Kamomilla

Trådstartare
Man säger barndom, ungdom och ålderdom.

Finns det ett ord för vuxenlivet, vuxendom, eller något annat?

Funderar lite i sommarregnet.
 
Kort svar nej. Det blir omskrivningar som fokuserar någon särskild del/aspekt man använder då: i medelåldern, som yrkesverksam.

Tror man ska se det som utpekande av specifika perioder sett till livet som helhet. "Vuxendom" är inte någon specifik del på det sättet.
Tänk att barndom och ålderdom var kortare förr och den stora delen ofta var likartad i meningen att man knegade på sitt torp eller skomakeri, från konfirmation till två år före döden, typ.

Periodiseringar specificerades nog med vad som förändrar viktiga livsförutsättningar. Innan vi flyttade till industriorten, efter han tog över husbondskapet från fadern, innan olyckan då han blev vanför i benet, medan hon ännu var ogift.
Tror barndom/ålderdom ursprungligen är uppdelningar av den funktionella typen. Men att det idag uppfattas mer som en åldersperiod och påverkas av att faserna i livscykeln fungerar annorlunda och har annan längd.

(mina egna funderingar helt utan vetenskapliga belägg...)
(har inte regn här idag och borde därför klippa gräs istället för att sitta här och fundera :) )
 
En del av våra läroböcker delar upp fler perioder i livet men jag minns inte på rak arm vilka just nu 🤪
 

Liknande trådar

Tjatter Ska resa till Kreta med några barndoms-/ungdomsvänner (bara damer). Vi ska bo i en lägenhet mitt i Rethymnon, men precis vid stranden...
Svar
4
· Visningar
471
Senast: Tranan
·
  • Artikel
Hästnyheter För den som är sugen på att idrotta på jullovet finns massor av aktiviteter för barn och ungdomar runt om i Haninge. Vad sägs om...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 846
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 045
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp