Vita klumpar i betforen

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lindgreen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 044
L

lindgreen

Idag skulle jag byta fodertunna på betforen, och upptäckte i hällandet vita klumpar i betforen. När jag skulle ta upp en av den så smulades den sönder mellan mina fingrar utan att jag ens tog i hårt. Klumparna är jättetorra och är i storlek mellan en ärta och en vindruva ungefär, jag såg ca 4-5 st.
Betforen har legat i tunna i sadelkammaren i över en månad nu.
Sadelkammaren är torr och välventilerad, tunnan har haft lock.
Kan detta vara mögel?
Eller kan det vara sockret som på något sätt gjort sig mer synligt?
Vågar då inte använda det förrän jag vet!

Och hur gör ni om ni måste slänga foder? Vart slänger man det osv. Jag har ju såklart gödselstacken men vill inte riskera ngt om hästarna skulle komma lösa någon dag!

Sv: Vita klumpar i betforen

Känns den torr?(betforen)
Om den har blivit utsatt för fukt så brukar den ju klumpa sig eller kännar lite fuktig-seg typ..
Jag tror inte den börjar mögla utan anledning,och luktar den bra så är det nog ingen fara-kanske är socker som har blidat ngn form av kristall?Lukta på klumparna!
Gräv ett hål i gödselstan och släng ner fodret där och gräv över hålet!

Känns den torr?(betforen)
Om den har blivit utsatt för fukt så brukar den ju klumpa sig eller kännar lite fuktig-seg typ..
Jag tror inte den börjar mögla utan anledning,och luktar den bra så är det nog ingen fara-kanske är socker som har blidat ngn form av kristall?Lukta på klumparna!
Gräv ett hål i gödselstan och släng ner fodret där och gräv över hålet!

Den kändes inte fuktig/seg, utan allt var torrt och fint. Och allt luktade fräscht och var torrt. Det var i botten av tunnan som de klumparna var, så det som är överhällt ligger i en separat tunna nu, funderar på att slänga det från botten, och spara det jag har hällt över. Tack!

Det där om att gräva hål i gödselstan var ju en toppenidé!! Tack!

Det skulle kanske kunna vara kalk. Om jag inte minns helt fel så används kalk i processen när man gör socker.

Det var tydligen inte helt ovanligt med det vita i betforen, tack för svar allihopa!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka