Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

2221ABB4-C6FC-4B30-ADB4-4AF7EE25A854.jpeg


Försökte bota min feber med vinhandling. Det fungerade inte alls. Men nu finns här vin!

Chateau Musar 2016 - Tack till tråden 😁
Måste bara laga något riktigt gott till.

Bonpas Vacqueyras Grand Cartulaire, tillfälligt sortiment.
Anciano Rioja, verkade ha rolig smakprofil!
Barbera d’ Asti, och vet att jag verkligen gillar.

E. Guigal Côtes-du-Rhône Blanc - kul med nytt vitt, där jag inte riktigt vet vad jag tycker bäst om.
 
1675543017108.png
Har första gånget mitt liv beställt akohol, innan bara handlat på systembolaget, färjor osv. . När denna dök upp på fb kunde inte jag låta bli lägga en order. Ska bli intressant! Köpte 2st flaskor så ska nog knäppa upp en av dom på ESC finalen tror jag :D
 
Minns inte om jag visat er den här fina vinlådan jag gav min fru i julklapp? Hon äger en Whippet och älskar vinthundar så jag blev bara tvungen att köpa lådan till henne (blir ju lite som en present till mig med eftersom vi brukar dricka vin ihop 😄)
Tre vita och tre röda från Bourgogne. Chardonnay, Beaujolais och Pinot Noir i lite olika tappning. Har hittills bara druckit Beaujolais som var mycket god och bärig med lite substans (den var några år gammal).
Flaskorna kostar enskilt mellan 195-455 kr.

3AD0631E-DD07-49CF-8089-A759151AF90F.jpeg
 
Har aldrig druckit någon svårdrucken. 😇
Tycker champagne kan vara lite svårtillgänglig ibland - gillar känslan av att smutta på bubbel i fina glas, men själva smaken kan lätt bli lite väl stram och besk efter några klunkar i min smak. Den här var mer aromatisk och fruktig än vad bubbel brukar vara, så där så att man kan dricka ett glas till och ett glas till utan minsta problem.. :angel:
 
Tycker champagne kan vara lite svårtillgänglig ibland - gillar känslan av att smutta på bubbel i fina glas, men själva smaken kan lätt bli lite väl stram och besk efter några klunkar i min smak. Den här var mer aromatisk och fruktig än vad bubbel brukar vara, så där så att man kan dricka ett glas till och ett glas till utan minsta problem.. :angel:
Tror att det är brödigheten du inte gillar, samt att du kanske vill ha en viss mängd tillsatt socker eftersom denna är en Brut.
Jag tycker om lite brödighet men inte när det tar över allt för mycket.
Föredrar dock en torr och krispig champagne typ Extra Brut eller Brut Nature.
 
received_604419411573340.jpeg

Testade denna idag! Gillades. Tror det var via @Malibu_Stacy som jag blev sugen att testa?!Är inte alls någon van champagne drickare, inte gillat alls förut men vet inte heller vad det är jag druckit 🙈
Fyller år nästa helg och funderar om jag ska köpa denna igen eller något annat? Tips? Jag gillar Pol Roger också, vet inte om det säger er något om min smakpreferens, ni som kan 😊
 
Visa bifogad fil 114272
Testade denna idag! Gillades. Tror det var via @Malibu_Stacy som jag blev sugen att testa?!Är inte alls någon van champagne drickare, inte gillat alls förut men vet inte heller vad det är jag druckit 🙈
Fyller år nästa helg och funderar om jag ska köpa denna igen eller något annat? Tips? Jag gillar Pol Roger också, vet inte om det säger er något om min smakpreferens, ni som kan 😊
Den där var smaskig i 2013. 🤩

Men jag blev besviken på nästa jag köpte tyvärr! Insåg då att de va annan årgång. 😌
 
Visa bifogad fil 114272
Testade denna idag! Gillades. Tror det var via @Malibu_Stacy som jag blev sugen att testa?!Är inte alls någon van champagne drickare, inte gillat alls förut men vet inte heller vad det är jag druckit 🙈
Fyller år nästa helg och funderar om jag ska köpa denna igen eller något annat? Tips? Jag gillar Pol Roger också, vet inte om det säger er något om min smakpreferens, ni som kan 😊
Ja det var jag som tipsade om denna! Blanc de Noirs som det står på flaskan betyder att champagnen innehåller enbart blåa druvor. Jag tycker det är allra godast när det enbart är 100% Pinot Noir i champagnen. Den druvan ger champagnen smak av bland annat rött äpple. Jag kan tipsa dig om att testa Andre Clouet Silver Brut Nature (https://www.systembolaget.se/produkt/vin/andre-clouet-754601/) till din födelsedag, den innehåller enbart Pinot Noir och är riktigt frisk och härlig. Mycket lättdrucken champagne!
 
Ja det var jag som tipsade om denna! Blanc de Noirs som det står på flaskan betyder att champagnen innehåller enbart blåa druvor. Jag tycker det är allra godast när det enbart är 100% Pinot Noir i champagnen. Den druvan ger champagnen smak av bland annat rött äpple. Jag kan tipsa dig om att testa Andre Clouet Silver Brut Nature (https://www.systembolaget.se/produkt/vin/andre-clouet-754601/) till din födelsedag, den innehåller enbart Pinot Noir och är riktigt frisk och härlig. Mycket lättdrucken champagne!
Tack! Då ska vi prova den 😍
 
Jag drack en fantastiskt god - och fin - flaska rödvin hos mina föräldrar förra veckan. Vi är alla av åsikten att Amarone oftast är överskattat och oftast för sött, men den här! Enormt fyllig och smakrik, men som sockerhalten (0,3g) skvallrar om så är den inte alls söt på det sätt som Amarone kan vara. Sen att den ligger på 15% vol är en annan femma... Till och med pappa, som är extremt känslig för när viner är "för söta" och helst vill ha dem så torra att tungan fastnar i gommen, tyckte väldigt mycket om den. Vi drack den till renfilé vilket passade alldeles utmärkt. Rekommenderas varmt för den som vill lägga lite extra på en flaska nån gång och få en snygg paketering på köpet :D

20230224_183136.jpg
 
Ja det var jag som tipsade om denna! Blanc de Noirs som det står på flaskan betyder att champagnen innehåller enbart blåa druvor. Jag tycker det är allra godast när det enbart är 100% Pinot Noir i champagnen. Den druvan ger champagnen smak av bland annat rött äpple. Jag kan tipsa dig om att testa Andre Clouet Silver Brut Nature (https://www.systembolaget.se/produkt/vin/andre-clouet-754601/) till din födelsedag, den innehåller enbart Pinot Noir och är riktigt frisk och härlig. Mycket lättdrucken champagne!
Den är verkligen prisvärd!
 
Var på vinmässa igår och var tyvärr rätt besviken en stund. Det var rätt mycket mediokra massproducerade viner. Men så fick vi tag på en jättefin sydafrikansk pinot noir som jag tyvärr inte fick namnet på, en vien de nus som jag aldrig smakat innan (doftade typ getstall men var väldigt smooth, en härlig kombo) och sen blev jag lite golvad av en kanadensare! Är iofs sällan besviken på vin från regionen. Finns på tillfälliga. De hade en chardonnay också, väldigt speciell och trevlig men man kan nog få lika bra viner till en lägre penning.
20230317_183712.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp