west highland white terrier..?

Zody

Trådstartare
Har länge gått och funderat på att köpa mig en westie och tänkte nu höra om det finns någon här som är stolt ägare till en..?
Vill gärna höra vad ni använder er till, temperament osv..
Är uppvuxen med hundar, men detta blir i såna fall min första egna.. Vad skulle ni säga om att skaffa en westie som första hund..? Har ingen tidigare erfarenhet av just den rasen, men har haft två golden, en cocker spaniel, varit fodervärd åt en schäfer och har även haft en strävhårig tax i släkten.. Har även två dvärgschnausrar på pojkvännens sida..
Så, tips och råd tack..
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har en Westie, som nu är 7 år och som är världens personligaste charmtroll. Min första hund dessutom, de är inte speciellt mkt jobbgare att ta hand om än andra hundar! Det enda som du bör tänka ordentligt på är att de har mkt problem med eksem, denna ras. Min hund har som tur är sluppit detta. Hans enda problem är att hans tandkött lätt blir svullet och irriterat.
Sedan säger alla att de har krävande päls, men det tycker inte jag!! Min hund blir inte ryckt, utan vi rakar honom var 3:dje månad, och det blir precis lika fint! (Och gör dessutom mindre ont!!!)
Westies är ju terriers, och de kan ha terriertemperament, men min hund är väldigt lugn och vänlig.
Jag tycker absolut att du skall köpa en Westie. Kenneln där min hund kommer ifrån heter "Whitesox", och uppfödaren heter Anita Lönnhager. Kolla in
http://www15.aname.net/~westieal/breeders/breeders/whitesox.html
 
Våra gamla grannar har 2 st och dom är jättetrevliga och väluppfostrade...

Den nya grannen som flyttade in i deras hus har också en och den verkar också väluppfostrad så dom verkar jättetrevliga och lugna!
 
Vad kul att höra att det är din första hund, och att det funkar bra.. Har alltid varit orolig för att skaffa första hunden, även om jag är uppvuxen med hundar..
Ska leta efter olika böcker på biblioteket för att läsa så mycket som möjligt om dem, och även ringa till några uppfödare, för att se vad de säger..
Har ju inte haft en terrier förut, men träffat många, spec. jack russels, och känt att det vore en hund för mig.. Gillar deras glada och käcka sätt, samt att de är så vakna och trevliga att ha att göra med..
Men, sen är det ju en stor hund i en liten förpackning också..
Jag tänkte på det, vad får man betala för en westie i dagsläget...?
Har kikat runt lite på olika uppfödares sidor, men ingen har skrivit ut rekomenderat pris.. Har dock hittat några annonser, där priser var runt 9 - 12 000..
 
Den här vill jag dra upp igen! :) Själv börjar jag (kattmänniska) bli galen på att inte ha ett husdjur nu när vi flyttat hem till Sverige igen. Min man vill inte ha katt eftersom han dels är hundmänniska och dels är vegetarian och hundar är lättare än katter att ha som vegetarian eftersom katter i stort sett BARA äter kött - annat vore djurplågeri med deras enzymer.

Som ung hade min man en westie hemma i England och har övertygat mig om att de är väldigt "kattiga", d.v.s. mer oberoende och egensinniga (i positiv bemärkelse) än många andra raser. Hans egen "pratade" med hans kompisar så de blev alldeles häpna t.ex. Däremot berättar han om att de minsann inte alls är några "tanthundar" som folk tror p.g.a deras söta utseende och populäritet hos äldre. Istället är de ju uppfödda för att jaga grävling och han vet t.o.m en veterinär hemma i Yorkshire som fick underbenet avbitet efter att ha ignorerat ägarens varning och gått in i en trädgård med en mer revirtänkande westie än vanligt. Samtidigt är de ju väldigt trofasta och skulle säkert skydda sin familj på alla vis.

Jag är väldigt lockad av detta och även om vi reser en del så är det bara någon gång om året det blir utomlands och det kan vi lösa med hjälp. Men vad jag undrar är

1) Samma som ovan - d.v.s. kostnaden. Även jag har sett 9-12.000 kronor på sajter men då vet jag inte riktigt vad jag får eftersom uppfödarna själva inte skriver priser.

2) Hur mycket tid TAR det egentligen med pälsvård. Jag som f.d. ägare till korthårskatt är inte sugen på att borsta och borsta varje dag eftersom jag är lite av en slarver redan med min egen frisyr! :D Min man berättar att de klippte sin och han avskyr otrimmade eller feltrimmade westies på samma sätt som jag avskyr hängande man på fjordingar men det är ändå bara HANS ord. Vad kostar trimning för övrigt i Sverige och hur ofta ska det göras?

3) Hur mycket tid behöver man i början till valpen? Läste att de inte kan vara ensamma längre än två timmar åt gången.

4) Min man vet ju vad för exteriör han är ute efter och gillar det han sett i Sverige men är det några speciella stammar man ska hålla utkik efter för att få en bra westie här?
 
Jag är stolt ägare till en 11 årig kastrerad hane! :bump:
Han är otroligt go och snäll mot allt och alla! :banana:
Han har tyvärr en hel del exem som han medicineras mot och har särskilt schampo att badas med minst 1gång/vecka.
han har på ålderna höst oxå problem med tänder (tappar) och tumörer.En mycket matgald hund som tyvärr har fått något kilos övervikt. Jag älskar min lilla vovve över allt annat! ALLTID PIGG OCH GLAD!
Trimmning ca 500:- var 3.e månad, borstning ca 3 minuter/dag
och badning ca 20 minuter/vecka (schamopot ska verka )
Han har tyvärr blivit opererad för höftledsfel 2 gånger så jag vill inte rekomendera någon uppfödare. :cry:
han var min första hund och allt har gått jättebra! Han gillar att jaga möss och älskar därför att vara med mig istallet! ;) Lite väl kaxig mot alla stora hästar bara... :bow:

Har nu skaffat en ersättarre till min lilla prince, en rottis! Vill helst slippa dessa exem och matallergier..och vill ha en lite stööre hund som lätt hänger med mig och hästarna ut! :love:

Westien är en superhund om du vill ha en bästis att gosa med, men är beredd att lägga ner lite tid på pälsvård och ev exem. MEN DET ÄR VÄRT ALLT!!! du kanske inte ha 1000% lydnad på din egensinniga lilla terrier, men den älskar dig över allt annat!!! Så om det inte är en för liten hund för dig så köp en bums!! Svenska kennelklubbben kan säkert rekomendera några bra uppfödere.

Jag gav 7000:- för min vovve -93! :love:

Lycka till!!! Mvh Emma :rofl:

(maila mig gärna, är tyvärr så sällan här)
 
Åh, det låter bra! Fast just schamponeringen är väl bara för exemhundar? Har genom en uppfödare i Malmö läst att de annars ska bada så lite som möjligt för att behålla sitt uteskydd under pälsen.

Mer, mer...det är just det där kompisaktiga jag skulle vilja ha och jag behöver inget stort. Som ren synkronicitet mötte jag en liten westie på tunnelbanan här i Köpenhamn imorse! :love:
 
jo, just att bada minst 1 gång i veckan är ju bara för exemet...men har du din lilla älskling lös (bor på landet) så har de ju en väldigt opraktisk färg. :banana:
brukar behöva saneras ibland...*ler*
blir alltid överlycklig över att se dessa goa hundar.
lycka till med din valp!!!
du blir helt säkert dödsförälskad, för vem kan låta bli att bli det i världens charmigaste hund??? :bump:
/emma & Prince
 
Westie är en super gullig ras! Det finns dock ett alternativ om du vill utesluta exem problemet och om din man är beredd att ändra sig lite angående hund ras, Jag har två Cairn terriers, de ser nästan likadana ut som westien men är ej vita utan bruna, röda, svarta m.m. De har inte samma "frisyr" heller utan är lite korthårigare men i grund och botten är de likadana; samma temprament samma livsglädje men inte lika många ras relaterde problem. Helt underbara hundar! :) lycka till
 
Jodå, han sneglar allt åt Cairns också om vi möter någon på gatan... :D Intressant att veta att de inte har exemproblem på samma sätt!
 
Haha, nja...långsamt. Men det är ett stort steg bara att ha kommit så långt att vi är överens om att vi ska ha hund nu med tanke på att jag alltid haft katt och att vi reser mycket. Nu börjar vi utkristallisera vad vi skulle göra med hunden när vi åker utomlands ett par veckor om året (min man är ju engelsman för det första) eftersom vi ser hunden som familjemedlem. Vi har även släppt "bomben" för mina kattiga föräldrar också vilka faktiskt tyckte att det vore riktigt mysigt med en hund i vår ensliga sommarstuga! :D De hörde att jag läst på om hundar också och att jag tänkt på det noga. Det imponerade :D

Sedan har vi börjat titta på kennelsidor genom westiealliansens hemsida och faktiskt hittat en utanför Malmö som verkar väldigt vettig.

Nu funderar vi mest på när vi ska slå till eftersom det ju krävs en hel del tid med valp i huset. Jag jobbar heltid och pendlar så det blir min man det ska passa i början och just nu håller han på att starta upp egen konsultverksamhet. Finns det egentligen någon tid på året som är vanligast? Sommaren har man ju mest egen tid på men å andra sidan är det ju då man inte vill vara hemma i lägenheten och jag har en känsla av att det är det man ska vara för att stadga sin nya familjemedlem. Min mans hund föddes i december så det verkar ju gå att hitta kullar lite när som helst under året?
 
Har ni bestämt er för Westie, annars tycker jag ni skall titta närmare på Cairn. Jag tycker att det verkar vara en trevligare och sundare ras :). Cairn verkar vara lättare att jobba med än westie. Jag har tyvärr mött en hel del westies med tråkigt temperament, moppsiga mot andra hundar och ovilliga att arbeta.

Det viktigare att hitta en bra valp än vilken tidpunkt den kommer (förutsatt att ni har tid just då).
 
Ja visst är det viktigare att hitta en bra valp. Jag var mest fascinerad över att det verkar gå att hitta dem året runt :)

Cairn...så förutom exemen skulle de alltså vara trevligare mot andra hundar osv.? Är detta något ni andra har erfarenhet av? Måste kolla vad Keith har att säga :D
 
Jag tycker att de är väldigt lika i humör och tycker inte att det är svårare med westie, men de är ju individer så man kan ju bara säga att generellt så är de lika "lätta" att jobba med. Eftersom jag är en Cairn människa själv så tycker jag väl lite bättre om dem i ren skötsel synpunkt :rofl: plus att de cairn jag träffat är de mest underbara hundar jag vet! Fasst det gäller ju westie oxå... nu blev det snurrigt :crazy:

tror inte att det är någon större skillnad på dem!
Lycka till
 
Jag tror med betoning på tror att westien som är populär också har blivit lite mer sönderavlad än cairn. Obs, detta baserar jag enbart på mina iakttagelser. Man ser en del Cairn på agility och lydnadstävlingar och de ser trevliga ut. Inte sådana där som måste aktiveras en massa men ändå med på det som du hittar på :) :). De westies som jag har mött har varit mindre intresserade av att göra saker. Sedan har alla haft päls/hudproblem och en del har varit tråkiga mot andra hundar.

Min JR har blivit påhoppad av samma westie sex gånger så du kanske förstår att jag har ett litet horn i sidan till westies. Jag är helt klart subjektiv...du bor ju i Malmö och jag värnar om min hemmiljö kan man säga :D :rofl: :D
 
det är sant att westien har blivit lite "över avlad" och det leder ju nästan alltid till sämre psyke men vad jag har uppfattat så var det någon sorts avels reglering på rasen i ett par år och man hoppas ju att det har fått aveln på rätt köl igen!
Men vist är cairn en helt underbart positiv ras som alltid är med på alla upptåg! Tränade våran hanhund i agility förut och han tyckte att det var hur kul som helst!Rolig egensinnig ras! Jag rekomenderar starkt cairn just för att rasen är "bättre" avlad och inte har samma hud problem.

Måste bara säga i förbi farten att min han hund har tyvärr attackerat varenda annan han hund i hela området under sin ungdom :angel:, eller åtminstånde försökt. Som tur var så blev han gammal och klok (läs: trött) :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund På tal om en annan tråd är jag lite fundersam över hur bruksraser är att leva med. Jag har själv varit inne länge på att det kan bli en...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 184
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 168
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp