få nya intresserade personer att faktiskt titta kritiskt på hundarna samt intressera sig för rasens historia tror jag absolut inte att det behöver gå helt åt helvete.
 
Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Jag hoppas du har rätt. :p Mina nästa två (redan inbokade) salukis kommer från Finland och USA och blir efter ökenlinjer.
Nästa salukikonfa får vi väl maka oss iväg! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp