Welsh corgi cardigan?

T

Tigerlilja

Någon här inne som har erfarenhet av den rasen?
Planerar inför den dagen då det är dags att skaffa hund igen.
Vill ha en mindre ras med go i. Ingen träningsnarkoman men inte heller en soffprydnad.
Ingen utpräglad jakt, vall eller brukshund.
Vill inte inrikta mej på någon speciell gren utan hellre testa lite av varje.

Sen att jag älskar färgen blue merle gör ju inte att jag fastnat mindre för rasen :d

Såå vacker :love:
frost_01.jpg
 
Jag är också sugen på den fast pentbroke.finns en tråd sen långt tillbaka av någon som hade just den sorten.Cardigan ska visst vara mer upp och hoppa ,medan pentbroke är den lugnare.Mycket mysiga orkar mycket trots dom korta benen. :banana:
 
Nej, det är tvärtom. Pembroke är livliga medan Cardigan är lugnare. Pembroke är mer spetslik med allt vad det innebär; lite livligare, skälligare och vassare temperament sägs det (stämmer på dom jag träffat). Men de är fina de också om man vill ha en lite piggare hund :)

Cardigan är lite sävligare av sig. Brukar ofta vara mer försiktiga och reserverade mot främlingar också. Stark vaktinstinkt. De är intelligenta och känsliga hundar som vill ha en dito ägare. Lite enmanshundar. Mycket lydiga och signalkänsliga om man vill träna t ex lydnad. Arbetssamma men lugna i hemmet. Dom passar mig kanon! :) Det är inte alla som passar ihop med cardigan- det är ju ingen retriver precis som älskar allt och alla... Vi ska ta nästa kull med blue merlefärgade valpar i vinter :angel:
 
Det visste jag redan ;)
Dregglar över din hemsida så fort jag får chansen :D

Lycka till med vovvarna! Hör av mej om jag får min sambo att inse att vi faktiskt behöver en corgi nu när vi flyttat in i vårt nya hus :p
(fast med två hundar och en bebis på väg är jag nog tvungen att inse att jag får vänta ett tag till.... :crazy:
 
Gå in på hundraser och kolla.Det står en del om bägge raserna. :bow:
 
Jag har en Welsh Corgi Cardigar och jag tror det är hennes halvbror på bilden som du visar(uppfödare Ceciklas??). Han är dödskär i min tjej, tyvärr returnerar hon inte ömhetsbetygelserna. :D

Jag tycker Cardigan är en väldigt fin hund, Pembroke likaså(haft en sådan också) Just med dem två så var det alltid Pembroken som var den lugnare och Cardigan den "stökigare." Men det beror väl från individ till individ..

Jag tycker i överlag att Welsh Corgi är underbara hundar; stark integritet, envisa, smått skälliga, glada hundar! :love:
 
Jag har en Welsh Corgi Cardigar och jag tror det är hennes halvbror på bilden som du visar(uppfödare Ceciklas??).

Kennel Ceciklas har aldrig haft blue merle. Hunden på bilden hennes är från Norge och heter Frost *veta* :cool:

I övrigt håller jag med om att de är envisa med stark integritet. Fast skälliga vet jag inte riktigt- mina säger inte flaska och inte dom vappar vi haft heller :p. Men det är väl som med allting annat- det finns individer som bevisar motsatsen... Härlig ras är det i alla fall!
 
Ber om ursäkt. Jag hade fått för mig att han var ett halvsyskon men när jag tänkte närmare på det så verkade det inte logiskt. :o
Jag har dock träffat en Blue Merle som hette Frost på Corgi Träffen i maj på Gärdet/Stockhom i år. Han var väldigt på min hund.

Då jag var på träffen så var det rätt så skälligt men det kan jag tänka mig att det blir om man samlar ett helt gäng hundar tillsammans som inte setts så ofta oavsett ras. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 229
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 350
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 371
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Japp då var det en rastråd igen! ;) Jag har nu en lång tid funderat på en brukshund. Jag har i dagsläget en sällskapshund av något...
2
Svar
21
· Visningar
3 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp