Western...

Septicemia

Trådstartare
Vill någon vänlig bukefalist förklara bomvidder och alla andra mått på westernsadlar för mej?
Har sökt och sökt och hittar en massa bra fakta men ingen som helst förklaring. jag fattar ju (som säkert de flesta andra ;) ) att sadeln måste passa hästen, men ungefär vilka riktlinjer kan man ha?
Nu tänker jag främst på grov d-ponny, alltså ingen låg rygg och liten manke...

Sv: Western...

Det finns trådar inne på westernforumet om sadelinpassning. Men jag skriver lite här ändå.

Bomvidden anges som semiquarter (smalare), quarter, full quarter, x-full quarter (vidare). Finns fler benämningar, tex arabbom som brukar vara lite mer utsvängd i framänden.

Bredden på öppningen under hornet kan anges. Tror även avståndet upp under hornet kan anges på något sätt. Påverkar passformen över manken.

Sadelns längd är ganska intressant, på en kort häst kan man inte ha för lång sadel. På riktigt korta hästar, tex en del araber, kan man ha en sadel med rundskuren skirt, för att få den tillräckligt kort. I motsats, en häst med lång rygg bör ha en längre sadel, det gör att hästen inte ser riktigt lika lång ut, och fördelar tyngden över en större del av den möjliga ytan.

Bommens böjning längs med ryggraden måste också stämma, men jag känner inte till att det finns specifika mått för det. Om något alls sägs så brukar det vara ett mer beskrivande ord, tex att den är rak.

Sadelgjordens position kan anges, påverkar var sadelgjorden hamnar.

Storleken på sitsen har inget alls att göra med resten av måtten på sadeln. Det du behöver bry dig med är att den ska räcka till din rumpa, en för trång w-sadel är måttligt bekväm. Om du vet vad du behöver i engelsksadlar, dra bort en tum från det och du har ungefär din w-storlek. 15-15½ tum brukar passa normalviktiga, 16 tum och uppåt om man är lite rundare, mindre storlekar om man har väldigt liten rumpa eller är ung. Vissa specialgrenar har andra behov av storlekar, men för sadlar till vanlig ridning gäller det ganska bra.

Sedan finns några viktiga saker att tänka på. Varje sadeltillverkare har sin egna definition av hur något ska vara för att kallas på ett visst sätt, och exakt hur man mäter. Så oavsett hur perfekt man mäter på sin häst så kommer man aldrig undan att man måste prova sadeln på hästen. Glöm inte heller bort att kolla rätt vad det är så sadeln fortfarande passar när hästen bygger sig.

Så ett exempel då. Till vår första häst, otränat arabsto, köpte vi en sadel med semiquarterbom, 63 cm lång, 16 tum sits. Den sadeln var så kort att den nästan funkade på en shettis, andra sadlar kan vara åtminstone en dm längre. Efter ett års träning talade hon om att den inte passade längre, då köpte vi en Crates med quarter-bom, tror den är 67 cm lång, 15½ tum sits. Innan vi köpte den provade vi halva grannskapets sadlar för att hitta en modell som passade. Det man kollar på först är alltså bomvidd, längd och sits. Det gör att man kan sortera bort det som garanterat inte passar, sedan får man prova sig fram.

Så, blev lite pladder
/Ida

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 904
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 914
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 560
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka