Western bett

• Western
  • Trådstartare Trådstartare BabysMamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 249
B

BabysMamma

Vad innebär ett westernbett egentligen?

Det finns med "hävstångsarmar" och så stå det en skänkel 200 mm tex.

Vad menas med det? :S

Va tycker ni om bett med "armar"?

Sv: Western bett

Bett för westernridning delas normalt upp i två kategorier, tränsbett och stångbett.

Tränsbettet har en slät mundel som är hel, två- eller tredelad och har fasta eller lösa bettringar.

Stångbettet har en slät mundel som är hel, två- eller tredelad och har skänklar som ger hävstångsverkan tillsammans (alltid) med kindkedja/rem. Längden på skänkeln mäts för hela sidostyckets längd, från tränsinfattning till tygelinfattning.

I westernridningen är målsättningen att rida den vuxna färdigutbildade hästen med en hand och stångbett.

Okej! Jag blev lite klokare iaf...
Hur vet man vad man ska ha då?

Jag har nyss köpt min westernhäst. Hans rids på ett vanligt 3 delat bett.
Han är jätte duktig på att lyssna och jag rider honom på en hand barbacka.

Han är ganska stor (174) och maffig quarter.
Totalt orädd men han kan ändå dra iväg när det blir för jobbigt eller när han är lite för sprallig! Han sticker inte, men han kan bli väldigt stark.

Dom har ridit honom med martingal för att han drar upp huvudet i (trav?) galoppen! Förmodligen ser han lite sämre på ett öga, kan tilläggas.
(Vi ska kolla tänderna, då det va ett tag sen, men dom har kört med matingal fast han haft nykollade tänder)

Va ska jag göra och vilket bett passar oss?
Jag tycker det han har nu är lite för tjockt. Det blir alles för mycket skrot i munnen...:crazy:
Vill ha nånting att korrigera med när jag rider på banan med honom som hjälper honom att sänka huvudet men ändå inte tvingar ner honom..

Jag kan inte tala om vad du bör/inte bör ha för bett till din häst, men mitt råd är att inte börja mixtra med stångbett om du inte vet dess funktion/verkan. Välj hellre ett tränsbett, två eller tredelat, som hästen trivs med och träna tills han ger ordentligt för det. Det är i första hand inte bettet som skall korrigera hästen, utan sättet att rida.

Kindkedjan fästes i de övre ringarna tillsammans med tränset. Utan kindkedja, ingen hävstångsverkan.

TDJ har helt rätt, men helt seriöst, en quarter på 174 cm? Ta kontakt med en seriös, kunnig och kompetent tränare så du får hjälp (om det du nu skriver är sant).

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
639
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 777
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 190
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje... 2
Svar
22
· Visningar
4 138
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V