• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 162
M

moonlightgarden

satt ute å tittade på vojlockar häromdag å börjes har ju någon teddy vojlock som har en skumgummi bit inuti sig, alltså teddy helt å hållet runt om skumgumibitens båda sidor, den kanske är sisådär en eller ett poar centimeter tjock (har själv ingen direkt uppfattning om sådana saker).
å undrar nu om vad folk tycker om dessa vojlockar, presonligen tycker jag att dom verkar väldigt mysiga å ha specielt på vinter.
kostar 185 kr styck, vad tror ni är det värt det eller inte?

Sv: vojlockar

Har hästen en passande sadel så är det ju rätt onödigt att pressa in en sådan emellan.

Har ingenerfarenhet av dom...

Vojlock har man ju mest för att skydda sadeln från smuts och svett. Är sadeln lite för stor använder man ju en tjock vojlock som "fuskmuskler" för att fylla ut så att sadeln passar bättre och då ger man ju hästen en chans att bygga mer muskler.
Lägger man en tjock vojlock oavsett material under en passande sadel så lär muskler förtvina helt enkelt för att det inte har något utrymme att jobba på. Jämför raggsockar i lagom stora skor!

Själv är jag emot syntetmaterial utan tycker man ska använda fårskinnspaddar när dessa behövs, det finns viss risk för skav och hudirritationer av teddy om hästen blir varm och svettig.

/Agnetha

Om din sadel till hästen passar så borde du köpa en vanlig tunn vojlock.

Senast ändrad av en moderator:

jo men tänkte att nu är cet på väg mot vintern att det skulle vara mysigt för henne att ha en varm vojlock, eftersom att jag kommer att racka henne i vinter och därför alltid kommer att ha täcke på sig, så då tänkte jag att det kan vara bättre för henne med en varmare vojlock, än vad den vanliga vojlocken är.

vet inte riktigt hur sadeln ligger på henne som hon har, har haft henne ute på foder å hon kommer hem på söndag.
anledningen till vojlocken är att jag ska raka henne i vinter å vill inte att hon ska börja öma i rygen för att det blir för kallt. har aldrig rakat henne förut, å hon kommer därför stå med täcke på dygnet runt.

har som sagt ingen anning om hur sadeln ligger å ska kolla på det när hon kommer hem.
hon har varit ute på foder så jag vet inte hur sadeln hon har ligger, men vet att hon har gått helt utan täcke, å eftersom att hon kommer att tränas ganska så hårt (har tillgång till ridhus) så komemr hon att rakas, å stå med täcke på dygnet runt å då tänkte jag att denna vojlock skulle kunna varm å gosig åt henne så att hon inte fryser när man tillexempel rider ut (självklart med ländtäcke på).

Hon fryser inte bara för att du har en vanlig voljock på henne!
Däremot kan hon få ont om sadel blir för trång med en sådan tjock vojlock under..

Jag har en sadan vojlock i creme-farg. Den ar inte alls speciell supertjock och inte heller forsvinner nagra muskler nar man har den.
Jag brukar ha den pa vintern, sa jag tycker att den ar mysig. Den ar varmare an en vanlig bommulsvojlock, och jag gillar den. Ingen utav hastarna har klagat pa den heller.

Jag kopte min for ett par ar sedan och den ar fortfarande hur fin som helst. Nar den blir smutsig stoppar jag in den i tvattmaskinen pa 40 grader.
Jag gillar den!!

Har precis köpt en sån också. Av någon anledning kostade den grå mindre (125 kr, tror jag) när jag beställde, och det är den jag har. Tycker faktiskt att den är mycket bra. Ligger fint.

jo jag såg det oxå, å om man köper två så tjänar man in frakten på att köpa den färgen =)
det låter ju bra iaf, ska man nog ta å betälla en sådan då =)
hur tjock är din då?

jo tyckte oxå att den såg väldigt mysig ut, hur tjock är den? har ju bara sett den på bild så jag borde väll inte ha uttalat mig om tjockleken egentligen.

det låter hju som om att den är trevlig å är på samma sätt som en vanlig vojlock, fast lite varmare än en vanlig vojlock, vilket är bra tror jag om man rakar, vilket jag ska göra när hon kommer hem, e ju bara 3 dagar kvar nu =) *saknar*

dom kan få ont i ryggen om det blir för kallt om den efter det att man har rackat å det ska ju jag göra, å det skulle inte direkt vara roligt att hästen ska få ont i ryggen, vet inte riktigt hur varmt det kommer att vara i stallet helelr eftersom att hon kommer att stå i ett islandshäst stall som ligger cirka 7-8 km bort från mig, å hon kommer som sagt var att ha flecce på sig dygnet runt + utegångstäcke efter väder, å jag vill verkligen inte att hon ska få ont i ryggen av kylla.

det är inte säker att den är så tjock, fråga någon som har den har själv bara antagit, har ju som sagt bara sett den på bild. å folk som har skrivit nu som har en säger att den är trevlig å inte förändrar ryggen något.
hon kommer som sagt att bli rakad, stå med flece jämt å på med utegångstäcke efter behov vid utgång, vilket gör så att hon nog kommer att kunna bli ganska så känslig om värmen på ryggen å Gävle är ju bland dom kallaste ställena i svarige området, eftersom att vi har en fuktig kylla här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden