Bukefalos 28 år!

Vits att anmäla till inoff utställning?

fryckan

Trådstartare
Jag funderar på anmäla min golden till en inoff men funderar om vi kommer bli utskrattade :o
- Han är 63 i mankhöjd (rasstandard är max 61 m)
-Han har en vårta på insidan av ena ögonlocket
-Han har liggsår på armbågarna
-Hans nostryffel är inte svart längre utan blek

Så vad säger ni? Vågar vi ställa upp? :cautious:
 

Bifogade filer

  • IMG_20190216_144521.jpg
    IMG_20190216_144521.jpg
    185,1 KB · Visningar: 65
Mankhöjden skulle ingen notera något om ens på en officiell utställning, möjligen att domarna skulle säga "ÅH så fiiiint med en stooor och rejält maskulin hane!!". Ang det andra så beror det väl mest på hur mycket det påverkar helhetsintrycket av honom, och hur mycket det är beror på domarens tycke och smak (så länge det inte handlar om diskvalificerande fel).
 
Nåja, ställer man inte ut för att få träning? Det är väl ändå helheten som bedöms, inte hunden som sådan?
 
Jag hade personligen inte ställt ut en hund med liggsår, inoff eller off. Bättre att få ordning på dessa först.
De kommer nog aldrig läka ut helt. De har blivit bättre med behandling men ny päls kommer nog inte växa ut på hela fläcken
 
Nåja, ställer man inte ut för att få träning? Det är väl ändå helheten som bedöms, inte hunden som sådan?
Vi gör ju det bara för skojs skull i såna fall. Utställning intresserar mig inte annars men jag är bara nojig att folk tycker jag är helt knäpp som gör det :nailbiting:
 
Är det Goldenklubbens inoff? I så fall brukar dom vara jätteroliga och trevliga och bra aktivering om inte annat - så jag hade anmält! :D Vi har varit med flera gånger på just Goldenklubbens inoffar (och typ inga officiella) och Svansson är för hög, för tunn och har för dålig päls men brukar tycka det är jätteroligt att vara med just för att det är så kravlöst :)
 
Är det Goldenklubbens inoff? I så fall brukar dom vara jätteroliga och trevliga och bra aktivering om inte annat - så jag hade anmält! :D Vi har varit med flera gånger på just Goldenklubbens inoffar (och typ inga officiella) och Svansson är för hög, för tunn och har för dålig päls men brukar tycka det är jätteroligt att vara med just för att det är så kravlöst :)
Nej det är inte goldenklubbens men tack för att du sa för då kan jag hålla utkik efter om de arrangerar nån här :D
 
"Det kan inte gå mer än åt helvete" är mitt motto här i livet så jag säger kör! Inoff är bra träning och det är sällan lika mycket allvar som på officiella, mer avslappnat och lättare stämning.
 
Det kan väl hända att hunden blir mätt kanske men en inoff är ju för träning och en kul grej så det gör väl inget att han är för hög! :)
 
Jag dömer på inoff ibland och kan säga att jag mäter aldrig hundar. Om en hund ser stor ut så kan jag påpeka detta i kritiken, men om det inte gör hunden otypisk så är det inget jag skulle bry mig om. Det är en inofficiell utställning och då är själva bedömningen inte lika viktig som själva träningstillfället för hund och handler.
Om du är sugen på att prova på utställning så tycker jag att du ska göra det. Ingen kommer skratta ut dig, för ingen har en perfekt hund (annat än att alla hundar är perfekta i sina ägares ögon). Se till att presentera en välskött hund, så ta gärna hjälp av kunnig person när det gäller pälspresentationen, om du inte själv vet hur du ska bada och trimma din golden inför utställning. Ibland ser man hundar på utställning som visas upp både obadade och ovårdade i pälsen vilket kan jämföras med att du själv går på fest med otvättat hår som inte sett en borste/kam på länge...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp