Vreta gymnasiet...

Busen

Trådstartare
Någon som går/ har gått där?

Är det en skola som är något att ha?

Min lilla syster ska söka gymnasie här i vår & har bla. kikat på Vreta..är ju en djungel detta med alla häst gymnasium.. :laugh:

Vart ska man gå om man vill slippa alla dessa tonåringar som bara söker till hästgymnasium för att de är skoltrötta & tycker hästar är en tjäck hobby, men rider som potatissäckar??

De naturbruksgym. som jag gick på har numera MÄNGDER med såna här tjejer, de har till och med fått ändra sitt stall tjänst system för "ungarna" vägrar / orkar inte sköta stallet en hel vecka i rad... :eek:

Sv: Vreta gymnasiet...

Jag tyckte det var en bra klass på Vreta. Dem har ett bra hästmaterial, bra stallar och rid/träningsmöjligheter. Lärare av varierande 'kvalité' som på de flesta skolor. Utbildningen var bred och säkerhetstänkande. Känns som Vreta hela tiden siktar på att bli stora och ständigt förbättras.

Andra skolor värda kolla upp är Bollerup, Flyinge, strömsholm.

Vart ska man gå om man vill slippa alla dessa tonåringar som bara söker till hästgymnasium för att de är skoltrötta & tycker hästar är en tjäck hobby, men rider som potatissäckar??

Dessa kommer även till vreta - men det försvinner elever ganska friskt första månaderna då dessa tappar 'intresset' och väljer en annan linje. Men sen tycker jag också det är en skola där alla faktiskt är välkomna även om halvbloden givetvis regerar.

Jag har gått Vreta och är supernöjd!:D
Det är en grymt bra skola med duktiga lärare och välutbildade hästar. Det går även att läsa lite extra nv-ämnen så du har behörighet att söka vidare till de flesta utbildningar efter.

Skoltrötta ungdomar finns det väl på alla gymnasier, men att de har fått ändra schema för att de inte orkar sköta stallen en vecka låter ju lite extremt, haha
Pallar man inte med stalltjänst, kanske man inte ska söka till ett naturbruksgymnasie;)

Någon som går/ har gått där?

QUOTE]

Strömsholm troligen, men där har ju skolan lite mindre bra rykte.
Men kanske bollerup?
SRG? ;P

Tack för svar!!

Vi har även kikat på Bollerup, Plönninge & Svedala bla. Men vi får väl se vad de lutar åt i slut ändan... :)

Tre år på Vreta = de tre roligaste åren i mitt liv än så långe:laugh: Bra hästar, lärare, träningsmöjligheter, boende och en underbar klass:laugh: Btw så han min lillasyster oxå sökt dit:)

Jag har gått Bollerup. Går nu KY utbildning på Vreta. Vet inte så mkt om Vretas gymnasie men lärarna verkar bra och de har väldigt trevliga skolhästar. På Bollerup finns det inte en chans att maska på stalltjänsten i alla fall, så lata ungdomar sorterar ut sig själva. Ridnivån är däremot väldigt varierande. Syrran har gått Flyinge och där är det mindre stalltjänst men mer "putsning" av anläggningen. Bra hästar men inte så mkt ridning, man delar två grupper på ett ridpass dvs en grupp gör iordning och rider 30 min sen tar andra gruppen över och tar sen hand om hästarna efteråt.

Det man ska vara medveten om är att rid nivån alltid varierar men undervisningen på nuturbruksgymnasier alltid är väldigt grundläggande oavsett vilken nivå man rider på. Men jag lärde mig skit mkt i på min skola i alla fall. Syrran tyckte däremot inte att hon lärde sig så mkt på sin.

Något att tänka på är även hur man vill bo, på Bollerup är det t ex enbart internat, om man läser enbart naturbruk eller om det går att kombinera med tex NV (jag läste samhälle kombinerat med naturbruk) och hur långt man är beredd att flytta (är rätt skönt att kunna åka hem på helgerna) samt hur det fungerar om man har egen häst. På Bollerup finns det gott om stallplatser på skolan som elevera sköter själva, på Flyinge och Vreta får man hitta egen stallplats i närheten (finns iofs gott om dem) Lycka till med valet!!!

Vad tyckte du om bollerup? :)*ursäkta för att jag lånar tråden*

Nu gick jag ut för 5 år sedan så mkt kan ha ändrats. Jag trivdes jättebra, tre underbara år. Som sagt så är stalltjänsten tuff men man lär sig verkligen vara effektiv. Har upplevt att jag är väldigt bra förberedd på yrkes livet efter studenten både om jag har jobbat med hästar och när jag gjort annat. Hästarna är bra men en del var lite outbildade, helt fantastiska lärare både på häst sidan och teori sidan. Så jag kan varmt rekommendera Bollerup :)

Åter igen tack för alla svar!!

Bollerup låter ju väldigt bra, själv tycker jag det är meningen att de ska vara tufft, man ska ju verkligen vara redo för arbets livet när man går ut & de tror jag ínte man är när de blir för slappt... :)

Hej :) Nu livar jag upp den här tråden igen :D
Finns det någon här som har gått/går på vreta som är villig att svara på lite frågor? :P

Jag gick på Vreta 98-01 och jag är super nöjd med allt . och tills hösten ska dom nya skollokalerna vara klara så slipper man pendla mellan. Har flera tjejer på jobbet som går p åVreta nu och alla är supernöjda med skolan.

OkejOkej! :)
Har du någon mailadress till dom så man kan fråga lite frågor? :D
Det var ju ändå ett tag sedan du gick där.. ;)

Allt :D

haha men typ, hur bra är ridningen? vad får ni göra`?
vad har ni för tränare?
hur bra är skolan?
vad tycker du om boende och maten?
hur trivdes du?
hur mkt ridning är det?
får man rida utöver skoltid?
får man tävla hästarna?
tyckte du att ridningen var givande? utvecklades du?
hur var stämmningen?
Vad kostade boendet och stallplats?
trivdes du?

Hur är skolhästarna ?
Blir det mycket plugg? :)
Vad brukar ni göra på fritiden?
Är de många som trivs, eller är det många som slutar?
Vad är de isåfall missnöjda med?
Är det dubbelrum eller enkelrum, eller finns det kanske både och?
Kan man ta med sig hund?
Hur är det med toalett och dusch, finns det på rummet eller delar man?`
Isåfall hur många delar man på samma toa ? :)
Hur fixar man mat på helgerna?
Hur långa är dagarna?
Har du några bilder från Vreta? :angel:
Vad brukar intagningspoängen ligga runt?
Känner du någon som gått på ngt annat ridg. som du kan jämföra med, verkar Vreta bättre än de andra eller sämre?
Hur ofta har man hoppning?
Är ridlärarna bra?
Är de övriga skollärarna bra?`

Har du ngt övrigt att tillägga så varsegod :D .. du har just blivit bombad med frågor :D hahah

Ja ohja.. här kan de inte smita undna hur som helst :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka