Virus i filmappen "system32" - törs man ta bort filer?

Eldfuxen

Trådstartare
Hej alla kloka bukefalister!

När jag gör en manuell virussökning får jag upp en rapport som säger att följande filer innehåller virus (eller trojaner då). Så här ser rapporten ut:

C:\WINDOWS\system32\__c0088983.0at Angrepp: Trojan-Downloader:W32/FakeAlert.AN
C:\WINDOWS\system32\__c00B5CB.dat Angrepp: Trojan:W32/Vundo.AK
C:\WINDOWS\system32\~.0xe Angrepp: Trojan-Downloader:W32/ConHook.GI
C:\WINDOWS\system32\~.exe Angrepp: Trojan.Win32.Agent.aaqk Bytt namn.

Jag har tidigare följt instruktionerna och helt enkelt tagit bort filer som angripits, men det har då varit filer i filmappen "Temp". Det känns inte helt lugnt och tryggt att bara ta bort filer från en mapp som "system32" som har ordet "system" i namnet ... :crazy: Systemåterställning fungerar inte. Jag försökte med det tidigare, men det går inte att göra en återställning till en tidpunkt som ligger före senaste ändringsdatum för de här filerna. MORR.

Så, törs man radera dessa filer, eller kommer hela datorn att krascha då?! Jag är teknisk analfabet, by the way.

Sv: Virus i filmappen "system32" - törs man ta bort filer?

Jag vet inte hur du ska göra.
Jag hade testat och hade det blivit något konstigt hade jag placerat tillbaka dem ifrån papperskorgen.

Men om det är virusprogrammet som råder dig att ta bort dem och placera dem i karantän el liknande så hade jag definitivt tagit bort dem.

I regel brukar man inte säga att .exe -filer i många fall är virus?
Dina verkar ju klart misstänkta iaf.

Sv: Virus i filmappen "system32" - törs man ta bort filer?

Tack båda!

När jag följde Korvens råd och googlade lite (varför tänkte jag inte på det tidigare?! :o ) så hittade jag lite bra information, bl.a. att mitt virusprogram "oskadliggör" virus och trojaner som det inte kan få bort, genom att döpa om filerna. .dat -> .0at, .exe -> .0xe o.s.v.

Så det tycks som om tre av filerna (alla utom C:\WINDOWS\system32\__c00B5CB.dat Angrepp: Trojan:W32/Vundo.AK ) är "rengjorda" på detta sätt! Det känns ju bra! :D Den fjärde filen får jag inga träffar alls på, inte ens till den här tråden (vilket jag fick på en av de andra! :D ).

Jag ska fortsätta att söka information om den sista filen också, men är väldigt nöjd med att tre av dem är oskadliggjorda så här långt i alla fall!

Tack än en gång för era svar! :bow:

Liknande trådar

F
IT & mobiler Jag VET att det finns en tråd om det här, men eftersom ingen lägger märke till att jag behöver hjälp så gör jag en ny. *protest* Jag...
Svar
2
· Visningar
867
Senast: _billie_joe_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka