Visst ”kan” inte Coop räkna ut procent?

Rosett

Trådstartare
Erkänner att jag inte kan det där med procenträkning men när Coop säger att de sänker priserna på frukt och grönt med 12% och att de då ”tar bort” momsen, så stämmer väl inte det?
För de sänker ju med 12% på priset som är räknat inkl moms.
Kan nån förklara hur många % de egentligen sänker priserna och hur man räknar ut det?
Ser att jag är otydlig men hoppas ni förstår hur jag tänker.

:bag:

(Fick ett mail från dem och har sett i butik att de påstår att de tar bort momsen).
 
En vara som kostar 100 kr ex moms kostar 112 med. Tar du då bort momsen så kostar varan 100 kr.
Jo det vet jag men 112 kr - 12% = 98:56 kr. (Visst räknade jag rätt?)
Coop sänker priset som är inkl moms med 12%.

Edit: Äsch. Glöm det. Jag blir ofta missförstådd.
 
Ja precis…
Sänker den en vara som kostar 100 kr inklusive moms med 12% kommer den att kosta 88 kr.
En vara som kostar 88 kr exklusive moms kostar med 12% moms 98,56 kronor och inte 100 kr.

Och nu ska man räkna ut förändringsfaktorn för att beskriva den där skillnaden ;) men jag kommer ihåg för lite av högstadiematematiken 😅
 
Baklängesmoms på 12% är 10,71%. Sänker dom med 12% så tar dom alltså bort mer än momsen. (Fast det är fler felaktigheter i påståendet: dom tar inte alls bort momsen, dom sänker priset och det är fortfarande moms enl gällande regler på det kunden betalar. Hoppas jag, annars är det ännu större problem med detta)
 
Såhär står det i mailet från Coop:

”Idag sänker Coop priserna på färska frukter och grönsaker med 12 procent för dig som är medlem. Sänkningen motsvarar momsen på livsmedel och görs för att frukt och grönt drabbats hårt av prishöjningarna vilket inneburit att många inte har råd med bananer, tomater och paprikor. Och för att just frukt och grönsaker är extra viktiga för hälsan.”
 
Erkänner att jag inte kan det där med procenträkning men när Coop säger att de sänker priserna på frukt och grönt med 12% och att de då ”tar bort” momsen, så stämmer väl inte det?
För de sänker ju med 12% på priset som är räknat inkl moms.
Kan nån förklara hur många % de egentligen sänker priserna och hur man räknar ut det?
Ser att jag är otydlig men hoppas ni förstår hur jag tänker.

:bag:

(Fick ett mail från dem och har sett i butik att de påstår att de tar bort momsen).
Det stämmer så som de skriver.
 
Såhär står det i mailet från Coop:

”Idag sänker Coop priserna på färska frukter och grönsaker med 12 procent för dig som är medlem. Sänkningen motsvarar momsen på livsmedel och görs för att frukt och grönt drabbats hårt av prishöjningarna vilket inneburit att många inte har råd med bananer, tomater och paprikor. Och för att just frukt och grönsaker är extra viktiga för hälsan.”
Ja då kan man ju undra om dom sänker priset med 12%, som dom skriver, eller med 10,71%, som dom också skriver. Fetade båda påståendena. Förstår iofs inte alls vad momsen har med det hela att göra.
 
Jag tycker så synd om kassapersonalen i de butuker som har sådana här "vi tar bort momsen" rabattkampanjer.
Först får de förklara sig blå för de hundrasjuttielva kunder som inte kan högstadiematematik.
Och sedan får de förklara igen för de femtielva kunder som tror att erbjudandet betyder att butiken inte kommer att betala in skatten till statskassan. :crazy:

Varför inte bara annonsera "10% rabatt", eller vad man nu vill ge för rabatt. Alla förstår och ingen rabiat kund står och gormar på personalen.
 
Men menar de procent eller procentenheter?
Skillnaden brukar vara oerhört svår för vissa personer att förstå sig på.
Kanske de tänker att om man faktiskt drar av 12%, trots att det är fel matematiskt, så undgår man kunderna som är arga för att de inte får 12% rabatt.
Men jag antar att de istället får diskutera med lika många andra kunder, som vill påpeka att butiken tänker fel. 😬
 
Jag tänker mig att de huggit momsen som argument bara för att plocka en siffra ifrån.
"Vi ska sänka priser. Hur mycket ska vi sänka då? Vi kan väl ta 12 som momsen är!"

Och sedan har någon överarbetat det längre än den ursprungliga tanken var förankrad av någon som inte är direkt insatt i hur momsen fungerar.
Min cyniska sida säger att deras PR-avdelning inte kan procenträkning :grin:
 
Jag är faktiskt mer undrande till varför de valde färska grönsaker och frukt som område att stödja. Det motiveras med störst prisökning där, men man får ju skilja på vad som är genuin inflation och vad som är tillfällig sässongsvariation.

Min strategi för att håll nere budgeten är att äta de mest prisvärda grönsakerna. Utöver det grundläggande bassortimentet av potatis, rotfrukter, lök så är det inte färskvarorna utan burktomater, bönor och valda delar av det som finns i frysdisken.
Jag ser mest att det blir en sorts stöd för den som redan från början har pengar till att köpa dyra utanför sässong-produkter som färska tomater och importerade odlade blåbär.

Men på det hela ser jag det bara som en vanlig priskampanj. Den gäller ju bara en månad och samtidigt kommer grundpriserna på färska grönsaker börja sjunka av att vintern tar slut. Så det kommer nog en del uppleva som något att tillskriva kampanjen.
 
Jag är faktiskt mer undrande till varför de valde färska grönsaker och frukt som område att stödja. Det motiveras med störst prisökning där, men man får ju skilja på vad som är genuin inflation och vad som är tillfällig sässongsvariation.

Min strategi för att håll nere budgeten är att äta de mest prisvärda grönsakerna. Utöver det grundläggande bassortimentet av potatis, rotfrukter, lök så är det inte färskvarorna utan burktomater, bönor och valda delar av det som finns i frysdisken.
Jag ser mest att det blir en sorts stöd för den som redan från början har pengar till att köpa dyra utanför sässong-produkter som färska tomater och importerade odlade blåbär.

Men på det hela ser jag det bara som en vanlig priskampanj. Den gäller ju bara en månad och samtidigt kommer grundpriserna på färska grönsaker börja sjunka av att vintern tar slut. Så det kommer nog en del uppleva som något att tillskriva kampanjen.

Utifrån vad jag sett rapporterat i media så säljs det rekordlite frukt och grönt, och rekordmycket 'snacks' och godis. Antagligen för att frukt och grönt (speciellt färskt) är mkt dyrare.

Att de väljer att sänka priset på detta är väl två anledningar, 1, de vill green-wash (ge uttryck av att vara miljö- och hälsovänliga) och 2, de kommer bli sittande med stora lager av varan (som kommer ruttna bort) om de inte får sålt den
 
Jag är faktiskt mer undrande till varför de valde färska grönsaker och frukt som område att stödja. Det motiveras med störst prisökning där, men man får ju skilja på vad som är genuin inflation och vad som är tillfällig sässongsvariation.

Min strategi för att håll nere budgeten är att äta de mest prisvärda grönsakerna. Utöver det grundläggande bassortimentet av potatis, rotfrukter, lök så är det inte färskvarorna utan burktomater, bönor och valda delar av det som finns i frysdisken.
Jag ser mest att det blir en sorts stöd för den som redan från början har pengar till att köpa dyra utanför sässong-produkter som färska tomater och importerade odlade blåbär.

Men på det hela ser jag det bara som en vanlig priskampanj. Den gäller ju bara en månad och samtidigt kommer grundpriserna på färska grönsaker börja sjunka av att vintern tar slut. Så det kommer nog en del uppleva som något att tillskriva kampanjen.
Läste nån rapport nånstans ifrån att det är grönsaker folk väljer bort nu med de högre priserna. Så fanns oro för folkhälsan framöver enligt det jag läste.
Tror dock inte det är pga hälsan hos folk som de sänker priserna, utan för att de antagligen märkt av den minskade försäljningen och redan köpt in/beställt månadens förväntade förbrukning av frukt och grönt och hellre sänker priserna än slänger.
 
Utifrån vad jag sett rapporterat i media så säljs det rekordlite frukt och grönt, och rekordmycket 'snacks' och godis. Antagligen för att frukt och grönt (speciellt färskt) är mkt dyrare.

Att de väljer att sänka priset på detta är väl två anledningar, 1, de vill green-wash (ge uttryck av att vara miljö- och hälsovänliga) och 2, de kommer bli sittande med stora lager av varan (som kommer ruttna bort) om de inte får sålt den
Läste nån rapport nånstans ifrån att det är grönsaker folk väljer bort nu med de högre priserna. Så fanns oro för folkhälsan framöver enligt det jag läste.
Tror dock inte det är pga hälsan hos folk som de sänker priserna, utan för att de antagligen märkt av den minskade försäljningen och redan köpt in/beställt månadens förväntade förbrukning av frukt och grönt och hellre sänker priserna än slänger.
Ja, jag kan ju se hur det ur coops perspektiv är en bra kampanj. Det har jag inga synpunkter på, var lite otydlig där.

Bara pratet om att det skulle vara en hjälp för de med kärvast ekonomi till mer grönsaksätande som jag ifrågasätter rimligheten i. Ville man verkligen det skulle man fokuserat annorlunda än utifrån sorteringen färskt/o-färskt.
 
Ja då kan man ju undra om dom sänker priset med 12%, som dom skriver, eller med 10,71%, som dom också skriver. Fetade båda påståendena. Förstår iofs inte alls vad momsen har med det hela att göra.

De har sänkt priserna med 12 %
Exempel från deras näthandel är en kiwikorg som tidigare kostade 24:95 kostar nu 21:96. Klase bananer som tidigare kostade 23:96 kostar nu 21:08.

Jag misstänker som någon skrev ovan att man väljer att sänka med 12 % för att det hade varit en pedagogisk omöjlighet att förklara för folk att det inte är minus 12 % att ta bort momsen...
 
De har sänkt priserna med 12 %
Exempel från deras näthandel är en kiwikorg som tidigare kostade 24:95 kostar nu 21:96. Klase bananer som tidigare kostade 23:96 kostar nu 21:08.

Jag misstänker som någon skrev ovan att man väljer att sänka med 12 % för att det hade varit en pedagogisk omöjlighet att förklara för folk att det inte är minus 12 % att ta bort momsen...

Fast det är en pedagogisk omöjlighet att förklara för dem som kan räkna att en sänkning med 12% motsvarar momsen. Så jag tänker att man kunde varit lite mer korrekt i budskapet, kanske vi sänker med 12% vilket är --ungefär-- motsvarande momsen.

Sen är procenträkning och förändringsfaktorer något som lärs ut på mellanstadiet, så jag vill tänka att det är något man ska kunna använda sig av i marknadsföring.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp