VM i Diagnos ;)

Sv: VM i Diagnos ;)

Eller inte..:crazy:

Vi åkte inte, pratade ihop oss i lugn och ro, lyssnade på samtalet med vet (som äg spelat in så smart), ringde och pratade med dem igen och bestämde att vi avvaktar morgonronden imorgon och så ska äg prata med veterinärerna igen, fråga mer och åtminstone få dem att ta ett blodprov...

Först lät det som att det var bara himlen nästa, men sedan lät det som att de ville smärtlindra och se om någon tydligare smätpunkt visar sig.

Vilken dag det varit idag... men lilla sötnosen är med oss än iaf :bow:
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Min tanke var också fång men det låter konstigt med dessa anfall!? Långt ifrån alla hästar som drabbas av fång har en "typisk" fångställning vilket folk ofta tycks tro. Dock brukar de ju oftast ha en förstärkt digitalpuls av varierande grad. Skumt! Ägaren var inte intresserad av obduktion?

Fästingsjukdomarna får man skilja åt. Ehrlichios eller som det nuförtiden heter - anaplasmos - vet man sedan länge att hästar drabbas av. Det är Borrelia man inte säkert vet. Det har aldrig kunnat bevisas att en häst verkligen blir sjuk av borrelia. Många hästar har antikroppar mot borrelia men det betyder bara att de har stött på bakterien inte att de är/har varit sjuka. Själva bakterien har aldrig påvisats i samband med de sjukdomssymtom som förknippas med borrelia. Och vid försök där man "smittat" hästar som inte har antikroppar mot borrelia med just borrelia så har de inte utvecklat sjukdom. Därför vet man inte.

Synd att han fick sluta sina dagar på det sättet. :cry:
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Såg inte det sista inlägget utan trodde att han fått somna. Då kanske ni kan få en diagnos i alla fall. Samt kanske även ett tillfrisknande, förhoppningsvis!
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Låter ju som om det sitter i främre delen av hästen så att säga, hals, bog etc. kan han ha fått sig en smäll om han försökt betäcka ett sto som inte velat bli betäckt?
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Jag tycker också det låter som fång. Är hovarna röntgade? Min gamla häst fick en massa konstiga symptom då hon fick Cushing....Bl a otypiska fånganfall.

Då hästen får "anfallen" är det inte någon forma av buksmärta då? med tanke på att han inte vill äta och dricka i samband med detta?
 
Senast ändrad:
Sv: VM i Diagnos ;)

Låter ju som om det sitter i främre delen av hästen så att säga, hals, bog etc. kan han ha fått sig en smäll om han försökt betäcka ett sto som inte velat bli betäckt?

Ja, det är ju en tanke. Han har dock hittills inte tvingat sig på några damer, utan kommer med blommor och choklad och de har varit ytterst samarbetsvilliga :p men såklart kan undantag ske. Eller bråk kring betäckning, ledarvalacken tycker inte alltid det är ok med porrklubb i hagen...

Dock började det som diffusare symptom med ovilja och stelhet, först efter några dagar på box/sjukhage blev han akut dålig. Så det känns spontant inte som att det skulle vara en spark eller liknande som orsakat det.

Ägaren har upplevt hästen som mindre villig under vintern ju... man funderar ju mer och mer på virus/bakterier... Kanske kan det vara anaplasma som lurat och plötsligt blommar ut, kanske pga akupunkturen som satte fart på saker och ting?
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Jag tycker också det låter som fång. Är hovarna röntgade? Min gamla häst fick en massa konstiga symptom då hon fick Cushing....Bl a otypiska fånganfall.

Då hästen får "anfallen" är det inte någon forma av buksmärta då? med tanke på att han inte vill äta och dricka i samband med detta?

Hovarna är inte röntgade, är det inte "bara" hovbenssänkning osv man ser på rtg angående fång? Är det isf inte i ett för tidigt stadium för att kunna på rtg se om det är fång?

Cushing vet jag inte, får de inte en sån där "fettnacke" då? Det har han iaf inte.

Vet funderade på buksmärta vid anfallen pga att avföringen var rätt torr, men de hittade ingen förstoppning. Vid anfallen så ser det typ ut som att han försöker fly från sin vänstersida. Stapplar runt på en liten volt åt höger, håller halsen väldigt rak, lite upp med huvudet. Pågår bara max en minut(dålig tidsuppfattning, kanske några sekunder) sen kan han ställa sig och äta direkt efter.

Har en känsla av att anfellen beror på att smärtan blir honom övermäktig ibland, att han får lite panik.
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Vad för undersökningar behövs för att påvisa fång då?

Han står på fenylbutazon, "hög dos", är ok i boxen men får "anfall" om man tvingar honom att göra mer än han själv väljer.
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Han är vaccinerad mot bot, men det är förståss inte 100%-igt...

Epilepsi nämnde vi men det trodde inte vet på, iaf inte som största problem. Man får ju inte sån smärta av ep.
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Hans balansproblem och svårighet att vända åt ena hållet får mig att tänka på förträngningar/frakturer/pålagringar på halskotpelaren? Det kan ju uppstå om de får en spark på halsen eller går omkull. Jag har ett par hästar i bekantskapskretsen med såna problem, och de har blivit väldigt stressade och fått svårt med balansen. Det kan ju inte förklara alla problemen med hästen, men jag gissar att det finns ett eller flera primära problem, och sedan troligen avlastningsproblem som har tillkommit.

Hoppas ni blir klokare efter idag!
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Dock började det som diffusare symptom med ovilja och stelhet, först efter några dagar på box/sjukhage blev han akut dålig. Så det känns spontant inte som att det skulle vara en spark eller liknande som orsakat det.

Ägaren har upplevt hästen som mindre villig under vintern ju...

Det där låter också fång... Det är inte alls säkert att det är för tidigt att röntga, tvärtom. Det akuta anfallet kan ha kommit och gått för länge sedan, till exempel under vintern när hästen känts seg och ovillig. Min haflinger var halt på vf förra vintern, och min fd hovslagare hittade inget. En veterinär som var ute trodde på muskelskada i bogen. Visade sig att hon hade kraftiga hovbensrotationer på båda fram, samt även sänkning på vf... Fång kan vara SKUMT!
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Ang fång. Nu är det en hel del som inte stämmer, det med halsen t ex.

Men när gammelponnyn (korsnings, med isis i sig faktiskt) fick fång 28 år gammal kom det just SMYGANDE. Normalt så gick han lös ur boxen på morgonen, bara öppnade dörren. Sen tufflade han runt i hagen på dagarna i lagom pensionärstakt.

Så började han inte gå ut när dörren öppnades. Räckte man smackade så gick han ut, och gick normalt. Nästa tecken var att han hade mycket siesta i hagen. Rörde sig normalt etc. Tänkte han kanske hade tråkigt, gick ju ensam sen hans kompis dött. Fick en kompis. Kompisen anammade snabbt systemet med både förmiddags- och eftermiddagssiesta, så okej då.

Sen räckte det inte med att smacka, man fick leda ut men räckte man tog i pannluggen. Pappa ringde mig (ponnyn stod kvar där). Jag sa FÅNG, ring vet. Vet kom ut, ponnyn helt u.a. rörelsemässigt, ingenting någonstans. Så okej, är man 28 år får man väl bli lite bekväm. Ändrade om så han fick gå på gården, pappa öppnade boxen på morgonen, så fick han gå ut/in som han ville. Han brukade knalla ut framåt förmiddagen.

Sen ville han inte gå ut alls. Man fick sätta grimma på honom och verkligen uppmana honom att gå ut. Vet ut igen, hittar INGET. Vad sjutton?

Sen en dag tänkte han inte gå ur boxen alls. Punkt. När han med milt våld förmåddes gå ut boxen skrittade och travade han normalt, ingen puls alls, ingenting. Vet ut igen, hittar fortfarande inget, men i brist på annat och för säkerhets skull sätter man in behandling för fång. Tårna kortas, PG-beslag, han sätts på finadyne, enbart halm och hö samt boxas.

SEn gick det fort, en vecka senare när jag kom upp så har han stenhårda muskler på bakdelen eftersom han står och spänner sig och inte lägger sig. INGEN fångställning. INGEN puls. INGEN värme. Gick att få att gå ut ur boxen men gick liiite stappligt fram på stallgången, och var - vinglig. Väl ute så gick han med raska steg och bara pyttestappel men en del vingel med spetsade öron till närmsta grästuva. Jag sa ett par sanningens ord åt pappa som inbegrep djurplågeri och avliva nu. Detta var midsommar, och direkt på måndagen efter avlivades han. Då var läget oförändrat. Av nyfikenhet tog vet av skorna BF. Hovbenet var på väg genom sulan, sulan buktade. Fång så in åt helvete, ingen tvekan.

Han var också en passiv hanterare, höll humöret uppe och soligt och aptiten utmärkt hela tiden. Lilla gubben vad ont han måste haft utan att visa.

Så, jag säger inte att det är fång, det är mycket som inte stämmer in på fång. (Sen kan de ju ha två saker samtidigt etc iofs). Men håller med de som tycker att inte utesluta fång för det hållit på länge (hela vintern) det där att han är lite 'off'.

Håller tummarna stenhårt att de hittar felet och att det går att fixa. Vet hur de är när de står svårt sjuka, veterinärerna står maktlösa både att häva/behandla och att ta reda på VAD som är fel..
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Tack alla för tankar :bow:

Jag ska pusha för ytterligare koll av hovarna, han är ju en ganska stel herre, så om han haft hovont lääänge har han kanske fått ont i resten pga spänningar bara...

Men om det är fång.. har de kanske gjort det värre när de gett butta? Tyckte kinikchefen sa att man skulle ge butta om hovarna var heeelt uteslutna... :(
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Fick just en kort uppdatering, att han verkar bättre idag! :bow::bow::banana::banana:

Håll tummarna nu!!!
 
Sv: VM i Diagnos ;)

Nejdå, butta är standardbehandling 1A vid fång, så det är helt rätt behandling om det nu är fång. (Däremot kanske inte övrigt är det, beror ju på vad de gjort eller inte gjort)

Du är säker på vet pratat om butta när h*n sa så, för byt ut butta mot kortison och det blir spot on dock. Kortison är bland det sista man vill ge en fånghäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 445
Senast: Meglio
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
13 408
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
940
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp