Vitlök,myggmedel m.m..

N

Nengirl

Har sett att det redan finns många trådar om detta men ingen om allt så jag tänkte att jag kan ju skriva en egen...

Vitlök läste jag i en tråd att det ska vara farligt för hästar - fast i för stor mängd.. Följer man bara doserings anvisningarna så funkar det bra - tycker jag. När jag köpte min nordsvensk fick jag dagligen smörja honom med en hemkokt salva för att han hade någon form av eksem - klåda - problem. Men nu slipper jag det efter att ha börjat med vitlöksgranulatet jag köper.
Fast vitlöken håller tyvär inte borta mygg,knott eller bromsar. Så nu behövs det ett medel mot det. Är och har alltid varit emot konstgjorda produkter så jag skall försöka gå den naturliga vägen.
Då är fråga vad man skall använda - vitlök tror jag absolut på, citron skall också fungera. Sen läste jag om både ättika och såpa även timjan på ett ställe. Skall prova med vitlök,vatten och citron först och se om det hjälper.
tips och ideer är alltid tacksamt...
 
Sv: Vitlök,myggmedel m.m..

Hej!
Om man läser på dom flugmedel man köper vad dom inehåller så är
det nästan alltid Lavendel och citronella. Så jag gör eget medel med dessa två oljor.
Vitlöksolja har jag också provat att hälla i men den verkar inte hjälpa mot knott och mygg plus att den blir så dominant så dom andra dofterna inte kommer fram.
Eukalyptus har jag i ibland också!
Mvh B!
 
Sv: Vitlök,myggmedel m.m..

kan vara ett bra tips.. har i dag provat att pressa vitlök i vatten å så ska jag låta det ligga tills i morgon, så får vi se om det fungerar.. får prova lite olika tills man hittar något.. men både lavendel å citron tror jag också på... tackar
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp