Voltigegjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Stallflicka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 8 060
Sv: Voltigegjord

Jo precis, det är sant. Ska nog ta upp det på vårat årsmöte om några veckor.

Det går bra, han är så fin och duktig. :love: Vet inte om det blir några starter inom tävlan eller utom tävlan eller öht den här terminen faktiskt. Fredrika vill inte säga nåt, för vi är inte säkra än. Han går jättefint och kan o fattar allt och så, men han orkar inte riktigt gå fullt ut än, vi håller ju fortfarande på och bygger upp honom muskelmässigt.

Skulle inte börja med den typen av handtag för nybörjare, SÅ det beror lite grann på vad man har för verksamhet och mål.

Vario är den jag fastnat för nu även om jag gillar patentlösningarna hos Kristensens gjord så känns handtagen för kantiga där.

Bättre att skynda långsamt så han hinner med fullt ut. Vi har ju en dam under uppträning nu men som det ser ut kommer hon inte kunna gå lag i år tyvärr. Hon går alldeles för fort än så var har inte kunnat köra speciellt mycket i galoppen.

Har ni bra ryttare till honom så att ni får rätt ridning på honom med?

:bow: Det är precis så vi tänker också. Han har ju lösa benbitar i nåt ben också, så då är det extra viktigt att vi stärker långsamt och bygger upp honom ordentligt.
Alltså det är ju en av tjejerna i laget, Linnea, som äger honom (delat med Fredrika), så hon rider ju honom mestadels, men hon går sista året på Jälla så det blir ju bara på tors-fre +helgen. Jag har en dag också, och sen letar vi medryttare till två dagar ungefär. Sen rider Fredrika honom ibland och en annan av tjejernas mammor (som förut ridit typ la/msv dressyr) har ridit honom också. Det låter nog rörigare än vad det egentligen är.
Han har iaf verkligen gått framåt i ridningen sen vi fick honom, helt ur form. :)

Åh vad synd. Men ska ni starta i skritt eller så?

Inte tagit något beslut än alls på hur vi ska tävla, har dessutom haft långt juluppehåll eftersom jag har tentor nu i veckan så vi kör igång på lördag.

Hon gick ju skritt på vår tävling och sen ska väl Pau köra individuellt på Kisen är det tänkt så eventuellt får de turas om att köra individuellt på de platser jag kan få ihop på Kisen. På nåt sätt ska vi pussla ihop det iaf.

Hoppas det blir bra med honom när han blir klar, ni behöver lite medvind nu tycker jag.

Ah ok. Det låter ju som att det kommer funka iaf. :)

Tackar tackar, det tycker jag med.. och det verkar gå åt rätt håll också :)

Jättekul verkligen, vi behöver ju lite mer aktivitet i klubbarna härikring.

Löser sig gör det väl alltid, skulle egentligen vilja ha nån mer häst bara *s*

Nu har jag fått svar vad som gäller med tull och moms iaf nu väntar jag bara på pris och frakt.

Ja absolut!

Fler hästar kan man alltid ha användning för, jag planerar stenhårt på att jag ska köpa en häst när jag börjar jobba och har sparat ihop tillräckligt med pengar. :D Fast det lär ju typ ta minst två år eller nåt sånt. Och sen om ca fem år så har vi Fredrikas fölis Lucifer. Hehe. Planering framåt yess..;)

Åh ok. Det står i din tråd på senior eller?

Tråden på senior gav inget tyvärr så jag mailade till skatteverket eftersom jag inte riktigt förstod det som stod på deras hemsida. Det som gäller är att inom EU skattas varan i säljarens land, vilket i detta fallet blir Tyskland. Tyskland har 16 % moms vilket innebär att om vi kan handla direkt därifrån utan mellanhänder slipper vi påslag på 25% moms utöver detta samt mellanhandens förtjänst.

Har kollat lite med olika fraktbolag och har jag hyfsad koll på hur stort paket det blir, Har räknat ca 100x40x60 med en vikt på ca under 20 kilo så ska frakten ligga under 1000 kr. Detta borde ge att man kommer ett par tusenlappar under vad det kostar annars, via mellanhand. Egentligen skulle jag vilja stödja dem och deras verksamhet och handla via dem för det men det känns inte hållbart i det här läget när det handlar om så pass mycket pengar.

Klart du ska ha egen häst, nåt i storleksklass 175 med grym galopp kan jag gissa ;)

ok.. jag fattade inte riktigt allt av det där.. för sen kväll/tidig morgon för det..:p ska läsa om det lite senare.

yess såklart! sen ska det vara en mörk gråskimmel också! :angel::D

*s* kontentan är att det blir billigare att beställa direkt själv. Det är ingen tull eftersom Tyskland är EU-land och man betalar tysk moms.

Har fått prislista på Varion nu och det känns som det blir en sån, ska bara få ihop resten av pengarna *s* Gjord, bukgjord och frakt går på 1420 EUR och det känns faktiskt som ett helt ok pris

Mörk gråskimmel funkar ju ett tag, de brukar dock blekna med åren :P

Mm, det låter ju helt ok. Är det en sån med avtagbara putor elelr sitter de fast?

hehe, om den hästen följer mönstret som våra andra voltigehästar har gjort så kommer han (självklart en valack) nog vara åtminstone ljusgrå största delen av året, *suck* lermonster... ;)

Tror putorna gick att flytta, det är vad jag får ut av den tyska förklaringen iaf *s*

Var du med i söndags då? Gick det bra?

Jag var itne med o tävlade (skulle på spelning) men jag var där o kollade ett tag iaf, o det gick superbra för våra lag, lag 2 vann den lätta klassen! :)

Varför var inte ni med?

Kul!

Mina fick välja själva om d ville åka men avstod, de tyckte inte dt var värt allt jobb och så sen kväll, vi har typ 16 mil dit tror jag. De känner väl också att de lagt ganska mycket jobb på sina showkürer senaste åren men ändå belönas enbart de som kör riktigt svåra grejer. De har helt enkelt tappat sugen. Sen behövde vi långt juluppehåll, alla var sega och trötta och för att få nya krafter måste man vila.

mm ok. Ja det tycker jag faktiskt är rätt dåligt, då har liksom lättklasslag eller ens svårklass c-lag inte en chans, för då _kan_ man ju inte köra de där riktigt svåra grejerna. Det borde nästan vara två showklasser, en lätt och en svår.. Fast det är ju så himla få som startar iaf.. usch det är svårt. Samma sak att de inte hade mellanklass med, vårat lag 1 är ju mellanklasslag egentligen, de fick köra svår klass nu, de har ju liksom inte en chans att placera sig, sax o sidhopp är ju så mycket teknik, och de hade bara provat dem typ två-tre gånger innan.

Jag hade tyckt att det vore mer ok om man åtminstone fått någon typ av omdöme på showküren men det är ju enbart motiveringar på de främst placerade. Sen är det självklart så att de svårare kürerna oftast är häftigare och bättre men man kanske ska fundera lite mer över kriterierna för en bra showkür.

Vi har också hamnat i det läget att vi kört svårare än vad vi egentligen varit på och det blir iofs trist när man vet att man ligger långt efter men där får man ju åtminstone poäng som kan ge en fingervisning om vad man ska arbeta med.

mm, omdömen på alla borde ju inte vara så svårt att fixa iaf? o sen nån slags procentskala på att en viss % är kürbedömning och en viss % är showbedömning o sen slår man ihop dem och ser vem som får bäst.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
290
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
988
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka