Vit svans på svarta hästar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SSBLPD
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 141
S

SSBLPD

Kan man lita på att en häst verkligen ÄR svart om den har vit svans?
Det är shetlandsponnyer. Jag funderar på om de kanske är riktigt mörka fuxar?

Sv: Vit svans på svarta hästar?

En häst med vit svans kan inte vara svart, en svart häst har alltid svarta täckhår, man o svans. Bör alltså ha varit en mörk fux.

Min e svart, med vit man och svans... Silversvart:D
Men det e en isis och dom är juh inte som alla andra:angel: :love:

Men shettisar kan också vara silversvarta, det kanske är en sån trådskaparen har sett?

mumin skrev:
En häst med vit svans kan inte vara svart, en svart häst har alltid svarta täckhår, man o svans. Bör alltså ha varit en mörk fux.

Inte alltid nej, de kan alltså vara silversvarta vilket innebär blekta täckhår i man, svans och hovskägg.
Jag är ganska säker på att shettisar också finns i silversvart! :d

Det beror på hur gammal den är.

Det finns ett anlag som ger stickelhår i svansen på svarta eller bruna hästar så den blir grå.

Det brukar synas mest hos unga hästar och ofta "växa bort". I Sverige har jag sett det tex på arab, nordsvensk, halvblod och shetlandsponny.

Och har den några strumpor kanske det är en skäckfläck?

Shetlandsponnyer kan vara svarta med vit svans. Det är en hingst som heter Rosson of Transy som ofta "spökar" i stammen som verkar nedärva detta.

Här är en av mina unghingstar:
051002_gentzel_hoger1.JPG

Fler bilder finns här: www.kilskogen.com/gentzel.asp
Där kan ni också se förfädernas färger.

Precis som Hanna och Tim skrivit redan så är det ganska vanligt på svarta unga shetlandsponnyer, Oftast har det vuxit bort till 3 års ålder. Och OFTA är Rosson of Transy inblandad, precis som Hanna sa.

Ett av mina ston har Rosson som farfars far och som ettåring såg hon ut så här (inte lika mycket vitt som på Hannas ponny, men ändå tydligt):
cass1.jpg

Och som 4-åring såg hon ut så här = inga vita strån kvar i svansen:
cas1.jpg

Så ser ni hur det kan förändras också...
Och något annat än svart kan man inte beskylla henne för att vara... :D

hanna_shetland skrev:
Shetlandsponnyer kan vara svarta med vit svans. Det är en hingst som heter Rosson of Transy som ofta "spökar" i stammen som verkar nedärva detta.

Här är en av mina unghingstar:
051002_gentzel_hoger1.JPG

Fler bilder finns här: www.kilskogen.com/gentzel.asp
Där kan ni också se förfädernas färger.

Å GUD! :love: Ge mig!!! Hur söt kan man vara??? Och med BARA svansen vit? Jisses! Finns det en vuxen sån som behåller sin vita svans så är det bara att skicka hit den! :love:

hanna_shetland skrev:

.

Japp, det är Rosson bakom min pålle också. Hans mamma har också vit svans, född-01
paudora.JPG

Det finns vuxna som "behåller" sin vita svans men det är inte lika vanligt som hos unghästarna.

Jag undrar om inte min kommer att behålla sin vita svans - den är ju så otroligt ljus fortfarande.

Jag undrar om inte min kommer att behålla sin vita svans - den är ju så otroligt ljus fortfarande.
Mitt sto ovan såg likadan ut i svansen till hon var 3, sen bara försvann de vita håren...

Hörde för länge sedan att det ska finnas en släktlinje bland engelska fullblod där hästarna har vita svansar och mörk kropp, som aldrig förändras med åren, och att detta skulle vara en skimmelfamilj!? Nån xx-kunnig här som vet vad det kan röra sig om?

Liknande trådar

Avel Årets första föl nedkom igår kväll lite tidigare än väntat (bf 7 mars). Pigg liten krabat med bläs och två vit strumpor 💕 Svårt att se...
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
519
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 731
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka