Bukefalos 28 år!

Webbchefen om Helgstrand-affären: ”Dags att sporten vaknar”

Jag ser allra mest fram emot att spana in dressyrens framridning. Även den del som brukar vara svårspanad bakom en teknikvägg och där de flesta ryttare helst uppehåller sig.

Alla eventuella teknikväggar vad nu det är bör ju omedelbart tas bort om dressyren vill jobba för en förändring
 
Det var "nyligen" (typ 1 år sedan kanske) ett stort reportage i Ridsport om Helgstrand och hans affärer i Ridport och den artikeln var väldigt imponerad av alla hans pengar och hans imperium. Det kändes allt annat än kritiskt då, så nu framstår dom som kappvändare tycker jag.
I Nyhetsmorgon jämfördes han med Elon Musk av tidningen Ridsports chefsredaktör :crazy:
Alltså jaha det var ju…trevligt
 
Det var "nyligen" (typ 1 år sedan kanske) ett stort reportage i Ridsport om Helgstrand och hans affärer i Ridport och den artikeln var väldigt imponerad av alla hans pengar och hans imperium. Det kändes allt annat än kritiskt då, så nu framstår dom som kappvändare tycker jag.

Den var ju i juli i år, mitt under pågående fight mot Tv2 men långt efter att det blivit känt att de hade en dokumentär på gång.

Som sagt inte särdeles kritiskt av Kim Lundin då utan mer stackars stackars dig-frågor som "Hur mycket finns kvar i dag av den unge Andreas Helgstrand som hade världen för sina fötter, men som fått ta emot så mycket hot och näthat? – Jag vill säga så här. Jag är fortfarande Andreas. Vad de än skriver och håller på med hela tiden. – Det är som att folk inte förstår hur vi kan tjäna så mycket pengar, det måste vara för att vi fuskar. Men du kan inte fuska när du driver en sådan här stor verksamhet. När du säljer hundratals hästar så är det ibland en affär som går snett. Men tänk på hur många försäljningar vi har gjort där allt fungerar som det ska."

Nu sa han ju att de jobbat sååå hårt under tio månader för att fixa till allt det som han samtidigt sett först när dokumentären sändes, men det framskymtar inte något särskilt om sådana pågående förändringsarbeten i artikeln heller. Bara sådana som skulle leda till ännu större expansion och att tjäna mer pengar.
 
Det var "nyligen" (typ 1 år sedan kanske) ett stort reportage i Ridsport om Helgstrand och hans affärer i Ridport och den artikeln var väldigt imponerad av alla hans pengar och hans imperium. Det kändes allt annat än kritiskt då, så nu framstår dom som kappvändare tycker jag.
Hela redaktionsledningen har bytts ut sen dess så jag tycker nog att de iaf vänder fokus åt rätt håll nu.
 
Well, Elon Musk är ju kategori rövhål 😅
Ja jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka det där men det kanske egentligen var en bra liknelse

Jag år inte jätteförtjust i tidningen ridsport och tyckte väl inte de tog tillräckligt avstånd men de hade ju i och för sig bara några minuter på sig så det var kanske bästa sättet att få icke hästfolk att förstå

Men det är jättebra att det lyftes i Nyhetsmorgon
 
Den var ju i juli i år, mitt under pågående fight mot Tv2 men långt efter att det blivit känt att de hade en dokumentär på gång.

Som sagt inte särdeles kritiskt av Kim Lundin då utan mer stackars stackars dig-frågor som "Hur mycket finns kvar i dag av den unge Andreas Helgstrand som hade världen för sina fötter, men som fått ta emot så mycket hot och näthat? – Jag vill säga så här. Jag är fortfarande Andreas. Vad de än skriver och håller på med hela tiden. – Det är som att folk inte förstår hur vi kan tjäna så mycket pengar, det måste vara för att vi fuskar. Men du kan inte fuska när du driver en sådan här stor verksamhet. När du säljer hundratals hästar så är det ibland en affär som går snett. Men tänk på hur många försäljningar vi har gjort där allt fungerar som det ska."

Nu sa han ju att de jobbat sååå hårt under tio månader för att fixa till allt det som han samtidigt sett först när dokumentären sändes, men det framskymtar inte något särskilt om sådana pågående förändringsarbeten i artikeln heller. Bara sådana som skulle leda till ännu större expansion och att tjäna mer pengar.
Kim Lundin? Samma reporter som för Ridsports räkning spyr galla över distansen i alla tonarter som existerar som fort hon varit på en svensk distanstävling för tidningens räkning?
Fy fan vilken hycklare
 
Kim Lundin? Samma reporter som för Ridsports räkning spyr galla över distansen i alla tonarter som existerar som fort hon varit på en svensk distanstävling för tidningens räkning?
Fy fan vilken hycklare
Hon har så länge jag kan minnas stått på barrikaderna som språkrör för ”ni förstör sporten” när det debatterats ”ögonblicksbilder” och berättigad kritik kring vad de visar. Vilket var en starkt bidragande orsak till en lång paus i min prenumeration på Ridsport.
 
Hon har så länge jag kan minnas stått på barrikaderna som språkrör för ”ni förstör sporten” när det debatterats ”ögonblicksbilder” och berättigad kritik kring vad de visar. Vilket var en starkt bidragande orsak till en lång paus i min prenumeration på Ridsport.

Delar din åsikt fullt ut. Är inte speciellt impad av henne alls.
 
Jag är ledsen att säga det, men ridsporten är extremt smutsig på alla nivåer, från slott till koja.

Helgstrand är på inget sätt ensam. Han är en, av många, som på olika sätt skyndar på ”utbildningen” av hästar för att ”lära” de att gå rätt.

Jag har tidigare besökt dressyrtävlingar på hög nivå, men efter VM i Herning fick jag … nog. Kan inte riktigt beskriva det med ett annat ord.

Det var i stort sett INGEN häst som såg bekväm ut. Nästan alla gick genomgående bakom lod med spänd överlinje och bakbenen långt bakom sig.

Jag såg också lite av Paradressyren och den gjorde mig nästan än mer upprörd. Ryttare med sporrar som hade noll koll på sina ben och hela tiden sparkade hästen i sidorna. Hårda, skakiga händer som krampaktigt höll balansen i tyglarna på hästar som försökte göra sitt bästa för att förstå vad de skulle göra.

Nästan ingen såg bekväm ut i munnen och händerna var genomgående hårda. Detta gällde både ”vanlig” dressyr och paradressyr.

Jag har själv ridit för tränare som förespråkat hård hand med rejält stöd på bettet. ”Sågning” i olika former är mer regel än undantag. Överdriven spöanvändning likaså. Hårt spänd nosgrimma och bettet för högt upp är också mer regel än undantag.

Mitt eget brinnande intresse för hästar är i stort sett borta. Det enda jag saknar är de kravlösa skogsturerna långt bort från ridbanans krav.

En gång i tiden drömde jag om att själv tävla dressyr på de stora arenorna. Om jag hade haft obegränsat med pengar idag hade jag startat en rehabanläggning för hästar.

Jag tror helt ärligt att ridsporten aldrig kan bli ”ren” så länge pengar är inblandat.
 
Jag har själv ridit för tränare som förespråkat hård hand med rejält stöd på bettet. ”Sågning” i olika former är mer regel än undantag. Överdriven spöanvändning likaså. Hårt spänd nosgrimma och bettet för högt upp är också mer regel än undantag.

Det är oerhört viktigt att sålla bland tränare, men för att göra det krävs det att man själv har kunskap om vad som är korrekt och hästvänlig ridning så att man vet vem man ska anlita. Det är svårt för många i en värld där det finns så mkt skit, både av okunksap och av girighet.

Detta speglar väl också tiden vi lever i väldigt bra. Ingen har tid med någonting, och att träna hästar tar tid. Allt ska gå snabbt och enkelt och pengar ska rulla in. Och när det finns de med stora pengar och liten kunskap så blir utbudet därefter. Rika mediokra ryttare som inte vet skillnaden på en genuint tränad häst och en som snabbstöpts i en form, då är det bättre ekonomi i att ta fram en häst snabbt och hinna sälja fler...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsports webbchef Lina Nydahl tycker till om att enskilda representanter i Svenska Ridsportförbundet försökte censurera systrarna...
Svar
2
· Visningar
827
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Missnöjet och missunnsamheten över vem som vann Jerringpriset började bubbla redan när Peder Fredricson höjde glastrofén. Ridsportchefen...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 581
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp