vitaminer???....

C

calind

Brukar ni ge hästen extra vitaminer om den är konvalecens?
Ger min häst endast höensilage och betfor och mineraler och har gjort det i två månader nu eftersom hon bara skrittas.
Ska man ge extra vitaminer tro??
 
Fick höra det eftersom hästen inte får i sig vitaminer via kraftfodret...???
Ja, va ska man tro....
 
ADE-vitaminer ska du ge om du inte ger tillräckligt via kraftfoder. Det har dock INGET med konvalescens att göra utan att det den här årstiden är ont om soltimmar och gräs, och stråfodret innehåller dåligt med ADE-vitamin.

När våren och solen (och sen gräset) kommer så behövs det inte, de bilas bla via solbestrålning och de får det från et gröna gräset etc.

Så, ADE är vettigt, men det har inget med konvalescensen i sig att göra.
 
Många mineraler är vitaminberikade med btw. Så du får se om du kommer upp i behovet men med största sannolikhet gör du inte det.
 
Nä, det är ju bara det att då hästen står så drar man ju in kraftfodret så man inte får en krutdurk!
Däremot får hon ordentligt med stråfoder men det täcker kanske inte näringsbehovet nu, och hon kommer nog att få promenera ett långt tag framöver också så då kanske man ska inköpa lite vitaminer...
 
Menade alltså att ÄVEN om man ger kraftfoder och så så behövs det ofta vitamintillskott.

Och dte blir ju ännu mindre vitaminer i fodret när den står.

Har en herre på boxvila själv, fast han står på ÖKAD kraftfodergiva *s*

Men ge gärna ADE-vitamin tills våren kommer, och ha det i åtanke nästa vinter med.

Lycka till med pållen =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
468
Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
11
· Visningar
641
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 068
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp