Känner du igen dig?

CA

Trådstartare
Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent av känner igen sig? ;) :D

Läs och njut :rofl:

"Här följer en vägledning till de olika hundsporterna (några av dem) med utgångsläge från din egen personlighet. Antingen väljer du sport utifrån hur bra beskrivningen stämmer in på dig själv (var ärlig) eller ännu mer spännande, titta på de sporter du själv (eller dina vänner) håller på med och häpna över vad ditt val avslöjar om dig som person! OBS! Inga klagomål kommer att beaktas. Det är inte mitt fel att du är som du är.

Spår

Sporten för den sanne individualisten! Kan utövas helt utan att man behöver ta hänsyn till andra människor, något som du ser som ett stort plus. Spårmänniskan vet alltid själv bäst eftersom ingen annan följer med ut i skogen är spår den överlägsna grenen vad det gäller bortförklaringar - ingen annan än du vet ju vad som egentligen hände därute i skogen. Ingen annan ser heller dina misslyckanden, utan det är helt upp till ditt eget rymliga samvete hur du vill beskriva att din egen träning gått. Vissa spårmänniskor tar alltid med extra apporter och spårslut för att kunna dölja eventuella misslyckanden även på tävling.

Viktiga karaktärsdrag: Ensamvarg, duktig på att räkna steg och pinnar, skarp syn (du tar apporten, inte hunden), måttlig terränggående, bra på att hitta på undanflykter. Hemsk sångröst för att skrämma bort älgar ett plus.



Sök

Spårets motsats, Perfekt för dig som vill studera hur människor fungerar i grupp - intriger, maktbalans, skiftande ledarskap. En bra övning för framtida deltagande i Expedition Robinsson, du kommer garanterat att vilja rösta bort minst en deltagare vid varje träningstillfälle. Bra sport för den som inte har lokalsinne. Även den vimsigaste brukar hitta tillbaka de 50 metrarna till mittstigen efter någon timme. Söket har den nackdelen att alla andra i gruppen vet exakt hur uselt din hund går - men samtidigt har du fördelen av att kunna skylla alla dessa misstag på de andra i gruppen. Usla figgar och slarv på stigen kan ju få det bästa sökhundsämne att tappa sugen.

Viktiga karaktärsdrag: Älskar att argumentera, bra på att skylla på andra, mycket terränggående.Älskar du att kasta dig utför berghällar och stup i 100 knyck, klarar du av att ligga still i en snödriva eller inlåst i en nedgrävd låda hur länge som helst utan att förfrysa eller drabbas av klaustrofobi är sök den enda sanningen för dig.



Rapport

Grenen för de sanna latmaskarna. Du låter hunden och hjälpföraren göra hela jobbet och sitter själv och fikar på A-stationen. En rapportmänniska bör ha mycket is i magen och gärna leva efter tesen "går det så går det" för hunden kommer du inte att se skymten av under hela träningspasset. En stor förkärlek för att sitta och fika, filosofera eller halvsova långa stunder i sträck är meriterande. Kommer inte hunden tillbaka kan du hitta på vilka förklaringar som helst -ingen har ju varit ute på sträckan, så hur skulle de andra i gänget kunna avgöra vad som är sant eller ej?

Viktiga karaktärsdrag: Lugn, lat, optimist. Tar dagen och "träningen" som den kommer. Gillar kaffe.

Skydds

Grenen för dem som egentligen ville bli yrkermilitärer eller poliser eller bara vanlig väktare, men som i själva verket inte ens får bli dörrvakt på stans värsta sylta. En stor förkärlek för militärgrönt och verkligen är en sann bruksmänniska.

Viktiga karaktärsdrag: Självsäker, dryg och bakåtsträvande och macho.Förmåga att se ner på alla andra grenar inom bruks. Uppskattar hundressyr á la 60-talet.


Agillity

Grenen för dig som inbillar dig att du visst kan springa lika snabbt som din hund, samt skrika och vifta med armarna på samma gång. Du är den ständige optimisten som trots att din hund diskat ut sig tre gånger på raken, kommer att finna nästa lopp "det svåraste". Hoppet överger dig aldrig, däremot överger dig ofta flåset och ibland hunden. Men du är lika glad för det. Det kommer ju fler lopp. "Om inte..." säger du så fort du klivit av banan. Du har tusen förklaringar på vad som blev fel och varför. Du är expert på att se alla domarmissar och vet så väl att den ena klon faktiskt var på kontaktfältet. Så det så. Du tävlar mest för att träffa andra glada optimister - som inte heller kommer någon vart med sina hundar. Du tycker att det borde delas ut fler och större priser och tar glatt emot jumbopriset.

Viktiga karaktärsdrag: Älskar att springa och bli svettig, Förmåga att både vifta, skrika, och hoppa upp och ner samtidigt när hunden diskar sig. Duktig på bortförklaringar. Rosettbög.

Lydnad

Grenen för dig som inte vill ta ett steg själv utan att bli kommenderad! Passar alla utan fantasi och initiativförmåga, träningen utförs med slavisk noggrannhet och förändras aldrig. I lydnaden riskerar du aldrig att behöva bege dig ut i skogen, utan kan tryggt stanna kvar på din klippta gräsmatta eller klubbens lydnadsplan. Kräver minimal kondis och smidighet av föraren. Passar den som inte vill att hunden ska tänka och arbeta självständigt utan bara lyda! Perfekt gren för att få låta hunden sota för alla dina misslyckanden, taskiga självkänsla och maktbegär. Äntligen har du fått någon som till och med du kan bestämma över och hunsa med!

Viktiga karaktärsdrag: dålig självkänsla, maktgalen, långsint, fantasilös. Måste uppskatta att traggla samma trista moment om och om igen. Förmåga att ta order från andra utan att tänka själv.


Ipo

Grenen för dig som misslyckats med alla andra bruksgrenar och som snabbt behöver återställa självförtroendet. I IPO kan alla bli världsmästare, för än så länge är du garanterat ensam på din klubb att tävla i den grenen. Ett klart övertag. Eftersom ingen annan förstår din träning, kan de inte heller se dina misstag. Om de tror sig se några sådana så förklarar du att "nere på kontinenten" vill man minsann ha hundar som gör precis som din. Lugn du behöver inte ha varit på kontinenten för att använda detta knep. Det räcker med att ha hört någon annan säga att det är så. IPO har även den fördelen att spåren går i maklig takt över välklippta gräsmattor, ingen risk att du ska tvingas få bra kondition eller bli terränggående. Även den fetaste tysk klara av dem, så du kommer nog inte att ha några problem. IPO är snäppet bättre än skydds för den pryltokige, här finns miljarder livsviktiga prylar att köpa och hänga upp på hundburen. Det bästa av allt; du måste byta ut dem så fort du hört om något nytt "nere på kontinenten".

Viktiga karaktärsdrag: Missförstådd världsmästare, macho, pryltokig, förakta svenskskyddet och anse att allt som kommer utifrån automatiskt måste vara bättre än det som vi redan har här hemma i Sverige. Kunna hitta på skojiga termer när ord som "drifter" och "belastningsbar" börjar kännas uttjatade."

Källa: okänd
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 323
Senast: IngelaH
·
Hundträning En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna. Men det är så svårt...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: farin
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 011
Senast: Extrakonto
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 892
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp