Vitaminer och mineraler

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare JK+T
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 839
J

JK+T

Hej , har ett 5 årigt arab/new forest sto. Hon får hö och pellets,har fri tillgång till saltsten.Rids ca 4-5 ggr i veckan.Behöver hon extra mineraler och vitaminer?

Sv: Vitaminer och mineraler

Jag skulle tro det men det beror på hur mycket hö och pellets och vad det är för värden i dessa. Gör en höanalys så kan du knappa i värdna i ett foderstatsprogram sen.
Jag måste tillsätta lite kraftfoder och mineraler för att alla ämnen ska vara tillgodosedda. Däremot täcks hennes energibehov så gott som av bara höet. :o

Selen har vi brist på i Sverige - det behövs ALLTID tillsättas - särskilt på hästar med genetiskt ursprung utanför Sverige. Brist visar sig oftast genom att hästen stukar sig lättare, får gaffelbandsskador senskador, samt svårt att sätta muskler - viktigare ju hårdare du tränar - alltså. (tillskottet "Tokosel" är billigast och finns numera att köpa receptfritt på Apoteket)
-I övrigt så ska de övriga vitaminerna ock mineralerna förhoppningsvis finnas i ditt hö - jag brukar ge hästarna fri tillgång till mineraler i hagen - för säkerhetsskull. De flesta hästar som kommer hit brukar äta jättemycket mineraler första veckorna - för att sedan sluta - när bristerna är avhjälpta - har även fri tillgång på kalk.
Lycka till!

Är selen proteinrikt då?
Tror att hon får för lite protein nämnligen..Hon har mycket energi..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
739
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 019
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
877
Senast: matson
·
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 364
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden