Sv: Wacom, intuos 3 eller 4?
Jag kommer säkerligen använda plattan inom mitt yrke i framtiden, men det är inte därför jag i första hand ska köpa en. Dock undrar jag mer vad det är för skillnad på intuos 3 och 4, vad som är nytt och fint på den senaste?
Skillnader mellan 3 och 4:
* ritytan på 4:an är bredare och därmed mer anpassad till dagens skärmar som blir allt mer widescreen.
* 4:an är ännu känsligare än 3:an (dubbelt så känslig, teoretiskt sett) och känner alltså större skillnad på hur hårt du trycker. 4:an känner av betydligt mindre tryck än 3:an. Om du målar mycket med plattan spelar detta större roll än om du bara tänker ha den för att t.ex. retuschera eller bygga vektorgrafik.
* Expressknapparna har fått belysning
* 4:an är symmetrisk så att man ska kunna vända på den om man är vänsterhänt.
* Nya och fler spetsar till pennan. Spelar också olika mycket roll beroende på vad du ska använda plattan till.
Sen är det mest smådetaljer (som kanske är viktiga för just dig, men för mig känns de inte så viktiga).
Om du tänker dig att du kommer sitta med din platta en stor del av din arbetstid så är det ingen tvekan om att du ska köpa en intuos istället för bamboo. Jag skulle inte heller köpt en 3:a i det läge du verkar vara - att du ska köpa en platta för din framtida yrkeskarriär. Men en alternativ tankebana kan ju vara att köpa en billigare graphire, bamboo eller en 3:a (det handlar ju om stora skillnader i pris) nu medan du studerar (antar att det är det du gör eftersom du säger att din yrkesverksamhet ligger i framtiden) för att spara pengar, och att sen uppgradera till det som är nytt och fräscht sen när du väl startar din bana som yrkesverksam om det ligger ett par år framåt i tiden... Det kommer ju då kanske hinna komma ut ett par generationer innan dess, och även om det är märkbar skillnad på en graphire/bamboo och en intuos4 så är det fortfarande en enormt mycket större skillnad mellan mus och en graphire4, så vinsten är ju fortfarande stor för dig...