Visst ”kan” inte Coop räkna ut procent?

Jag är faktiskt mer undrande till varför de valde färska grönsaker och frukt som område att stödja. Det motiveras med störst prisökning där, men man får ju skilja på vad som är genuin inflation och vad som är tillfällig sässongsvariation.

Min strategi för att håll nere budgeten är att äta de mest prisvärda grönsakerna. Utöver det grundläggande bassortimentet av potatis, rotfrukter, lök så är det inte färskvarorna utan burktomater, bönor och valda delar av det som finns i frysdisken.
Jag ser mest att det blir en sorts stöd för den som redan från början har pengar till att köpa dyra utanför sässong-produkter som färska tomater och importerade odlade blåbär.

Men på det hela ser jag det bara som en vanlig priskampanj. Den gäller ju bara en månad och samtidigt kommer grundpriserna på färska grönsaker börja sjunka av att vintern tar slut. Så det kommer nog en del uppleva som något att tillskriva kampanjen.

Det är välkänt att kunderna "dömer" en butik utifrån upplevelsen av frukt- och gröntavdelningen. Är den avdelningen fräsch, välfylld, inbjudande och trevlig får kunderna den uppfattningen om hela butiken. Det är inte en slump att frukt- och grönt ofta ligger först i kundvarvet i en butik. Går man därifrån med korgen full med varor inspireras man till att handla mer, har man däremot får leta bland dåliga exemplar till dyra priser gör man istället motsatsen.

Självklart är det en reklamkampanj som alla andra! Jag tror också att en stor anledning till att man pekar på att man drar bort momsen är att man lägger fokus på att man tar bort den del av priset som skulle gått till staten, och att butikens del av priset inte är omotiverat högt och enkelt att dra bort.
 
Fast det är en pedagogisk omöjlighet att förklara för dem som kan räkna att en sänkning med 12% motsvarar momsen. Så jag tänker att man kunde varit lite mer korrekt i budskapet, kanske vi sänker med 12% vilket är --ungefär-- motsvarande momsen.

Sen är procenträkning och förändringsfaktorer något som lärs ut på mellanstadiet, så jag vill tänka att det är något man ska kunna använda sig av i marknadsföring.

Jag vet, men jag tänker att de som kan räkna ut att en sänkning med 12 % inte motsvarar momsen också kan räkna ut det som jag skrev i mitt inlägg, varför man valt att göra så.
Och att det är betydligt lättare att bemöta klagomålen från folk som hävdar att de räknat fel och dragit bort för mycket, än av de som hävdar att de dragit bort för lite. Och att det är bättre att bli anklagade för att vara dåliga på matte och gett för mycket rabatt, än att bli anklagade för att försöka lura sina kunder och ge för lite rabatt...

Och angående mellanstadiet så är det bara att titta på ett avsnitt av "smartare än en femteklassare" för att inse att så inte är fallet ;)
 
Enligt coop själva, så kan de uppenbarligen räkna..

1680251546984.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp