Wacom bamboo pen&touch

Filifjonkan_

Trådstartare
Någon som har den som är 147x92 mm?
Vad är den generella känslan? Känns ytan för liten?

Sitter själv med en defekt Trust-platta från 2007, som dessutom börjat lagga. Förmodligen till följd av operativsystemsuppdatering, då det senaste den är kompatibel med är w2000 :p Den går att använda, men det är lite som att filea oxe med en gammal skridsko. Alltså nåt man bara bör göra i nödfall.

Tänker mig således att den här borde vara som en rolls royce i jämförelse, men är ändå lite nyfiken på om någon här har provat och har nån synpunkt. Det är ändå 800 spänn tänker jag! :o

Kan tillägga att jag tänker jobba i photoshop, med både bildretusch och grafik.

Sv: Wacom bamboo pen&touch

Jag har en som visserligen är snäppet större tror jag (A5 storlek), jag är helt nöjd med denna storleken och tror att en mindre hade varit jobbigt. (hade innan en Thrust A4 som bara var stor och jobbig utöver att den inte fungerade som den skulle...)

Fundera dock på hur du har handen när du ritar med penna. Själv har jag nämligen alltid touchfunktionen avstängd då jag lägger handen mot ytan när jag tecknar, plattan blir vääldigt förvirrad annars har jag märkt xD I övrigt är den helt ok att rita med även om spetsen på min penna har slitits snabbt.

Men vill man verkligen satsa/ska ha en platta att ha i yrket så rekommenderar jag en Intuos 4 (om de inte kommit ut nån ny variant nu förstås). Intuosen har en mkt bekvämare penna och yta att rita på, mer väluttänkta funktioner. Hade jag haft råd och kunnat rättfärdiga ett köp trots att jag har en fungerande platta skulle jag skaffat en Intuos 4 helt klart för touch funktionen använder jag aldrig på min bamboo. När jag fortfarande pluggade 3D ångrade jag många gånger att jag inte la 2 papp mer på en bättre platta...

Var på stan idag och insåg att de förnyat modellen :p så det med ytan stämmer inte längre den är numer inte lika plastig och jobbig, samma sak med pennan om rätt var framme. Så tja mina kunskaper kan redan ha blivit förlegade

bamboon är säkert ett rejält lyft, men 147x92mm är alldeles för litet enligt mitt tycke.

jag tycker att a4 är ett minimum.

beträffande intuos4 och den senare 5 som kom förra året så tycker jag de nya är förkastliga. de har tagit bort digitala displayerna på tabletten vilket gör att man inte kan se vilken funktion som är knuten till resp knapp utan att klicka, vilket jag tycker är frustrerande när knapparna har olika funktioner i olika program.. och man jobbar inte alltid så ofta och mycket i varje program att man lär sig dessa utantill.

sedan förstår jag inte vad touch-funktionen ska ge användare för mervärde, så de jag känner som har 5an har stängt av denna. Sedermera har de stått över att ersätta XL varianten, så där återstår 4an som neda alternativ, och iom 5ans släpp och dess högre pris är steget upp, till en XL inte lika stort.

Förövrigt så kan jag också upplysa om att upplösningen på ritplattorna är identisk på 4 och 5 så där missar du inget, alla tillbehör är även kompatibla sinsemellan.

Min är så liten och tycker den fungerar alldeles utmärkt, aldrig haft några problem med den utom att den är rätt sliten nu (väldigt repig, undra vad jag gör med den??)

Jag både ritar och redigerar bilder med min :)

hoppande-skimmel_133307367.jpg

skck_133307069.jpg

Min är så liten och tycker den fungerar alldeles utmärkt, aldrig haft några problem med den utom att den är rätt sliten nu (väldigt repig, undra vad jag gör med den??)

på intuos-modellerna kan man byta ritytan på, bara att ringa sin återförsäljare så får man en ny med vändande post.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka