• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare marygoround
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 864
M

marygoround

Hur behandlar man på bästa sätt en vrickning?
Bör man enligt er stödlinda eller själper det mer än hjälper?
Ska hästen stå helt stilla eller går det bra att stå i en hage där den kan "gå omkring"..?

Sv: Vrickning

min häst fick ordinerad boxvila/sjukhage 6 v samt stödbandage ute :( . efter 6 veckor skulle jag linda vid arbete samt i hage upp till ett år... :eek: det första genomförde jag enligt punkt och pricka, men att linda i ett år gav jag faktiskt upp efter några veckor då det handlar om en 2-åring som älskar att linda upp lindor och då ansåg jag att risken var större att hon snubblar på lindan och stukar sig än att hon stukar sig utan linda... peppar peppar har det gått bra.
andra jag pratat med har inte lindat och deras hästar har inte stukat sig igen... som vanligt finns inte enbart en rätt väg, men det bästa är att rådfråga sin veterinär! lycka till med din häst!

Sv: Vrickning

Men var hon helt fräsch efter 6 veckor då alltså?

Förstår att du valde att inte linda mer.. känner igen det där med hästar som lindar upp lindorna själv.. !! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 051
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 593
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka