linnsan
Trådstartare
Funderar lite på hur Cobar fungerar i distansen. Någon som vet några kända cobar?
Det står ju i rasbeskrivningen att de ska vara uthålliga osv.
Tanken slog mig för ett par dagar sedan när jag tränade lite med stoet (3 år) som är just Welsh Cob. Jag löstränade henne lite i lilla hagen (paddockstorlek) och hon fick trava runt och galoppera några varv. Eftersom att hon hade överskottenergi
, så tog det ungefär 30 minuter innan hon ville komma. Så hon travade alltså runt och tog även ett par galoppvarv i ca 30 minuter. Visst var hon lite svettig efteråt men hon var inte jätteandfådd och hon återfick normal andning snabbt. Detta är ändå ett relativt grovt sto och som sagt endast 3 år så någon träning förutom promenader och hagvistelse har hon inte fått(växt upp på lösdrift).
Jag hade först tänkt ha henne som "normal" hobby häst och såklart då även starta ett par distanser för skojs skull eftersom att jag är intresserad av det. Och sen hade jag tänkt ha andra ponnyn framförallt till distans då han är lättare i typen osv. Men nu blev jag lite nyfiken på att även starta henne mer "ordentligt" och se hur långt man kommer!
Några erfarenheter om just cobar och hur de funkar i distansen?
Vill bara tillägga att det inte hör till vanligheterna att jag motionerar 3 åringar på detta sättet och någon drivning från min sida verkade inte behövas
Det står ju i rasbeskrivningen att de ska vara uthålliga osv.
Tanken slog mig för ett par dagar sedan när jag tränade lite med stoet (3 år) som är just Welsh Cob. Jag löstränade henne lite i lilla hagen (paddockstorlek) och hon fick trava runt och galoppera några varv. Eftersom att hon hade överskottenergi
Jag hade först tänkt ha henne som "normal" hobby häst och såklart då även starta ett par distanser för skojs skull eftersom att jag är intresserad av det. Och sen hade jag tänkt ha andra ponnyn framförallt till distans då han är lättare i typen osv. Men nu blev jag lite nyfiken på att även starta henne mer "ordentligt" och se hur långt man kommer!
Några erfarenheter om just cobar och hur de funkar i distansen?
Vill bara tillägga att det inte hör till vanligheterna att jag motionerar 3 åringar på detta sättet och någon drivning från min sida verkade inte behövas