Vita prickar?

MissFideli

Trådstartare
Min kompis islandshäst är mörkbrun (antagligen) med ett blått öga och nu börjar det dyka upp vita streck på honom, precis som nån haft färg på tummen och dragit lite i pälsen. Det dyker upp fler och fler. Han är född 1991 och alltså inte så gammal.
Vad kan det vara? Hänger det ihop med ögat?

Nyfiken Monika
 
Vita prickar som inte är konstanta, utan plötsligt dyker upp eller flyttar på sig har diskuterats här förut - de heter tydligen "birdcatcher spots" efter en hingst som hette Birdcatcher. Men jag fattade det som om detta var något som bara fanns på fullblodshästar...

Annars brukar blått öga tyda på bukskäckanlag, som också ofta ger stora bläsar/lyktor. Har hästen några fler vita tecken än de där prickarna?
 
Ett minimalt utbrett bukskäckanlag skulle ju rent teoretiskt kunna ge ett blått öga och inget mer. De där fläckarna har alltså kommit nu och är inget hästen alltid haft??
 
Nej, någon kanske han haft tidigare men det flesta har dykt upp nu i sommar. Men är bukskäckanlaget dominant? Varken hans mamma eller pappa är skäckar.
 
Splashed white regnes som et recessivt anlegg, men i praksis fungerer det slik at den homozygote hesten er flekkete, mens den heterozygote som oftest har bles (ofte timeglassformet) og i noen tilfeller sokker.

Det er jo rart at disse hvite prikkene eller strekene skulle dukke opp så sent. Kanskje det bare dreier seg om en spontan endring i noen pigmentceller - altså en mutasjon :)
 
Bukskäckanlaget kan finnas helt dolt (om det måste komma anlag från båda föräldrarna)! Har sett kombinationer där ena parten varit skäck eller med enstaka vita tecken medan den andra varit helfärgad ("oskäck") utan något vitt eller blå ögon och fölet har blivit fullfärgad splash med mycket vitt.
 
Ser han ut så hela året eller är det mer om vintern? Islandshästar kan ju vara sk "Färgväxlare" tex brun på sommaren och skimmel på vintern och brokig vid pälsfällning!
 
För att hästen ska bli bukskäck krävs två bukskäcksgener, en från mamman och en från pappan.

De hästar som bara har en bukskäcksgen får ofta stora vita tecken, speciellt om de är fuxar. Bruna och svarta hästar får inte alltid dessa stora vita tecken, utan kan se enfärgade ut och ändå ha en bukskäcksgen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
Juridik & Ekonomi Häromdagen parkerade jag utanför min vanliga affär. Stod en större bil/buss i ena luckan bredvid. Lucka på andra sidan var tomt...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
12 450
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min 4 åriga mallehane har på kort tid fått väldigt många vita prickar i pälsen. Bland annat bakom öronen, på kinden, vid manken och...
Svar
7
· Visningar
8 755
Senast: dpmatte
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 923
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp