Visste du att...?

Jag undrar i min tur varför man dessutom väljer att göra det godaste godiset i historien (special nougadorer) så lika center och plopp 🤔
page0143.jpg
 
Såg ett program för några år sedan om en flock babianer som levde på en soptipp i Israel. De hade en fiende, och det var vildhundar som kom in i deras revir och dödade babianer. Babianerna hade en jättehäftig lösning, de födde upp egna hundar som de präglade på babianer och som sedan bodde i flocken och försvarade dem. Ingen visste hur det hade börjat men man fick se på filmen när tiken lämnade sina valpar ( gissningsvis vid 6-7 veckor) längst ner i en ravin där de bodde och sedan var det babianerna som tog över omvårdnad och fostran av valparna. Tiken anslöt till den stora flocken och levde där tillsammans med alla babianer, över hundra stycken, ett tiotal hundar och även katter? Jag har för mig att programmet hette typ, Den pågående evolutionen.

Det har sag vi i Taif i Saudi Arabien. Det ar enorma flockar babianer som lever vid stadsgransen ... och som ibland bryter av vindrutetorkare nar man stannar och tar bilder. Det ar helt fantastiskt hur de lever tillsammans, man kan verkligen tanka sig att det var sa manniskan en gang "skaffade hund".

Vi brukade aka till Taif ibland for en trevlig biltur upp i bergen och mycket behagligare temperatur nar det var varmt ... samt att titta pa babianerna och ga pa marknaden i Taif (som var mycket mer "old fashioned" och rudimentar an i Jeddah). Vad vi aldrig forsokte oss pa var att talta dar i bergen (mycket vackert!) efter att vara kompisar blev av med storre delen av utrustningen for att babianerna snodde det fran deras kompingplats. :cautious:

Jag sag just att det var redan namnt att det var i Taif i Saudi. Oops.
 
Den här lille rackaren är ett tjockhuvud. Eller en mindre tåtelsmygare, som ingår i familjen tjockhuvuden. Det finns tolv arter i familjen tjockhuvud i Sverige, däribland också smultronvisslare. (vad man lär sig av att fotografera och sedan ta reda på vad det är man hittat!)
22F01478-0404-4930-9B52-06F7D3B79E61.jpeg
 
Visste ni att en champagneflaska har ca tre gånger högre tryck än ett bildäck och korken kan skjutas ut i 100km/h.
 
På tema champagne: Visste ni att man inte alls behöver en sabel/kniv/svärd för att kunna hugga av korken från en champagneflaska sådär tjusigt? Om man bara träffar exakt rätt punkt är alla flaskor (även vanliga vinflaskor) väldigt svaga just där, så t.ex. foten av ett helt vanligt champagneglas räcker.

 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 142
Senast: hollypolly
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 182
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp