VM i Diagnos ;)

Sv: VM i Diagnos ;)

Åh, vad roligt! Hoppas att ni hittar felet och att det är lätt åtgärdat :)

Jag är sååå nyfiken på utgången, lova att du uppdaterar bums när ni hör ngt?! :D

Håller alla tummar och tår och tvingade just sambon att dela med sig av sin eventuella tur!
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Det var jag som blandade ihop, klinikchefen sa att de skulle ge kortison om det ej fanns risk för fång. Fast han har inte fått kortison lyckligtvis :bow:

Har lite ytterligare uppdatering, han har inte fått butta sedan 20.00 igår, och han är GLAD, GNÄGGAR, vill UT :idea::bow::love: verkar kunna röra sig mycket mer utanför boxen utan att höja ryggen.

Herrejävlar, sällan man är så glad vid utsikten att det kanske är fång! :D

Detta är ju väldigt likt vad min lille drabbats av, bara i värre upplaga vad gäller kroppssmärtorna. Men så är ju gammelmannen både stel och lite knackig sedan innan jämfört med en 4-åring.. Nu känns ju det där ödemet vid ljumskarna som de har gemensamt som ytterligare ett tecken på att de har "samma" grundläggande problem.
Nämligen fångreaktion pga för korta ättider..

För visst känns det som fång? :banana:

Nu skulle ägaren prata mer med vet, och skrika FÅNG FÅNG FÅNG tills de kollar upp det noooga. Sedan hoppas vi kunna ta hem honom så han får fortsätta behandlingen hemma. Det vore underbart :love:
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Vi hade ett sto i stallet som inte hade några typiska fångsymptom, bara lite seg i ridningen. Men hon var ju "sån" Alltid varit. Sen bestämdes ändå att hon skulle röntgas, ganska mycket rotation båda fram.
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Hade samma symtom på min ridhäst (14 år) tre gånger förra året. Det var när han for rundor med unghingstarna. Han blev halt på vänster ben. Särskilt när man vände till vänster. Ingen reaktion i hoven eller värme och puls, benet kändes inte onormalt varmt och torrt och bra. Han fick gå i egen hage och redan efter ett par dagar var han bättre men inte helt bra. Drygt en vecka senare märktes inget och han fick komma tillbaka till de andra. En vecka senare kommer han haltande i hagen, ut igen i egen hage.
Efter 2 veckor bra igen och ut till de andra igen. Några dagar senare blockhalt på vänster fram. Fortfarande ingen reaktion o hov och ingen svullnad i ben eller värme. Fick gå på ridbanan i egen takt och började stödja lite redan andra dagen. Masserade bogen på vänster sida och han reagerade vid bogmusklerna.
Hade hit en hästmassör som fick samma reaktion, andra muskelknippet framifrån, kommer inte ihåg namnet, reagerade han våldsamt på. Pratade med en god vän som är veterinär som hade samma åsikt som jag, en sträckning/vrickning i bogen. Precis som när man själv får en vrickning och belastar för tidigt så gör det ännu ondare och det tar längre tid att läka efter varje gång man slår upp vrickningen. Det var det som min häst gjort, tredje gången slog det till mycket hårdare och tog längre tid att rehabilitera, han fick gå 4-5 veckor utan vildarna i hagen.
Peppar peppar så har han klarat sig i 5-6 månader nu.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Min spontana reaktion var också att det kunde vara fång.

Hade fånganfall på en av mina för ett par månader sen. Ett sto av varmblodtyp. Vilat över vintern och något rundlagd efter fri tillgång på hö och en vinter med minimalt med rörelse på grund av snö. (Lösdrift)

På henne kom också symptomen också smygande. Skall försöka hålla mig kortfattad.

Trots lösdriften togs hästarna in på stall ett par timmar varje kväll. Daglig visitation och för att unghästan skulle få i sig sin kraftfodergiva i lugn och ro. Jag hade en känsla av att det var något som inte stämde under ett par dagar men kunde inte sätta fingret på vad.

Ytterligare någon dag senare kom en liten markering i höger fram samt en måttlig svullnad över kotan. Ingen puls, ingen värme, inga problem att röra sig.. Hältan tilltog något under något dygn och symptomen fick oss att tänka på hovböld.

Våtvärmade omslag över natten för att "trigga" bölden. Inget hände.. hästen blev tilll och med något bättre i hältan för att sen gradvis under dagen bli sämre igen... fortfarande ingen puls eller värme. Fortfarande var hältan endast i höger fram och med en måttlig svullnad över kotan..

Fortfarande inte några problem att gå, mer än att det fanns en hälta... Tog till slut ut hovis och veterinär.. Hovis för att känna igenom hoven med tång. När skon kom av så kunde man plötsligt känna puls.... Ingen böld kunde hittas. När hästen fick gå utan sko några meter så såg man plötsligt ett tydligt dubbelslag vid hovisättningen i marken. Nu först började fångmisstankarna att vakna.

Skorna på övriga fötter åkte av... Några minuter senare hade hon puls på alla fyra. Klart och tydligt halt på båda frambenen. Ovillig att lyfta framfötterna..
Men fortfarande ingen värme i någon av fötterna och fortfarande inte någon tendens att avlasta frambenen.. dvs inte en tillstymmelse till fångställning.
Det var fortfarande inga problem att få henne att gå. Hon gick glatt även om man tydligt kunde se att hon var halt båda fram. Det var endast när hon skulle vändas runt på liten yta som man tydligt såg att hon la över vikten på bakbenen.

Fångbehandlig sattes in.. foderstatet ändrades och idag knappt 8 veckor senare är hon helt symptomfri.
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Hmm.. ja, en sträckning har man ju också tänkt på. Särskilt med tanke på att han betäcker... Har ju sett att de kan "fastna" med ena frambenet uppe på ryggen ibland. Veterinären lät inte så intresserad av den teorin, men man undrar ju...

Syrran: Det där lät ju precis som vår historia.. fast han fick ingen puls när vi tog av skon...

Uppdatering:

Han har stått på Ultuna under helgen med "hög" dos butta(vet ej dos). Han har blivit markant bättre och "härjat" lite och velat ut. Igår var han ev liiite sämre, men om han inte är sämre idag får han komma hem med butta är planen...

Han är röntgad i halsrygg och bröstrygg= ua
Röntgad i hovarna= ua
Blodproverna visade inget...
Har bytt stel halssida, och vill nu inte böja åt höger :crazy:
Rör sig klart bättre och har sänkt ryggen igen.

Om jag förstått rätt står vi helt utan diagnos alltså :(

Tanken nu är väl att han ska få komma hem, stå på box/sjukhage med butta, och beroende på vad som händer sedan få komma tillbaka för en scint(stavning?), de ville dock helt ha en frågeställning inför scinten, men annars lät vet som att de skulle köra "hela hästen".
Vi ska få hembesök från Ultunas veterinärer också, för att hålla koll.

Så, utan plan från vet så får man kanske försöka sig på en egen..

- Om "allt" kommer från magont eller liknande, dvs resten är sekundärspänningar. Då lär man väl vilja utöka ättid så mycket som möjligt, kanske ge ProEquo för att ytterligare stabilisera magen.
- Om det är en sträckning någonstans, är det då bra om han rör sig lite för att mjuka upp sig, typ korta lugna promenader eller är det bäst med så absolut stillhet som möjligt? Vad kan man mer göra för att hjälpa läkningen? Hur lång tid kan det ta?
- Om det är fång, då har vi magen att stabilisera som ovan. Mer? Kan man "fångsko" i förebyggande syfte?
- Om det är någon typ av strålbenshälta som någon skrev ovan, finns det någon "allmän" skoning som kan hjälpa, utan att man vet orsaken till hältan? Kan "vanliga" hovisar detta, eller vill man ha klinikhovis?

Jobbigt detta, jag ska försöka dra mer ur veterinären när vi träffas, jag tror ägaren blir lite "överkörd" i telefon och lyckas nog inte få ut all info som behövs...

Vad tror ni om detta:

- Sova på box och ut i pyttehage dagtid
- Hö i nät med små hål = längre ättid, ska se om vi kan stoppa i halm också
- ProEquo för magen
- Butta förståss
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 445
Senast: Meglio
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
13 408
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
940
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp