Wellington Elite vs Greenline

simpan

Trådstartare
Vad är den stora skillnaden?
Greenlinen är ju väldigt mycket dyrare än Eliten, vad är det som skiljer?

Jag har tidigare haft en Elite som jag stortrivdes med, djup sits, smal midja och stora knästöd- precis vad jag vill ha. Tyvärr kunde inte min nya häst ha den och den såldes. Nu har jag emellertid fler nya hästar och söker sadel för fullt, har börjat kolla efter Wellington igen eftersom jag verkligen avgudar Eliten :love:

Har nu sett en begagnad Greenline till salu i rätt storlek och till bra pris inte så långt ifrån där jag bor. Ska kolla om jag får prova den, vet ju inte ens om nån av hästarna kan ha Wellington, men ni som har erfarenheter av bägge modellerna- Vad är det som skiljer? Vad är det som gör Greenlinen så mkt dyrare? Har den samma djupa sits, smala midja och rejäla knästöd som Eliten?

Sv: Wellington Elite vs Greenline

Jag hade en greenline till min häst innan jag bytte till county connection. Greenlinen har ännu mer knästöd och är ännu djupare. Jag fick ta till 18" eftersom den var så djup. Jag tyckte man satt för fast i den sadeln, man kunde i princip inte röra sej alls. (var bra för mej just då efterom min 4-åring gillade att busa).Passar dock häst med mycket manke eftersom den är ganska hög framtill.

Har ridigt mycket i eliten också och den gillar jag jättemycket. Om du vill ha en bra sadel kan jag passa på att rekomendera county. Helt perfekt enligt min mening och mycket skönare och bättre än greenlinen enligt min egna åsikt! om du inte skulle hitta en passande elite då såklart! :)

Lycka till!

Instämmer med Yelly: Greenlinen har djupare sits, större knästöd och även smalare midja. Dessutom har Greenlinen annat skinn i sätet och på knästöden (vet inte exakt vad det är men det är lite räfflat typ). Lite mjukare är G'n i sätet dessutom.

Jag bytte från Greenline till Elite för ett år sedan när min häst breddat sig och jag inte tyckte jag hade råd med en ny Greenline. Min sadelmakare/utprovare tyckte dessutom att jag satt bättre i Eliten då jag inte såg lika "låst" ut i denna. Jag har 18'' på sadeln då jag har ganska långa ben, och direkt efter bytet till Eliten hade jag en känsla av att jag for omkring lite, att sadeln kändes jättestor!, men det var nog helt enkelt bara ovant mot Greenlinen där jag satt mer fast. Eliten kändes också mycket bredare i i midjan men mycket av denna känsla berodde nog också på att jag fick gå från bomvidd till 5. Har man X-wide på en sadel som redan i designen inte är supersmal i midjan så blir det ju ganska brett där man sitter....

Om du är van vid att sitta lite friare, och har trivts med detta, är det inte säkert du gillar Greenlinen.... Jag har ofta tänkt att jag saknar min gamla "stabila" och mjuka Greenline men jag misstänker att det skulle kännas lite konstigt att sätta sig i denna nu när jag är van vid att sitt friare.

Ja, jag gillar County oxå men allra bäst av alla sadlar jag testat är Wellington!

Av din beskrivning att döma kommer jag att ÄLSKA Greenlinen. Tycker verkligen om Eliten men kunde gärna ha ännu mer stöd, ännu djupare sits så detta låter fint för min del :bump:

Låter helt som en sadel i min smak! Gillar INTE sadlar där man är "fri" och klarar verkligen int eav breda sadlar (får mycket ont i höfterna då). Har upplevt Eliten som smal i midjan men skulle gärna ha ännu smalare midja och så som jag skrivit ovan så vill jag ha en sadel med riktigt djup sits och bra knästöd så denna sadel låter kanon för mig.

Hoppas bara att den kan passa nån av hästarna!

Det låter onekligen som du ska ha en Greenline. Hoppas du hittar en som passar!

Liknande trådar

Utrustning Någon som vet hur dessa skiljer sig från varandra? det enda jag hittar är "Den nya generationen från Pessoa med smalare midja och...
Svar
2
· Visningar
2 500
Senast: Henri1
·
Utrustning Provla en nyare begagnad Wellington Elite (17,5" och bom nr 4) på min hästs rygg igår, och den låg förvånansvärt bra. Ska provrida den... 2
Svar
22
· Visningar
16 179
N
Dressyr Funderar starkt på att göra något ganska dumt... nämligen köpa en sadel på nätet som jag varken sett i verkligheten eller provat. Börjar...
Svar
15
· Visningar
5 669
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V