Bukefalos 28 år!

Visning av hinder

L

linneaa

FÅR man visa hästen hinder innan man påbörjar sin ritt eller ej?
Den viktigaste frågan är egentligen: VAR i TR hittar man dessa uppgifter?
Tack!
Hälsn. Linnea
 
JA, man får visa hinder.

Jag har inga aktuella TR längre (har inte tävlat aktivt på några år) så jag vet inte var du kan läsa detta, OM du kan hitta det alls.
Jag skulle nämligen tro att regeln om att man inte får visa hinder, som fanns tidigare, bara är borttagen.
Man kan ju inte rabbla allt man FÅR göra, då skulle TR bli oändligt tjockt...
 
Javist, man får visa hästen hinder. Eftere man fått start singnal har du 40 sekunder på dig att pasera startlingen. man hiner även då titta på hinder. Det ända man ska se upp med är att man inte paserar start lingen bakifrån då startar din 40 sekunder.
 
Tackar för svaren!
Just det, det var en till sak som jag undrade över ju. Vad händer när man passerar startlinjen åt fel håll? Och var i TR hittas det?
Grönt Kort-kurs, ja... :smirk:
 
Jag håller med om att det här med start- och mållinje är lite luddigt, men läs mom 332 "fel väg" samt mom 333 "olydnader" i TR. Det är väldigt luddigt och otydligt (tycker jag!), och man måste nästan bedöma utifrån varje fall!
 
du får eg. inte visa hästen hinder på banan. men...
man kan "fuska" genom att göra halt framför det hinder man vill visa och sedan hälsa på domaren.
men att helt tydligt stanna vid ett hinder och låta hästen titta får man inte.
rida förbi nära i skritt o glutta får man däremot,
bara du inte stannar o låter hästen nosa på hindret.
var du hittar detta i tr vet jag inte tyvärr.

att passera startlinjen nfrån fel håll, räknas som olydnad och man får 4 fel.
det finns i avsnittet om "fel väg" bland fel ådragna undet rit eller nåt sådand.
 
Nu när jag har vart och tävlat har jag visat hindren för min unghäst! Jag har inte fått en enda tillsägelse så jag antar att det är tillåtet! :o
 
Du får visa, bara du startar inom 40 sekunder.
Ang. om du rider igenom startlinjen från fel håll så finns det olika uppgifter om detta. Jag har sett att man har fått 4 fel (som en vägran), men det rätta är väl att bli utesluten.
 
du får visa hur mycket du vill, det behövs inte hymlas med det.
 
Man får vissa hästen hindren på banan, för ett par år sedan så fick man inte göra det, men reglen har ändrats!
Tänk dck på att du måste passera startlinjen innan 45 min har gått!

Passeras start från fel håll och man inte rättar till felet (dvs påbörjar sin ritt) blir uteslutten.
Lite från TR " Det räknas inte som fel att passera startlinjen i fel riktning om ryttaren därefter passerar startlinjen i rätt riktning innan fösta hindret hoppas."
 
Jag har för mig man får visa hinder, numera. Så vitt jag vet så var det väl så att man inte fick göra detta förut, men att detta ändrades då det vart så 'luddigt' och svårt att avgöra för domaren i fall man visade hästen ngt specifikt hinder eller ej..
 
Är det konstigt att tävlingsdagarna blir långa när vissa ryttare ska ha 45 minuter för att visa hästen hinderna! Skärpning Splittan! :rofl:
 
Numera får man visa hindret utan att "kamoflera" visningen.
Det blev för luddigt för domaren att avgöra om ryttaren visade hästen hindret eller inte, så regeln togs bort.

Jag hörde det för flera år sedan av kommentatorerna på en världscuphoppning.

Jag visar ofta min häst "titthinder" på banan.
Fullt tydligt, precis som många av mina medtävlare gör.
 
:rofl:
Så då hinner alltså personalen ta lunchrast när du rider då?! Eftersom du ska ha 45 minuter på dig innan du startar! :devil: :rofl:
 
Japp det får du!
Tidigare fick man inte det men det var svårt att avgöra eftersom domaren inte kunde avgöra om man gjorde halt eller nosade på /framför hindret.
 
45 min då hinner man visa ALLA hinder ingående!
Kanske äta upp blomsterarragemangen också!
:rofl:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: linlar1
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 769
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 994
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp