Vita katter kan bli döva, men...

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Blondi3958
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 286
B

Blondi3958

Kan katter som är nästan helvita fast med några små små fläckar också bli det?
Eller gäller den "regeln" bara helvita katter??

Sv: Vita katter kan bli döva, men...

Ja, även vitfläckar kan bli döva, men det krävs att katten har mycket vitt för att det ska ske.

kan inte alla katter bli döva? jag har nämligen en grå herre här som är ganska stendöv.

eller det här kanske bara avser unga katter, som en slags missbildning?

Måste bara fråga,
är det sant att döva katter har ett blått och ett grönt öga?

nu såg jag i den andra tråden att det handlar om ungar som föds döva. glöm min fråga...

Nej, det stämmer inte. Döva katter kan ha vilken ögonfärg som helst. Blåögda, vita katter berkar dock vara extra utsatta.

Jos: Givetvis kan även icke-vita katter vara döva. Antingen av ålder, skada, sjukdom eller pga. någon medfördd defekt. Det finns dock en slags dövhet som är knuten till anlaget för vit färg (W) och anlaget för vitfläck (S). De kattungar som drabbas av denna dövhet föds helt normala, men hörselorganen förstört successivt och kattungen är döv efter 2-3 veckor.

mjo, jag insåg det efter att jag hade postat. insåg även hur fånig min fråga såg ut. :p

Hur är bästa sättet att kontrolera om en katt unge är döv?
Kan man klappa med händerna och kolla så eller finns det något bättre sätt?
Om man vill utesluta veterinären?

vi har kollat våran gamling själva (känns inte som veterinär behövs i fallet Kalle, eftersom han är glad och nöjd trots sin dövhet.) genom massa höga och skarpa ljud. katter reagerar ofta på S och T (det är därför man ska döpa sina katter till namn som innehåller S :) ), så det kan vara ett tips.

Jag har aldrig varit orolig för att en katt skall vara döv, men det verkar vara mer vanligt nu än förr. :crazy:
Jag får testa det :bow:

Om kattungen är/blir döv så bör man märka det när den är leveransklar,vid 12 veckors ålder :confused:

Oftast märker den som fött upp kattungen ganska snabbt att något inte stämmer, att kattungen inte reagerar på ljud som kullsyskonen. Men vid veterinärbesiktningen vid 12 veckord ålder bör man be veterinären göra ett skrammeltest på den vita kattungen, oavsett om man misstänker att den är döv eller inte. En veterinär bör kunna avgöra om det är något fel på hörseln.

Vill man själv kolla om kattungen är döv kan man bara skrapa naglarna mot varandra vid öronen, på olika avstånd.

Överlag, prova att göra olika ljud och se om katten reagerar. Kom dock ihåg att katten är väldigt känslig för vibrationer så en döv katt kan verka uppfatta ett ljud men vad den uppfattar är vibrationerna.

Vet faktiskt inte hur det fukar men vår vita katt hör hur bra som helst däremot är vår svarta katt helt stendöv...

Jag får pröva lite ljud när jag hämtar kattungen.
:bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två Birmapojkar som nyligen fyllt ett år. De har tidigare ätit Royal Canin kitten, pga lagom små bitar. Torrfodret är inte deras...
Svar
11
· Visningar
424
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 116
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 266
Senast: Tiger tok
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 184
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Kattmat i mousse-form
  • Valp 2025