Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Thindra

*ojoj* vad fort det gick....


Jag är gravid :eek: , jag tänkte så här "det tar nog tid att tillverka en bebis så vi kan nog lika väl börja öva". Ingen risk att det blir ett decemberbarn, ville undvika det. Har en lillebror som är född 29/12, när han fick lov att köra moppe lagligt hade hans kompisar slutat :cry: .

Men, jag hade ÄL 8/3 och det innebär väl ett decemberbarn? Är nybörjare på det här och har inte en aning om hur man ska räkna?

En fråga till jag är 32år, skulle ni rekomendera en extra koll på UL, för att se så att allt är okej? Det finns tydligen ett UL som ersätter de "läskiga" fostervattenprovet för att se så att bebbe mår bra.

Just det kanske ska tillägga, jag har gjort ett grav.test vilket var positivt. Jag har sååååå ont i boobisarna *suck* :crazy: . Hur länge är den perioden då det är störst risk för missfall? Av någon anledning så tror min hjärna att nästan alla får iallfall ett missfall, så jag vågar inte riktigt glädja mig ännu.

Men jag är smyg :D !!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: viskar

Grattis!
MVC kommer att tala om allt för dig på första besöket, ta upp det där med extra koll med dem.

Jag väntade med att gå ut med att jag var gravid officiellt till ultraljudet, men jag levde som vanligt (jag tillhör kategorin som red som gravid).
 
Sv: viskar

Grattis till bebben, jag är december-barn (6/12) så nu börjar mina kompisar fylla 20 å gå på systemet..

Jag har aldrig tyckt det varit jobbigt att vara decemberbarn förutom när alla fyllde 18 och ville gå på krogen och jag bara var 17 ;)
 
Sv: viskar

Thindra skrev:
"det tar nog tid att tillverka en bebis så vi kan nog lika väl börja öva".
He he, jag glömde ETT p-piller, och vips var maken och jag gravida på ett endaste litet kuttrasju :p . (Jag som hade hört att det kan ta upp till ett halvår innan man kan bli gravid efter man slutat äta p-piller :angel: )

Men det blev mitt livs BÄSTA "misstag" :love: som vi apselut inte ångrar!

Grattis och lycka till!
 
Sv: viskar

Grattis! :bump:
Prata med din Bm och se vad de rekomendrar ang fostervattenprov/UL osv. Enligt beräkningen på Familjeliv.se och standard svar så kommer din bebis att födas tis 29 nov 05... ;)
Där kan man gå in och räkna på BF och dyl om du är mer nyfiken! ;)
 
Sv: viskar

Gratulerar...

Diskutera med dn barnmorska på mvc om du vill göra ett "nupp"-Ul, där man alltås kollar nackfettets tjocklek eller nåt sånt. Det man kan se där är eventuell högre risk att det finns några genetiska defekter som Downs syndrom och kanske nåt mer. Det ersätter väl inte direkt fostervattensprov - som ger svar på betydligt fler genetiska defekter - men det har väl ändå visat sig ge ett relativt bra resultat, annars hade man nog inte fortsatt med det.
Fast fostervattensprov är inte så läskigt faktiskt. Visst finns en liten missfallsrisk (någon procent, typ), men själva provtagningen känns i princip inte alls. (ameo har gjort 2...)

Man brukar väl säja att de första 12 veckorna är det störst risk för missfall, tror jag.

Men kom ihåg att de allra flesta graviditeter är normala och det föds friska barn! :D
 
Sv: viskar

Oh grattis, är mkt avis.
32 är väl ingen hög ålder. Be att få ett tidigt u-ljud och sen kan du alltid gå på ett lite senare. Det är väl när man fyllt 35 som man blir erbjuden fostervattensprov.
Jag var ju 34 med Tette och fick nöja mig med u-ljud så gränsen ligger nog vid 35 när jag tänker efter.
 
Sv: viskar

*lån*

Vi har också bestämt oss för att vänta med att "gå ut med nyheten", men man bubblar ju med frågor så här första gången så tja jag var "tvungen" att berätta det för er :) !

NULL så hette det ja :idea: . Ameo hur gamal är du, undrar eftersom att du tagit fostervattens prov? Eller var det av annan anledning än ålder du tog det?

Jag har haft sådanna mardrömmar de sista nätterna, kan inte ens förklara vad de handlar om. Är detta något som hänger ihop med en graviditet?

Tack för alla gratulationer :bump: , ni får inte skvallra för någon ;) .
 
Sv: viskar

Jag är 36 och gjorde fostervattensprov den här graviditeten mest pga åldern och rent praktiska egoistiska skäl (med stallet fullt med hästar, två små barn sedan innan och den tredje så tätt efter så ville vi, i den mån det är möjligt, undvika ett handikappat barn. Det blir tufft nog ändå de närmaste åren framöver).
Förra graviditeten var jag strax under 35 (ja, de ÄR tätt). Skälet till att vi gjorde fostrevattensprov DÅ var att min man hade genomgått strålbehandling efter att ha opererat bort ena testikeln pga testikelcancer. Detta var bara några månader innan jag blev gravid, så vi ville vara på säker sidan att ingen strålskadad spermie hade lyckats ställa till det... :p
 
Sv: viskar

GRATTIS!! :bump:

Här kommer det trevliga "bebisnyheter" på löpande band!

Underbart! :)
 
Sv: viskar

ÄL den 8/3 ger en beräknad födsel i slutet av november :) (/börja av december, beror ju på hur regelbunden man är osv).

Grattis! :banana:
 
Sv: viskar

anna_panna skrev:
Grattis,
ni behövde tydligen inte träna så mycket utan var fullärda snabbt :smirk:

:D *ler*, ja vi har båda två övat i ungefär 17år nu med andra (tidigare) och med varandra de senaste 9åren, så helt enkelt har det ju inte varit :angel: ....
 
Sv: viskar

Stort grattis!

Det finns massor med sajter på webben där du kan räkna ut BF. Jag tror det finns på aftonbladet och netdoktor.

Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp