Vintråden. Tråden för oss som gillar vin

Var in på Bolaget i hemstaden igår och snubblade över denna:
39237561_400.png

Bedömd som fynd av Munskänkarna och kostar 148 spänn O_o Ingen bör försöka få tag på den på Bolaget nere i stan i Falun, de fem flaskorna som fanns bor hos mig nu :angel:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-les-trois-manoirs-5508401/
Verkar finnas ett gäng hos mig. Vi planerar någon typ av nötkött till nyår, kan den passa då? Eller är det för fancy för någon som knappt druckit rött?
 
Verkar finnas ett gäng hos mig. Vi planerar någon typ av nötkött till nyår, kan den passa då? Eller är det för fancy för någon som knappt druckit rött?

Jag hade testat. Nu har ju inte jag provat det här ännu men jag kan bordeaux och förväntar mig att det är bra med tanke på område och vilka druvor som ingår. Det är inte galet dyrt så funkar det inte för dig kommer det att gå att använda till en god köttgryta.
 
Hej vinvänner. Jag behöver ett trevligt rött basvin att provlaga kött med.
Jag är mitt uppe i ett ryggbiff-epos. Försöker lära mig den perfekta ryggbiffmanövern pga en plötsligt hög tillgång på just ryggbiff pga orsaker. Övningssteker små mängder ryggbiff i både panna och ugn varje dag, och vill ha ett litet vin till ibland.

Förutsättningar på tallriken:
Ryggbiff + smör + salt + svartpeppar. Inget annat. (samt 3-4 cl vin då)

Vad skulle nu tatt fram för att bara äta en kluns kött? Simlast möjliga liksom. Tror jag gått över ån efter vatten, vid sidan av att välja vin som helt enkelt inte passar alls. Sådär som att druva och biff verkar vilja slåss. :wtf:
 
Hej vinvänner. Jag behöver ett trevligt rött basvin att provlaga kött med.
Jag är mitt uppe i ett ryggbiff-epos. Försöker lära mig den perfekta ryggbiffmanövern pga en plötsligt hög tillgång på just ryggbiff pga orsaker. Övningssteker små mängder ryggbiff i både panna och ugn varje dag, och vill ha ett litet vin till ibland.

Förutsättningar på tallriken:
Ryggbiff + smör + salt + svartpeppar. Inget annat. (samt 3-4 cl vin då)

Vad skulle nu tatt fram för att bara äta en kluns kött? Simlast möjliga liksom. Tror jag gått över ån efter vatten, vid sidan av att välja vin som helt enkelt inte passar alls. Sådär som att druva och biff verkar vilja slåss. :wtf:
En chianti classico från Toscana brukar vara säkert kort till biff au naturel. Eller en fransk pinot noir brukar inte slåss så hemskt med köttet.
 
Tillslut så!

IMG_9953.jpeg


Chateau Musar 2016 med lammytterfilé, potatisgratäng och lite allmänt grönt,
Magi :love:

(Okej, en av filéerna var hockeypuck och en luktade :wtf: , men de två som var bra passade vinet oerhört bra till..)

Fantastiskt roligt att våga prova ett såpass dyrt vin ändå. Särskilt när det var så gott :D

Till förrätt blev det Taittinger och hemgjord skagenröra. Fortfarande ohotad favoritchampagne.
 
Tillslut så!

Visa bifogad fil 136405

Chateau Musar 2016 med lammytterfilé, potatisgratäng och lite allmänt grönt,
Magi :love:

(Okej, en av filéerna var hockeypuck och en luktade :wtf: , men de två som var bra passade vinet oerhört bra till..)

Fantastiskt roligt att våga prova ett såpass dyrt vin ändå. Särskilt när det var så gott :D

Till förrätt blev det Taittinger och hemgjord skagenröra. Fortfarande ohotad favoritchampagne.
2013 va magisk... jag kan ha nån sån liggande kvar 😁
 
Köpte en Louis Roederer Collection 244 idag, verkar ha fått tag på en av de sista.
Nu är det Collection 245 som gäller tydligen, men glad att ha provat den här!
Så god!

Lätt och fräsch, sötma utan någon sliskighet.
Om jag minns rätt sa beskrivningen gula äpplen, kec, vit choklad och persika, stämmer väldigt bra.
Sällskaps-/sommarchampagne.
Och "fira anställning"-champagne :D 🥳
 
Var in på Bolaget i hemstaden igår och snubblade över denna:
39237561_400.png

Bedömd som fynd av Munskänkarna och kostar 148 spänn O_o Ingen bör försöka få tag på den på Bolaget nere i stan i Falun, de fem flaskorna som fanns bor hos mig nu :angel:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-les-trois-manoirs-5508401/

Har du provat det än? :) Vi testade det idag. Med reservation för att jag har sabbat mina smaklökar med Corsodyl pga en dum tand så är jag faktiskt lite besviken. Betydligt tunnare än vad jag hade räknat med. Jag känner inga tanniner alls (men det kan vara corsodylen så klart). Det känns lite oljigt/mineraligt, som om det lagrats på ståltank.
 
Har du provat det än? :) Vi testade det idag. Med reservation för att jag har sabbat mina smaklökar med Corsodyl pga en dum tand så är jag faktiskt lite besviken. Betydligt tunnare än vad jag hade räknat med. Jag känner inga tanniner alls (men det kan vara corsodylen så klart). Det känns lite oljigt/mineraligt, som om det lagrats på ståltank.

Jag har provat det och var heller inte så imponerad. Dock tror jag Corsodylen ställt till det för dig för nog kände jag tanniner även om de var blygsamma. Men jag tycker ändå det var värt pengarna för det är väldigt billigt även om jag inte tycker det når upp till fyndnivå. Som sagt, blygsamma tanniner och rätt mycket cassis.

Edit: Vänta nu, vilket år drack du?! Det som bedömts som fynd är 2012 (och det år jag provat) men jag såg idag att det stod 2013 i hyllan.
 
Senast ändrad:
Jag har provat det och var heller inte så imponerad. Dock tror jag Corsodylen ställt till det för dig för nog kände jag tanniner även om de var blygsamma. Men jag tycker ändå det var värt pengarna för det är väldigt billigt även om jag inte tycker det når upp till fyndnivå. Som sagt, blygsamma tanniner och rätt mycket cassis.

Edit: Vänta nu, vilket år drack du?! Det som bedömts som fynd är 2012 (och det år jag provat) men jag såg idag att det stod 2013 i hyllan.

Jag drack 2013. :)
 
Det serverades rödbetor och getost till middag och jag hade i uppgift att välja ut ett passande vin.

Sancerre Les Baronnes 2022(32253, 221 kr) blev det och det funkade bra både till maten och som fördricka. När det kommer till vitt gillar jag sauvignon blanc men det här är nog första gången jag går upp lite i prisklass. Det var värt pengarna.

1000024731.jpg
 
Jag fick ett väldigt gott vin i julklapp. Nu har jag letat i mina lokala butiker efter vinet men det finns inte där, bara online. Och online fungerar inte när jag bara har ett svenskt pass, åtminstone på tyska sidor. De vill vara säkra på att jag har rätt ålder.

Systembolaget är toppen. Jag bor i Tyskland.
 
Jag fick ett väldigt gott vin i julklapp. Nu har jag letat i mina lokala butiker efter vinet men det finns inte där, bara online. Och online fungerar inte när jag bara har ett svenskt pass, åtminstone på tyska sidor. De vill vara säkra på att jag har rätt ålder.

Systembolaget är toppen. Jag bor i Tyskland.
Nu har jag letat typ överallt på nätet efter vinet. Det verkar inte gå att få tag på. Alls.
 
Forra helgen kopte jag flera flaskor vin pa Cosco. (Jag gor ofta det nar de har nedsatt pris pa det som ar billigt fran borjan. Deras vin brukar vara riktigt bra, mycket battre an priset indikerar. Sa ... jag kopte 6 flaskor av ett vin som var pa "rea" ... 40 kr flaskan ar svart att ga forbi. Och blir det fel ar man inte ruinerad.

I gar tog Jag med en flaska till grannen nar jag gick over ... da magen vagrar rott :mad: kopte jag vitt. Just det vinet var en Pino Grigio som vid nogrannare undersokning av flaskan visade att den var italiensk.:jawdrop: SA ... Importerad fran Italien till USA's vastkust for 40 kr flaskan och den var dessutom mycket bra, Inte daligt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp